Oeganda in snapshots

Reismeisje 27 juli 2014

Een aantal van jullie vroegen zich al af waar nu de blogposts over Oeganda en Rwanda bleven. Het duurt eventjes, omdat ik nog niet helemaal klaar ben met het beeld. Ruim 2.000 foto’s kost even uitzoeken ;-) . Maarrrrrrr vanaf komende week gaan we van start! Dan zal ik heel regelmatig iets over onze afgelopen reis posten en hoop ik dat jij net zo enthousiast wordt over dit mooie stukje Afrika als ik zelf ondertussen ben. Ik trap af met een samenvatting van Oeganda in beeld dat ik met mijn appeltje heb geschoten. It will do the trick :-) .

Oeganda snapshots 1

Na een vlucht van zo’n 6 uur richting Dubai, een paar uurtjes slapen op het vliegveld en vervolgens nog eens 5 uur naar Oeganda, kwamen we om 13h lokale tijd op Entebbe Airport aan. Prima tijd. De backpacks rolden zo van de band af en gaan! Voor de eerste nacht hadden we een hostel van Nederlanders in Kampala op het oog; een ritje in een volgestouwd mini-busje van ongeveer een uur.

Oeganda snapshots 2

Aangekomen bij het hostel had ik geen puf meer :-? . Even heerlijk bij komen, inlezen en op tijd naar bed. De volgende ochtend haalden we namelijk vroeg in de ochtend onze auto op. Ja, ja. Backpacker goes luxe 8-) ! We hebben er van tevoren lang over nagedacht, omdat we eigenlijk het liefste per OV reizen op reis. Maar Oeganda scheen vrij lastig bereisbaar te zijn, vooral ook de route die wij in gedachten hadden richting het uiterste Noorden. En dus uiteindelijk toch maar voor een eigen auto gekozen. Ik kan het iedereen aanbevelen! We hadden een kleine Toyota Rav 4x4 waar we zelf in reden en dat ding heeft ons 3 weken lang door alle gatenkaas wegen en Afrikaanse zandweggetjes heen geloodst. Daarover later meer!

Oeganda snapshots 3

Daar is ie! Onze auto. Leuk ding toch? Vanuit Kampala zijn we in 7 uur naar Gulu in het Noorden gereden en vervolgens de dag daarop nog eens 7 uur verder naar Kidepo, tegen de grens met Zuid-Sudan. Je hebt het over een afstand van zo’n 550 km, dus dan weet je wel wat de kwaliteit van de weg is…Toch is dit uiteindelijk één van mijn hoogtepunten geworden, want wat is Kidepo in al haar afgelegenheid en puurs supermooi zeg. Echt te gek!

Oeganda snapshots 4

In Kidepo hebben we gekampeerd en zijn we ook nog een middagje op een luxe lodge geweest. Lekker eten en zwemmen, ook daarover later meer ;-) . Wat verder echt heel tof was, was het wild dat superdichtbij de lodge kwam. Die slimmerds hadden daar een waterpoel aangelegd waar natuurlijk van alles op komt. Heel leuk!

Oeganda snapshots 5

De volgende stop was zo’n 12 uur rijden naar het Zuidwesten; Murchison Fall’s. Ik denk dat ik dit qua accommodatie de allermooiste plek vond. We verbleven in Murchison River Lodge waar je direct aan de Nijl zit mèt bijbehorende knorrende nijlpaarden. Verder barst het er van de giraffes, waterbokken en olifanten en kun je een leuke boottocht maken over de Nijl. Fijne plek. Daarna zijn we vanuit Murchison naar Queen Elizabeth National Park gereden, maar daar heb ik geen foto’s met mijn telefoon gemaakt. Volgt dus snel! Hetzelfde geldt voor de stop daarna: Bwindi. En ow my, wat was dat gaaf! Hier hebben we namelijk de gorilla trek gedaan, waar ooit de reis naar Oeganda om is begonnen. Echt ook weer een hoogtepunt. Wat een machtige beesten! We hebben uiteindelijk maar 1,5 uur hoeven wandelen voor we de eerste zilverrug zagen. Voor ik het wist liepen de kleintjes over mijn voeten heen. Ahhhhhh! To be continued :-) .

Oeganda snapshots 6

Na Bwindi zijn we Rwanda in gegaan. Uiteindelijk zijn we daar maar 5 dagen gebleven. Zeker vanuit de historie erg de moeite, alleen vonden wij de mensen in Oeganda toch wel een stuk leuker en meer open. Dus besloten we al vrij snel weer Oeganda in te gaan. Lake Bunyonyi was de bestemming! Een meer in het uiterste Zuidwesten van Oeganda, waar je je bijna in Italië waant. Echt een heerlijke plek om een aantal dagen te ontspannen, boekje lezen, biertje er bij. Echt vakantie!

Oeganda snapshots 7

Na Bunyonyi was het tijd voor onze laatste stop in Entebbe. Vanuit daar gingen we naar Ngamba Island; een eiland in Lake Victoria waar 47 chimpansee weesjes worden opgevangen. Ze leven daar in het bos en worden deels bij gevoerd door een kleine groep fantastisch betrokken mensen. Dit was voor mij echt het hoogtepunt van de hele reis, want we hebben ook een uurtje met 5 chimps mogen spelen :-) :-) . Dit verdient echt een heel eigen blogbericht, dus daarover later meer!   Tja en daarna waren er dus 3 weken voorbij…We hebben nog 2,5 dag in Dubai gehad als afsluiter en toen zat het er echt op. Het was echt een te gekke reis. Veel wild gezien, genoten van de bevolking en weer heel wat reiservaringen rijker. Ik zeg: op naar de volgende trip!