5 redenen waarom krachttraining de max is!

Krachttraining max Krachttraining. Ik heb ’t helemaal ontdekt ;-) . Waar ik voorheen zo’n 2x per week maximaal 20-30 minuutjes aan wat gewichtjes sjorde, is dat inmiddels opgelopen tot 3-4x per week volledig door pakken. Plus dan nog een keertje hardlopen. Nooit gedacht dat ik zo gegrepen zou worden door krachttraining. Saai en voor spierbundels vond ik ‘t. No more. Met dank aan de duizenden leuke workouts die je op YouTube kunt vinden en de combinatie met een flinke dosis cardio, top! Vooral pittige HIT workouts vind ik te gek. Waarom ik helemaal fan van krachttraining ben geworden? Nou, hierom!


Je kunt ’t over al doen! Letterlijk. Ik ga serieus mijn sportschool abonnement voor het eerst in zo’n 15 jaar opzeggen. Hardlopen doe ik toch buiten en mijn matje rol ik zowel thuis als in de pauze op mijn werk uit. Dat laatste is natuurlijk wel een mazzeltje, maar in principe heb je voor krachttraining geen lesjes of aparte ruimtes nodig. Een stukje grond, een matje, iets dat als gewicht kan dienen, internet en gaan met die banaan!

Je wordt sterker en sterker. En dan niet op een bodybuilding manier hè. Veel lady’s huiveren al bij de gedachte dat ze spierballen gaan kweken met gewichtjes. Geloof me, écht gespierd wordt je pas als je ook serieus meer eiwitten gaat eten en shakes achter over kloekt. Zolang je gewoon normaal eet en flink aan krachttraining doet, zul je gewoon een sterkere spieropbouw krijgen en merk je binnen een paar weken dat je meer kracht hebt. Lekker!

Je gaat stuk. Tja. Dat is natuurlijk wel een beetje persoonlijk, maar ik vind het zelf lekker als je je lijf voelt na een training. Dat je weet dat je wat gedaan hebt zeg maar. Intervaltrainingen daar gelaten, heb ik dit met hardlopen minder. Als je echter op voldoende zwaarte aan krachttraining doet en de oefeningen blijft afwisselen, zul je nadien regelmatig lichamelijk moe op de bank neer ploffen. Makes you stronger!

Move over Doutzen! Ja, natuurlijk niet letterlijk, want wie kan er tippen aan onze Hollandse trots ;-) ?! Wat ik er mee bedoel: krachttraining vormt je lijf. Niet na 3x trainen, maar wel na een maandje consequent en uitdagend krachttrainen. Misschien kom je juist wat kilo’tjes aan, omdat spieren nu eenmaal zwaar zijn, maar je zult langzamerhand echt een verandering aan je lichaam zien. Gespierder, soepeler, strakker en slanker!

Goed voor hardlopers. Yep. Krachttraining is juist ook goed als je van hardlopen houdt. Niet per se 3-4x per week natuurlijk, maar desalniettemin zul je er als hardloper baat bij hebben. Vooral buikspieren en core stability oefeningen zijn dan aan te raden. Je zult er stabieler van gaan hardlopen. Pak je toch mooi even mee!  

En zo kan ik nog wel eventjes door gaan. Doe jij wel eens aan krachttraining of juist heel vaak misschien?

Alle reacties

  • Ida - 30 augustus 2014, 11:11

    Heeey! Zou je misschien een keer een voorbeeld kunnen geven van hoe je traint of wat je favoriete oefeningen zijn? Liefs Ida

    • Reismeisje - 31 augustus 2014, 09:10

      Grappig, ik kreeg net dezelfde vraag van een andere lezer. Ga ik doen, leuk idee!!

  • Melvin - 30 augustus 2014, 14:17

    Wat gebruik jij dan als gewichten ? Daar ben ik wel benieuwd naar !

    Leuke blogg.

    Groetjes Tina

    • Melvin - 30 augustus 2014, 14:18

      Tina&melvin had het moeten zijn !

      Ps, komen er nog meer reisblogs over Oeganda ?

      • Reismeisje - 31 augustus 2014, 09:09

        Zeker :-). Er zijn er al heel wat geweest, maar er komen er nog meer.

    • Reismeisje - 31 augustus 2014, 09:10

      Thanks ;-). Ik gebruik 6 en heel som 10 kilo gewichtjes (losse halters). En ik train ook veel met mijn eigen lichaamsgewicht. Kun je ook al veel mee doen. Of liter flessen water bijv.

  • Elianne - 30 augustus 2014, 16:27

    Kun je misschien een paar filmpjes delen die geschikt als je wil beginnen met krachttraining? Je artikel spreekt me wel aan, ik loop zelf hard ;)

    • Reismeisje - 31 augustus 2014, 09:08

      Leuk idee! Ik zal er een artikeltje over gaan schrijven ;-). Ik kan je in elk geval de filmpjes van Jillian Michaelsen aanraden en zoek maar eens op HIT workout in YouTube. Dan vind je van alles!

  • Marcella - 31 augustus 2014, 13:05

    Ik heb ook wel gehoord dat je door krachttraining juist afvalt omdat je verbranding verbetert. Ik vind het een goede tip, ik ga ook een aan de slag!

    • Reismeisje - 01 september 2014, 08:53

      Klopt zeker ja. Helemaal als je het combineert met flink wat cardio of high intensity (HIT); dan slank je er zeker van af ;-)!

  • Let's travel and see - 01 september 2014, 21:42

    Jaa krachttraining is relaxed he!? Ik ben er sinds kort fanatiek mee aan de slag gegaan (geïnspireerd door alle fitgirl blogs:)) en ik vind het heerlijk. Goede afwisseling met m'n hardlopen en zumba:)

    • Reismeisje - 02 september 2014, 07:07

      Ja, heeft mij ook echt positief verrast ja :-).

  • Reismeisje | Mijn favoriete online workouts voor krachttraining | Reismeisje - 07 september 2014, 08:15

    […] het blogbericht dat ik vorige week plaatste over krachttraining kreeg ik aardig wat reacties. Met name over de […]