Tips om hoogteziekte te voorkomen

Reismeisje 31 juli 2013

Tips hoogteziekte voorkomen

Iedereen die wel eens naar een gebied boven de 2.500 meter is gereisd, heeft ongetwijfeld van hoogteziekte gehoord. Een wat vreemde aandoening die zich voor doet zodra je lichaam minder zuurstof uit de lucht kan halen. Vreemd omdat je er de ene keer serieus last van kunt hebben, terwijl je de andere keer lachend 6 uur flink door wandelt. Hoogteziekte heeft ook te maken met of je voldoende uitgerust bent, genoeg gegeten hebt en tijd neemt om te acclimatiseren. Zelf heb ik er gelukkig nog nooit enorme last van gehad, al zijn er wel wat brakke dagen met bizarre dromen geweest ;-). Hier wat tips om hoogteziekte zo veel mogelijk te voorkomen.

Acclimatiseer! Misschien wel het allerbelangrijkste; geef je lichaam de tijd te acclimatiseren. Zeker als je op een bestemming boven de 2.500 meter vliegt, doe je er verstandig aan minimaal 2 dagen op die hoogte te blijven en rustig aan te doen. Je zult merken dat je lichaam zich langzaam aanpast aan het lagere zuurstofgehalte. Doe je dit niet, heb je grotere kans om verderop in je reis serieus last te krijgen van hoogteziekte.

Slaap nooit 300 meter hoger dan de nacht er voor. Maak je een trek boven de 3.000 meter? Sla je tentje dan maximaal 300 meter hoger op dan de nacht er voor. Je kunt gerust verder stijgen gedurende de dag, maar zak vervolgens weer als de avond aanbreekt.

Drink veel water. Het schijnt dat een verblijf op behoorlijke hoogte nogal wat vocht aan je lichaam onttrekt, doordat je longen meer vocht uitstoten op grote hoogten. Het is daarom goed om aardig wat water te drinken, zeker de eerste dagen.

Hoofdpijn? Dalen! Begin je hoofdpijn te krijgen? Neem even rust en drink een halve liter water. Trekt ’t niet weg, maak dan dat je naar beneden komt. Serieus. Het gaat niet om enorme afstanden, vaak helpt ’t al als je een paar tientallen meter daalt. Hoofdpijn is echt het sterkste signaal dat je lichaam in dit soort gevallen kan geven. Luister daar echt naar!

Neem een pilletje. Ik heb zelf nog nooit iets geslikt voor hoogteziekte, maar ik heb veel mensen gehoord over Ginkgo Biloba; een of ander homeopathisch pilletje dat zorgt voor een beter bloedcirculatie en daarmee de zuurstofopname in je lichaam bevordert. Tja, wat er van waar is…Al is ’t maar een placebo effect, als ’t maar werkt toch ;-)?

#tips #wandelen #trek #hoogteziekte

3 reacties

  • Yvon

    03 augustus 2013 om 16:17

    Goede tips. Ik heb er zelf nog nooit last van gehad, maar mijn vriend wel. We waren in de uitlopers van Tibet en reisden met een minivan door het gebied. Hij voelde zich echt niet fit. Helaas konden we niet dalen; er was geen vervoer namelijk.

    Wat ook helpt is tijgerbalsem, wanneer je dit opsmeert heb je ook wat minder last van de hoogteziekte.

    Beantwoorden

    • Reismeisje Yvon

      04 augustus 2013 om 14:20

      Hey, die kende ik nog niet; tijgerbalsem! Er gaat een potje mee als we over 3 weken naar Kashmir gaan! Goeie tip.

      Beantwoorden

  • Horror slaapplekken | Reismeisje

    20 oktober 2013 om 14:49

    […] in de ochtend was, beetje jammer. Ik moet wel zeggen dat de hoogte hier ook mee speelde; ik had wat last van hoogteziekte, waardoor ik ook niet op mijn best was, maar een fijne nacht was ’t niet bepaald […]

    Beantwoorden

  • 10 weetjes over Tibet als land, de Tibetaans Boeddhistische cultuur en de bevolking. | Reismeisje

    06 december 2013 om 08:06

    […] Hoger dan hoog. Tibet ligt gemiddeld op 4.000 meter hoogte; dat verklaart ook de bijnaam ‘Het dak van de Wereld’ . Als je naar Tibet reist, is het belangrijk dat je voldoende tijd neemt om te acclimatiseren. Zeker als je rechtstreeks vliegt op Lhasa en dus ineens een paar duizend meter hoger uitstapt dan je het vliegtuig in bent gestapt. Hoogteziekte voorkomen? Lees dan hier wat tips. […]

    Beantwoorden

Instagram

Blijf op de hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van mijn nieuwste, leukste en mooiste blogs? Meld je dan aan voor de maandelijkse nieuwsbrief en lees leuke extra’s.