De meest ellendige vluchten ooit

Reismeisje 18 augustus 2016

De afgelopen maanden hebben we maar liefst 45x gevlogen. 45x! Niet omdat we nou zo graag wilden, maar simpelweg omdat je in de South Pacific over het algemeen niet heel veel keus hebt. Van tevoren hadden we bedacht om tussen de eilanden van een specifiek land de boot te pakken. In de meeste gevallen gaat er namelijk wel een vrachtschip waar je ook als passagier voor een leuk prijsje op mee kunt. Leuk bedacht, maar in de praktijk bleek dit helemaal niet handig Onbeslist. Die boten gaan namelijk infrequent en wanneer ze maar vol zijn, waardoor je er eigenlijk niets omheen kunt plannen. En dus hebben we uiteindelijk toch steeds gevlogen. Met van die kleine propellervliegtuigjes. Hoewel het me over het algemeen 100% is mee gevallen, waren er natuurlijk wel wat schimmige vluchten waarbij ik blij was toen ik weer met beide benen op de grond stond...Het leek me leuk daar eens een artikel over te schrijven, dus vandaag deel ik mijn meest ellendige vluchten met je. Tijdens onze afgelopen wereldreis en op eerdere reizen. Komen ze!

horror vlucht 1 GvdW 6959

1. Salomonseilanden: van Honiara naar Munda. Hm. Niet mijn favoriet nee. Man man. We waren naar de hoofdstad van de Salomonseilanden, Honiara, gevlogen met Fly Salomons. Dat was echt een meer dan prima vlucht, dus ik was niet helemaal voorbereid op het verschil met binnenlandse vluchten Tong uitsteken. Vanaf het internationale vliegveld in Honiara liepen we naar een klein, binnenlands vliegveldje waar ons vliegtuig naar Munda op het eiland West Georgia stond te wachten. Op het eerste oog leek het gewoon weer zo'n propellervliegtuigje waar we al vaker in hadden gezeten. Tot ik in stapte en we langzaam opstegen. Alles rammelde, kraakte en viel van binnen letterlijk uit elkaar toen we in de lucht hingen. En overal van die kleine kakkerlakjes. Brrr. Onderweg kregen we ook nog wat turbulentie, wat je natuurlijk met zo'n klein vliegtuigje 10x meer voelt dan met een groter vliegtuig. Ik was blij toen we ruim een uur later in Munda veilig aan de grond stonden!

2. Peru: van Lima naar Cuzco. De hele reis door Zuid-Amerika hebben we eigenlijk over land gedaan. Per bus. We hebben maar 3x gevlogen, waarvan 1x in Peru om snel van Lima naar Cuzco te komen.Toen waren we even klaar met die lange, slingerende busritten Knipogen. We vlogen met Avianca, een van de vliegmaatschappijen in Peru. Het vliegtuig was behoorlijk groot en zag er verder ook helemaal prima uit. Wat dit echter een ellendige vlucht maakte, was de enorme turbulentie die we onderweg hadden. Je vliegt vanaf Lima naar Cuzco direct over het Andes gebergte heen, waardoor je in verschillende luchtstromen terecht komt. Met de bijbehorende turbulentie dus. Het was echt geen relaxt vluchtje, met al dat geschud en gehobbel. No thank you.

3. Dubai: van Dubai naar Kiev. Dit was onze vlucht naar huis, zo'n 3 weken geleden al weer. Toen vlogen we vanuit Dubai via Kiev naar Amsterdam. We hadden een supergoedkoop vliegticket weten te boeken, maar dan moesten we wel met Air Ukrain vliegen. Tja. We deden een beetje onderzoek en vonden het al snel prima. Nu kun je natuurlijk meestal ook niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, maar Air Ukrain is echt zonder uitzondering de slechtste maatschappij waar ik ooit mee gevlogen heb! Wat een slechte service en ongeorganiseerde bende zeg. Toen we vanuit Dubai instapten, stapte er ook een hele groep Oekraïners in die overduidelijk al een flinke borrel op hadden. En nog 2 grote flessen sterke drank bij zich hadden. Die onderweg bijna helemaal op gingen Roepen. En het personeel droeg vrolijk nog wat lekkere shotjes aan op verzoek. Idioot toch?! Het was een enorme herrie en iedereen stoorde zich aan die groep. Zeker omdat het een nachtvlucht was. De volgende keer misschien toch ietsje meer betalen Knipogen.

horror vlucht 2 GvdW 5903

4. India: van Calcutta naar Kuala Lumpur. Dit is een oudje, maar het was echt een horror vlucht. Zonder overdrijven. We vlogen met Air Asia vanaf Calcutta in India naar Kuala Lumpur in Maleisië. Het eerste uur ging prima, tot de zuurstofmaskers naar beneden kwamen vallen. Op zich kan dat gebeuren door luchtdruk veranderingen, dus ik maakte me niet meteen zorgen. Tot de piloot ons vertelde dat we de maskers op moesten zetten. Dat er een technisch probleem was. En dat we een noodlanding gingen maken. Say what?! Ik kon het niet geloven. Om ons heen allemaal mensen in paniek en wij zaten elkaar echt aan te kijken van 'is dit het dan'. Serieus. Uiteindelijk hebben we inderdaad die noodlanding gemaakt, iets buiten Kuala Lumpur. De brandweer en politie stond ons al op te wachten. Achteraf bleek dat een van de motoren in brand was gevlogen...Ai. We stonden echt met trillende benen beduusd in Kuala Lumpur. Dat was op het nippertje.

Dit waren mijn meest ellendige vluchten tot nu toe. Valt reuze mee als je best veel gevlogen hebt, toch? Laten we hopen dat het zo blijft Knipogen. Heb jij ook wel eens een horror vlucht mee gemaakt? Vertel!

#vliegen #vliegtickets #Kuala Lumpur #munda #kiev

8 reacties

• Wendy

18 augustus 2016 om 08:51

Wauw! Dat zijn me inderdaad een paar ellendige vluchten zeg!
    Ik vind vliegen echt een noodzakelijk kwaad, maar merk wel dat het me steeds beter af gaat.
    Al vlieg ik eigenlijk altijd met Transavia, KLM of Tui dus echt klagen heb ik ook niet:).

• Reismeisjenl Wendy

18 augustus 2016 om 13:53

Gelukkig maar :-).

• Lisanne

18 augustus 2016 om 08:54

Lima - Cuzco, hééél herkenbaar helaas...

• Reismeisjenl Lisanne

18 augustus 2016 om 13:54

Man man, wat een gehobbel he?!

• Jeroen

18 augustus 2016 om 09:36

Zo dat zijn de heftige vluchtjes wel zeg. Helemaal die laatste. Zoiets hoop je nooit mee te maken toch.
    Mijn vervelende vluchten... 4 keer gevlogen met Aerolineas Argentinas. Geen vervelende vluchten maar het personeel en het hele sfeertje er omheen waren ronduit onprettig. Ook reviews gaan lezen van te voren hielp niet mee om überhaupt het gevoel te krijgen om op plaats van bestemming aan te komen...
    Uiteindelijk allemaal goed gekomen en heb mij ook nog wel bescheurd om het lachen maar ik vlieg liever niet nogmaals met ze. Het was een verademing om het laatste stukje Rome-Schiphol in een klein KLM vliegtuigje te zitten.

• Reismeisjenl Jeroen

18 augustus 2016 om 13:55

Dat kan ik me dan voorstellen ja ;-). Er zit toch best veel verschil tussen he.

• Diana | Stripe Away

18 augustus 2016 om 10:04

Oe ik krijg echt kippenvel bij nummer 5. Dat je dan ook hoort dat een van de motoren in brand was gevlogen. Maar ik niet echt een horrorvlucht maar een keer vanuit Jordanië naar Amsterdam flinke turbulentie. We bleven voor het landen ook even hangen i.v.m. de harde windvlagen. En afgelopen keer van Amsterdam naar Thailand, midden in de nacht, toen ik heerlijk lag te slapen, even flink wat schudmomentjes.

• Reismeisjenl Diana | Stripe Away

18 augustus 2016 om 13:55

Ook niet fijn. Flinke turbulentie. Nee, was wel even spannend...Gelukkig is het allemaal goed afgelopen!

• Liannereist.nl

18 augustus 2016 om 10:44

Dat er zuurstofmaskers naar beneden komen heb ik gelukkig nog niet meegemaakt. Mijn ergste vlucht ooit was in een verder heel goed vliegtuig, van Atlanta naar Amsterdam. Vanaf het begin waren er kleine turbulenties, waar ik slecht tegen kan. Je mocht niet van je stoel, maar als je moet overgeven moet je wat (er lagen geen papieren zakken). Het alarm ging vervolgens af in de wc, omdat ik daar niet mocht zijn. Daarna wilde ik water om mijn mond te spoelen, maar werd afgesnauwd door een stewardess omdat ik niet op mijn stoel zat. Zes, zeven uur lang hield de turbulentie aan en al die tijd ben ik kotsmisselijk geweest.

• Reismeisjenl Liannereist.nl

18 augustus 2016 om 13:56

Hm, dat klinkt ook niet als een heel ontspannen vlucht...

• Dominique || dominiquetravels.com

18 augustus 2016 om 20:20

Ha die laatste is echt eng! Ik ben blij dat ik zoiets nog nooit heb meegemaakt (even afkloppen). Mjin meest ellendige vluchten was mijn vlucht van Sharjah naar Goa met Air Arabia - tijdens de landing stonden de wielen bijna op de grond en ineens trok de piloot weer keihard op. Hij heeft ook niets toegelicht, dus twintig minuten lang zat ik me af te vragen of er iets aan de hand was of niet. Geen stewardess te zien - en mensen om mij heen begonnen te bidden. Dat was wel even spannend ;) achteraf was er niets aan de hand, denk ik...

• Margreet Pruis

18 augustus 2016 om 21:26

Nee, gelukkig nog nooit zoiets meegemaakt ! Lijkt me doodeng wat jullie meemaakten bij nr 4. Het feit dat er niet allemaal horror verhalen hier komen, bewijst denk ik wel dat vliegen behoorlijk veilig is !

• Patricia

19 augustus 2016 om 00:07

Jeetje, als ik die verhalen lees gaan mijn haren rechtop staan!
    Tijdens een vlucht van Nairobi naar Mombassa maakte het toestel ineens een duikvlucht van een paar seconden. Ik dacht dat het laatste uur geslagen was. Gelukkig herpakte het toestel zich en liet de piloot even later weten dat het onverwachte turbulentie was. Zo een soort turbulentie had ik nog niet eerder meegemaakt.
    Vluchten tijdens de monsoon in India zijn ook fijn!

Instagram

Blijf op de hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van mijn nieuwste, leukste en mooiste blogs? Meld je dan aan voor de maandelijkse nieuwsbrief en lees leuke extra’s.