Meet the Amish in Belize

Reismeisje 02 juni 2015

Amish Belize 1

Toen we afgelopen maart een reis door Guatemala en Belize maakten, had ik van tevoren eerlijk gezegd niet echt een beeld van Belize. Ja, van tropische stranden, perfecte duikplekken en picture perfect eilandjes. Heel relaxed, maar niet echt intens reizen of zo. In een eerder artikel schreef ik al eens hoe positief Belize me echter verrast heeft! Meteen vanaf de allereerste grensovergang naar dit kleine landje was ik óm. Het is groen, heeft prachtig wild, een heel eigen Caribische vibe en, inderdaad, ook fantastische tropische eilandjes. Toch is dat alles niet waarom Belize me vooral bij zal blijven. Dat heeft met iets compleet anders te maken: onze ontmoeting met de Amish. Die leven daar dus. Nooit geweten! Officieel zijn het Mennonieten, maar naar ik me heb laten vertellen door henzelf is hun leer en leefwijze grotendeels hetzelfde. Vanaf het moment dat we hier achter kwamen, hadden we nog maar één doel: naar een Mennonieten gemeenschap zien te komen.

Little Belize.
In Belize zijn verschillende Mennonieten dorpen te vinden. De meesten vrij klein, maar in het uiterste Noorden van het land ligt een dorp met ruim 2.000 inwoners. Little Belize. Via allerlei wegen kwamen we er achter dat het erg moeilijk is een open inkijk te krijgen in het leven van de Mennonieten. Onze beste kans zou in Little Belize zijn, vanuit het stadje Sarteneja. Daar zou een Beliziaanse gids rond lopen met goede contacten met de Mennonieten in Little Belize. Één uitdaging. Sarteneja ligt niet bepaald on the beaten track, zelfs niet voor locals. En dus zouden we een heel stuk moeten liften om er überhaupt te kunnen komen. Uiteindelijk heeft een stuk dat we normaal in 2 uurtjes hadden kunnen afleggen, ons echt de hele dag gekost :-? , maar toen waren we er dan ook. Vanuit ons hostel Backpackers Paradise regelden we voor de volgende dag een afspraak met de befaamde gids en het bleek te kunnen!! Hij wilde ons diezelfde middag naar Little Belize brengen en rondleiden door het dorp. Gesprekjes met de inwoners zelf waren ook geen probleem. Yes! Hier waren we voor gekomen :-) .

Amish Belize 2 Overnachten bij de Amish.
Na een rit van 45 minuten doemden de eerste enorme akkers op. Grote boerderijen met Amerikaans ogende windmolens er naast. Caribische mensen maakten plaats voor blanke, Europees lijkende mensen. Behalve hun outfit natuurlijk. Jeetje. Mannen allemaal met dezelfde cowboy achtige kleding en vrouwen in compleet bedekkende jurken met strooien hoeden op hun hoofd. We stopten al snel bij één van de grote boerderijen, waar een gezin lekker zat te chillen onder een boom. Met paard en wagen. In eerste instantie hield ik zelf wat afstand, omdat ik niet goed wist hoe ze zouden reageren. Maar los van wat huilende kinderen die mij maar eng vonden met m’n broek en wapperende paardenstaart ;-) , was de ontvangst heel open en vriendelijk. En wat bleek? Deze mensen stamden in een ver verleden af van Duitsers! En spraken onderling een soort plat Duits. Ben je in Belize! We konden gewoon met deze familie in het Duits praten, dat brak het ijs nog meer. Voor we het wisten werden we door het opperhoofd van dit gezin, meneer Schmidt, mee genomen naar zijn veestapel en hadden we een slaapplek voor de nacht te pakken. Wauw. Dit hadden we niet durven hopen! We hebben de middag in Little Belize door gebracht, met allerlei mensen gepraat en daarna met het gezin Schmidt gegeten. Onze gids vertrok en wij bleven achter :-) .

Amish Belize 3

Na het eten heb ik samen met de vrouwen opgeruimd en afgewassen. Terwijl Gerben lekker met de mannen in de voorkamer plakboeken ging bekijken. Tja. Hoort er bij hè ;-) . Dit zijn de momenten op reis waarop ik het meeste geniet. Me besef wat reizen met je doet. Dat je voor even door de ogen van iemand kunt kijken die zo’n compleet ander leven heeft dan jij. En je bewust wordt van je eigen beelden en vooroordelen. Ik had toch een bepaald beeld van Amish; extreem gesloten, overtuigd van hun leefwijze en vrij dogmatisch. Nu zullen er misschien ook best gemeenschappen zijn die daaraan voldoen, maar in Little Belize heb ik dat echt niet zo ervaren. Eerder gastvrij en zelfs warm. Na een gezellige avond hebben we adressen uitgewisseld en zijn we heerlijk gaan slapen.

Amish Belize 4

De volgende dag was de familie Schmidt al vroeg vertrokken om hun dochter uit Mexico op te halen. Wij bleven achter met instructies voor de bus. Een Amish bus :-) . Daar stonden we dan om 6 uur ’s ochtends in een Amish dorpje met onze backpacks. Hilarisch. We werden uitgezwaaid door wat kinderen en stapten als enige niet-Amish in de bus. Vrouwen voorin, mannen achterin. Na een uurtje waren we weer in een typisch Beliziaans dorp en zat ons Amish avontuur er op. Mocht je een reis naar Belize gaan maken, zou ik zeker overwegen de tocht naar Sarteneja te maken om een kijkje bij Little Belize te nemen. Echt de moeite. Bij Backpackers Paradise aan de rand van Sarteneja kan Nathalie je met alles helpen.

Spreekt Belize als bestemming jou aan?

@Belize @Midden-Amerika #reizen #backpacken #reistips #belize #mennonieten #little belize #amish

6 reacties

• Marijke

02 juni 2015 om 07:48

Hé leuk, wat knap dat jullie dat gedaan hebben. Ik zou dat niet durven omdat ik zou denken dat mensen in zo'n gemeenschappen geen pottenkijkers durven, terwijl ze er net open voor staan. Waarschijnlijk waren ze zelfs blij met jullie bezoek! Echt leuk om hierover iets te lezen, want ik had de optie om naar een Amish gemeenschap te gaan nog niet eens overwogen :)

• Reismeisje Marijke

02 juni 2015 om 09:00

Dank Marijke. Ik ook niet hoor, voor die reis. Maar het is erg bijzonder om mee te maken!

• Jessica

02 juni 2015 om 09:03

Wauw wat een gave ervaring! Je verwacht inderdaad geen Amish in een tropisch oord als Belize. En je hebt daar nog best een paar toffe foto`s kunnen maken, al zal het niet het eerste zijn waar je op zo`n moment aan denkt ;) Tof verhaal!

• Reismeisje Jessica

02 juni 2015 om 10:02

Nee toch? Echt apart om ineens Europees ogende mensen in een paard en wagen langs te zien rijden ;-).

• Tessa

02 juni 2015 om 10:31

Wat een vette ervaring! Dat zou ik ook wel eens willen :) vooral dat je daar mocht slapen, wat supercool!

• Sieds | Sieds My Travels

02 juni 2015 om 11:23

Wat fantastisch, wat je zelf ook zegt, dit maakt reizen nou zo mooi. Het contact met de locals en vooral als ze op zo'n mooie vriendelijke en warme manier met je omgaan. Dat terwijl je misschien had verwacht dat ze juist gesloten zouden zijn en contact met toeristen liever mijden, niet dus! :-)

• Reismeisje Sieds | Sieds My Travels

03 juni 2015 om 06:47

Ja heel! Dat hadden we zeker verwacht. Je hebt toch een bepaald beeld, vooroordelen ook wel. Echt heel gaaf om mee te maken!

• Caro

02 juni 2015 om 21:19

Wauw wat bijzonder dat jullie dat gedaan hebben!

• Reismeisje Caro

03 juni 2015 om 06:47

;-) Thanks!

• Gloria

24 november 2017 om 14:05

Belize zou ik echt wel willen bezoeken! En dat dorp met de mennonieten lijkt me ook een super ervaring.
    In Bora Bora ben ik ook meegegaan naar een mormoonse kerkdienst met mijn Polynsische gastgezin en een aantal mormoonse Amerikanen die daar woonden. Dat was ook een leuke ervaring. Het is gewoon niet iets heel standaards om zoiets te doen of mee te maken op zulke plekken.

Instagram

Blijf op de hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van mijn nieuwste, leukste en mooiste blogs? Meld je dan aan voor de maandelijkse nieuwsbrief en lees leuke extra’s.