Off the beaten track in Guyana

Reismeisje 16 april 2016

Guyana GvdW 2604

Toen we besloten om naar Guyana te reizen, was voor ons meteen al duidelijk dat we dat met name zouden doen vanwege de natuur. Verreweg het grootste deel van Guyana bestaat namelijk uit jungle en savanne, met het bijbehorende wild. Helemaal ons ding Tong uitsteken. Tot op het laatste moment was het nog niet helemaal duidelijk wat we er precies zouden gaan doen. Er zijn een aantal lodges midden in de jungle, Iwokrama en Rupununi, gelegen, maar om echt een meerdaags programmaatje in elkaar te flansen wat ook logistiek nog een beetje logisch is én je op meerdere plekken in beide gebieden brengt is wel een ander verhaal. En dus besloten we uiteindelijk te kiezen voor een georganiseerde tour via Wilderness Explorers; een bureautje dat al jarenlang tripjes naar verschillende gebieden in Guyana en omliggende landen organiseert. Uiteindelijk ben ik heel blij dat we het zo gedaan hebben, want we hebben 5 te gekke en heel diverse dagen gehad!

Guyana GvdW 2209

Reizen naar Iwokrama en Rupununi. De weinige toeristen die jaarlijks de weg weten te vinden naar Guyana, vliegen over het algemeen veelal richting de jungle. Dat kost echter best wel wat en bovendien krijg je dan niets van het lokale leven mee. Wij besloten dus met het openbaar vervoer te gaan. Vanaf Georgetown vertrekken er dagelijks mini busjes die je naar Iwokrama kunnen brengen. Als je een tourtje via Wilderness Explorers boekt, regelen zij dat allemaal voor je. Om half 6 ’s avonds vertrekken de busjes vanuit Georgetown, waarna ze de hele nacht door rijden. Het is geen heel comfortabel ritje en van slapen komt het bijna niet Roepen, maar het is wel een echt avontuur.

Guyana GvdW 2241

Het programma. Het ligt een beetje aan wat je precies in de jungle wilt zien, maar wij zijn dus begonnen in Iwokrama. Bij Atta Lodge; een van de lodges die zich midden in de jungle bevinden. De grootste highlight hier zijn de zogeheten canopy walkway’s; 4 enorme bruggen die op hoogte van de ene naar de andere boom zijn gebouwd. Hoewel het uiteindelijk een stukje minder spectaculair was dan ik had verwacht, was het wel bijzonder om de zon onder te zien zakken op die hoogte met op de achtergrond het gebrul van howler monkey’s. Verder hebben we hier een mooie hike gemaakt en verschillende dieren gezien.

Guyana GvdW 2318

De volgende dag werden we vroeg opgepikt om op zoek te gaan naar de Cock of the Rock. Een heel bijzondere, oranje-rode vogel. Na een half uurtje rijden was het nog 20 minuten wandelen en daar zat ie. Echt een prachtig gezicht! We zijn er uiteindelijk wel een uur blijven zitten om naar dit bijzondere beest te kijken. Daarna maakten we nog een wandeling van een uurtje en toen was het tijd om naar onze tweede lodge te gaan. Midden in de Rupununi regio; Rock View Lodge. Gerund door de meer dan gepassioneerde Brit Collin en zijn Makushi vrouw. Zo’n 20 jaar geleden begon hij met bouwen aan zijn droom en geleidelijk aan ontstond een prachtige lodge, die veel werkgelegenheid en welvaart heeft gebracht aan de lokale bevolking. De omgeving is hier weer compleet anders dan in Iwokrama. Daar was het echt regenwoud, maar hier zie je meer heuvels en open savanne. In de middag bezochten we met onze gids Hendriks het nabij gelegen Makushi dorpje Annai Central. Mooi om te zien hoe mensen daar leven en meeprofiteren van het toerisme! Na een paar uur was het al weer tijd voor het avondeten en keken we met een glas heerlijke rum-limoensap naar de sterren Zoenen.

Guyana GvdW 2509

De volgende ochtend stonden we erg vroeg op om de dag te beginnen met een leuke hike van 2 uur. We liepen een kleine heuvel op en spotten onderweg een iguana, agouti en de prachtige white faced saki aapjes. Mijn dag kon meteen al niet meer stuk! Na het ontbijt kregen we nog te zien hoe de locals cashewnoten branden. Man, wat een werk is dat! Ze maken er de heerlijkste broodsmeerseltjes en snacks mee, zalig.

Guyana GvdW 2590

Daarna werden we voor Vito, de zoon van Collin, naar onze derde en laatste lodge gereden. Surama Eco Lodge. Hier zouden we 2 nachten blijven en daar ben ik achteraf erg blij om. Het beste hadden ze tot het einde bewaard Knipogen. De lodge wordt namelijk sinds 2003 volledig gerund door locals en biedt op die manier een bron van inkomsten voor een heel afgelegen en inheems levend volk. En de ligging…Zo ontzettend mooi! Het leek bij vlagen wel een Afrikaans landschap, ik denk dat de foto wel voor zich spreekt. Tijdens onze 2 dagen hier was Kenneth onze gids; een jonge Makushi jongen die ontzettend veel weet over de natuur en dieren. Verspreid over 2 dagen maakten we 2 lange wandelingen en deden we een boottochtje op de nabij gelegen rivier. En tussendoor heerlijk in een hangmat liggen genieten van de omgeving.

Uiteindelijk zijn we dus 5 dagen in Iwokrama en Rupununi geweest en hebben we het echt te gek gehad. Het binnenland van Guyana is prachtig en het bezoeken meer dan waard! Mocht je ook naar Guyana reizen, zou ik zeker aanraden contact op te nemen met Delice van Wilderness Explorers. Het is ons erg goed bevallen en alles zat gewoon perfect in elkaar, zonder dat je meteen het avontuurlijke randje mist. Ik ben benieuwd of Guyana jou aan spreekt?