Een weekend culinair, cultureel en stormachtig Texel

Reismeisje 14 februari 2020

Texel3Als je me via Instagram volgt, is het je vast niet ontgaan Lachen: afgelopen weekend zaten we weer op Texel. De tweede keer dit jaar en zeker niet de laatste. Dit keer had ons bezoekje ook een speciale reden. Op uitnodiging van de VVV Texel mochten we ons favoriete Waddeneiland van een andere kant leren kennen. De culturele kant. Hoe vaak we ook op Texel komen en hoe veel we ondertussen ook van het eiland hebben gezien, op cultureel vlak is dat nog weinig. Het is misschien ook niet het eerste waar je bij Texel aan denkt. Cultuur. En toch valt er op dat gebied van alles te beleven! Afgelopen weekend vond bijvoorbeeld de Cultuurnacht plaats; een echt Texels evenement dat één keer per jaar in de maand februari plaats vindt. Een avond en nacht vol zang, dans, poëzie en cabaret. Roulerend in verschillende dorpen op het eiland. Dit jaar vond het plaats in het pittoreske Oosterend. Vandaag neem ik je graag mee in een fotoverslag van een heerlijk, gezellig, cultureel weekend op Texel met een stormachtig staartje!

Texel strand3

Het programma startte op vrijdagmiddag, maar wij besloten een dag eerder naar Texel te reizen. Het nuttige met het aangename te combineren Knipogen. En dus zaten we donderdagochtend al op de boot. Heerlijk. Elke keer gebeurt het me weer. Zodra we de boot afrijden, voelt het als thuis komen. Nog nooit ben ik zó vaak naar eenzelfde bestemming geweest en blijft het onverminderd fijn er te zijn. We hadden ontzettend mazzel, want het weer was donderdag (en vrijdag) prachtig. Dit soort plaatjes. Eindeloze wandelingen langs het verlaten strand. Genieten. Donderdag zijn we vooral lekker buiten geweest en geproost op een Texels weekend.

Texel Prins Hendrik

We verbleven dit keer in een hotel. Hotel Prins Hendrik. Vorig jaar hebben we daar ook eens een weekend door gebracht. Prins Hendrik is een mooi, rustig gelegen hotel. Het ligt aan de Waddenzee en is helemaal omringd door Texelse natuur. Als je op zoek bent naar een comfortabel hotel en rust, is dit zeker een aanrader! Je kunt er bovendien ook goed eten, wat wij zelf donderdagavond ook hebben gedaan Knipogen.

Texel Gastropaviljoen

Vrijdag startte het programma met een lunch. Bij deze strandtent: Gastropaviljoen XV. Toevallig is het één van onze favorieten Knipogen. Het uitzicht op de zee is hier prachtig en de inrichting voelt als een warme huiskamer. Het eten bij Gastropaviljoen XV vind ik hier zelf ook erg goed, met veel vegetarische opties. Een aanrader!

Texel boerderij

Na een heerlijke lunch, gingen we naar een Texelse boerderij. Het is nog een tikkeltje vroeg in het jaar, maar de eerste lammetjes en geitjes waren als geboren! Och och och. Jonge dieren blijven leuk Knipogen. Boer Henk nam alle tijd voor ons en leidde ons rond in zijn boerderij; een familiebedrijf dat al generaties lang actief is. Mooi om zijn passie voor de natuur en zijn dieren te zien. Hij slaapt gedurende een aantal maanden zelfs in de stal! Zodat hij in kan grijpen als er 's nachts iets mis dreigt te gaan als er lammetjes, geitjes of veulens worden geboren. Prachtig.

Na ons bezoekje aan de boerderij, zijn we een stukje gaan wandelen en hebben we een Texelse Skuumkoppe gedronken bij Kaap Noord; één van de meer bekende strandtenten op Texel en dichtbij ons hotel gelegen. Daarna was het tijd om op te frissen en op pad te gaan voor een heerlijk diner bij BOSQ. We hadden er zelf nog niet eerder gegeten, dus dat was een leuke verrassing. Puur, eenvoud en gastvrij. Dat zijn woorden die bij me op komen als ik aan onze avond bij BOSQ denk.

Texel Ecomare

De volgende ochtend stond een bezoekje aan Ecomare op het programma; een opvang voor (zieke) zeehonden en andere zee dieren. Jaren geleden zijn we hier wel eens geweest, maar Ecomare kun je gerust veel vaker bezoeken Knipogen. Dat blijft gewoon leuk en interessant. We kregen een rondleiding van Froukje, die vol passie en liefde voor de Waddenzee vertelde. Haar verhaal voegde voor mij ook echt iets toe, omdat je op die manier meer hoort en op dingen gewezen wordt waar je zelf snel voorbij loopt. Ze doen prachtig werk bij Ecomare en het is écht de moeite er te gaan kijken! Een kaartje kost €13.75 per persoon (volwassene).

Texel Wezenspyk

Na Ecomare reden we door naar boerderij Wezenspyk. Van origine was het alleen een kaasmakerij, maar ondertussen hebben ze er ook hun eigen vee. Schapen vooral. Bij Wezenspyk wordt al 600 jaar (!) kaas gemaakt. Texelse kaas. Het staat in veel restaurants ook op de kaart. Ze zijn er trots op. En terecht, want als je van kaas houdt zul je de Wezenspyk kazen heerlijk vinden Lachen. Na de rondleiding en een kleine proeverij, hadden we in het nabij gelegen Kaascafé een lekkere kaasfondue als lunch. Zalig.

Toen we in de middag weer naar buiten liepen, was het weer omgeslagen. De voorspellingen voor afgelopen weekend waren niet heel goed. Storm. Windkracht 10 werd het zelfs uiteindelijk. De eerste tekenen waren er zaterdagmiddag. Een geplande wandeling lieten we dan ook maar even gaan en we besloten een laatste kijkje te nemen bij de locatie van mijn yogaweekend. Mocht je het nog niet weten: van 27 tot en met 29 maart organiseer ik een yogaweekend op Texel Lachen. Mocht je het leuk vinden, vind je hier meer informatie. Er zijn nog een paar plekken over.

Texel zonsondergang

En ineens was er toch weer deze zonsondergang. Wat een plaatje toch?

Texel Pakhuus

's Avonds stond een uitgebreid diner op het programma. Bij, wat wat mij betreft, één van de beste restaurants op Texel is: 't Pakhuus. In één woord: geweldig! Avondvullend en fantastisch eten. De eigenaren zijn 5 jaar geleden met 't Pakhuus gestart en leggen hun ziel en zaligheid er in. Dat merk je echt in álles; het eten, het gastheerschap, de tijd die ze nemen om gerechtjes toe te lichten. Mocht je op Texel zijn en echt een avondje uit willen beleven, ga dan zeker naar 't Pakhuus. Het is trouwens een visrestaurant en er wordt voornamelijk met puur Texelse producten gekookt. Je vindt dit restaurant in het charmante havenstadje Oudeschild.

Texel Oosterend

Na het heerlijke diner, was het tijd voor dat bijzondere evenement: de Cultuurnacht van Texel Lachen. Dit keer vond het plaats in het pittoreske dorpje Oosterend. Om half 8 was de opening, waarna er op allerlei plekken in het dorp voorstellingen en exposities waren. Lokale bandjes, huiskamerconcerten, dans, poëzie en theater. Van alles. Je voelde er echt de sociale verbinding. Trots. Liefde voor Texel. Ik kan het niet anders verwoorden. Superleuk om mee te maken!

Texel Cultuurnacht

We sloten af in de lokale kroeg van Oosterend: 't Cafeetje genaamd. Er trad een lokaal bandje op en er was vooral veel gezelligheid Lachen. Het deed me beseffen hoe mooi dit soort lokale initiatieven zijn. Hoe belangrijk voor de gemeenschap en hoe verbindend ze zijn. Mensen die er tijden naar toe leven. Samen genieten. Lachen en proosten. Prachtig.

Texel schapen zonsondergangEn toen kwam er helaas een einde aan dit weekend. Zondagochtend. Een tikkeltje vroeger dan verwacht. Er stond eigenlijk nog een mooie wandeling door de Sluftervallei op de planning, maar we besloten de boot 's ochtends vroeg te pakken. De storm die ze voorspeld hadden, zette in en de verwachting was dat er 's middags wellicht geen boten meer tussen Texel en Den Helder zouden varen. Om 10 uur zaten we op de boot. Windkracht 9. Wát een natuurgeweld!

Het was weer een heerlijk weekend, waarin we Texel opnieuw van een andere kant hebben leren kennen. Met de Cultuurnacht als bijzonder hoogtepunt. Texel blijft voor mij een bijzondere plek. Eentje waar ik thuis kom én ontdek. Ik kan niet wachten er weer naar toe te gaan Knipogen. Vertel, ben jij al eens op Texel geweest? Wat vind je er van?