Trainen met een personal trainer

Personal training

Het is zo ver. Ik doe mee aan de hype die personal training heet…Nooit gedacht, zeker tot een half jaar geleden niet. Sterker; ik vond het altijd een beetje onzin en iets voor de Kim Kardashians van deze wereld. Sinds ik echter wat serieuzer met gewichten begon te trainen en langzaam wat spieren op mijn buik ontdekte ;-) , ben ik steeds meer geïnteresseerd geraakt in krachttraining en wat dit voor je lichaam kan doen. Ook met hardlopen merk ik zeker voordeel, maar eerlijkheidshalve gaat het me vooral om de verandering die ik aan mijn lichaam merk. Via de meiden van Fitgirlcode kwam ik vanzelf uit bij Guy Droog; een model annex personal trainer, waar ik meteen door werd getriggerd.

Blogs over gezondheid.
Guy heeft namelijk een eigen blog over alles wat met krachttraining en voeding te maken heeft. Tegenwoordig barst het natuurlijk van de gezondheidblogs, dus zo ver niets nieuws onder de zon. Wat me echter meteen aan Guy aansprak is de supernuchtere en praktische manier waarop hij tegen trainen en voeding aan kijkt. Populaire theorieën als de invloed van hormonen op je gewicht, eten zoals holbewoners eeuwen geleden deden of brood en suiker als puur vergif zien, gooit hij de prullenbak in. Cut the crap! Als je te zwaar bent, krijg je gewoon te veel calorieën binnen. C’est ça. Ik houd er van, zo’n heerlijk nuchtere instelling :-) . En dus las ik steeds vaker zijn blog en begon langzaam het idee te ontstaan om Guy eens naar mijn training en voeding te laten kijken. Deels omdat een paar kilo’tjes lichter altijd fijn is ;-) , maar vooral omdat ik steeds meer het idee begon te krijgen dat ik niet heel goed train. Na elke sessie kun je m’n shirtje uitwringen en spierpijn is bijna een constante geworden, maar dat zegt nog niets over of je ook op de juiste manier traint. Nog los van de voeding, want hoe goed ik naar mijn idee ook eet; ook daar doe ik maar wat.


Personal training online.
En dus kwam daar 2 weken geleden het moment: ik zocht contact met Guy. Na een paar keer over en weer mailen, een intake formulier invullen en wat foto’s van mezelf dacht Guy me wel te kunnen helpen met een op maat gemaakt trainingsschema en bijbehorende voeding. Met als doel dus een kilo of 4-5 af te vallen, maar bovenal ook meer resultaat van mijn training te gaan zien. OMG. Toen werd het ineens erg serieus… En dus ben ik inmiddels wel geteld 1 dag op weg op het moment dat je dit artikel leest ;-) . Ik heb besloten eerst een maand volgens beide schema’s te gaan trainen en eten. Daarna zie ik wel verder. Guy biedt verschillende begeleidingen aan; ik heb gekozen voor de online begeleiding, waarbij er 2-wekelijks een nieuw schema wordt gemaakt op basis van mijn vorderingen. Of stilstand. Maar daar gaan we niet van uit :-) .


En wat betekent dat in de praktijk?
Concreet betekent dit dat ik 4x per week flink aan de gewichten moet. Voor elke training is er een andere serie oefeningen waarbij ik verschillende spiergroepen aanspreek. Gemiddeld is het een ruim uur flink trainen in de sportschool, waarbij je natuurlijk wel tot de max moet gaan. Qua voeding is mijn schema nu gebaseerd op een hoeveelheid eiwitten, koolhydraten en vetten per dag. 120 gram eiwit, 110 gram koolhydraten en 70 gram vet om precies te zijn. Voor elke dag heb ik op basis van wat advies en gevogel via My Fitnesspal een voedingsschema samengesteld wat daar dagelijks precies aan voldoet. Zo kwam ik tot de conclusie dat al die avocado’s en ongezouten noten misschien heel gezond zijn, maar wel meteen 2/3 van mijn totale vetconsumptie weg nemen. Hop! Rechtstreeks naar de billen :-? . En eiwitten…Dat is helemaal een uitdaging zeg. In mijn normale eetpatroon kom ik bij lange na niet aan die 120 gram. Dat ligt uiteraard ook aan de krachttraining die er bij komt kijken, maar dan nog. In totaal eet ik echter meer op een dag dan ik nu doe; het is alleen wat anders.   Voor nu kan ik dus nog niet veel zeggen over de resultaten, maar ik zal een wekelijkse update bij houden om jullie op de hoogte te houden van mijn vorderingen. Ik ben heel benieuwd!

Hoe denk jij over personal training? Iets wat je zou doen of vooral niet?

Alle reacties

  • Eva - 30 november 2014, 12:15

    Leuk en goed dat je dit gaat proberen! Ik ben benieuwd hoe het bevalt - ga je updates plaatsen? Ik wil dit ook al heel lang, maar als ik dat tegen mensen vertel vinden ze het 'onzin', te 'serieus' en 'geldverspilling' - waardoor ik het steeds toch maar niet doe... Hoe jij dit gaat doen lijkt me ook wel wat, hoeveel kost dit eigenlijk :)? Succes!

    • Reismeisje - 30 november 2014, 12:56

      Ja, das wel de bedoeling inderdaad. Ik heb lange tijd een beetje hetzelfde gehad hoor, maar dit kwam nu zo op mijn pad en ik dacht: cut the crap, ik ga 't gewoon proberen! Het hangt er af van welke personal trainer je kiest en hoe intensief je begeleidt wilt worden, maar ik betaal 129 euro voor een maandje. Best prijzig, maar als ik hierdoor wat goede inzichten op doe en natuurlijk resultaat ga zien is het het mij wel waard!

  • Mandy - 02 december 2014, 22:41

    Heel interessant! Ik ben echt benieuwd wat het voor jou doet. Met name het voedingsgedeelte lijkt me lastig. Ga je ook preppen? Helaas is een personal trainer voor mij te duur anders had ik zeker een keer geprobeerd. Heel veel succes!

  • Trainen met een personal trainer part II | Reismeisje - 21 december 2014, 07:58

    […] week of 3 geleden schreef ik over mijn keuze om te gaan trainen met een personal trainer. Aangezien daar behoorlijk wat vragen […]