De eerste dagen in en om Krakau

Reismeisje 27 januari 2019

Krakau stad

Het is zaterdag terwijl ik dit artikel schrijf. Woensdag zijn we aangekomen in Krakau. Een middeleeuwse stad in Polen. Een stad waar ik veel goede verhalen over had gehoord en nieuwsgierig naar was geworden. Maar de eigenlijke reden om hier naar toe te gaan, was een donkere. Auschwitz Birkenau. Het concentratie- en vernietigingskamp. Ze liggen op ongeveer 60 kilometer van Krakau vandaan. De belichaming van het kwaad. Iets wat we nooit mogen vergeten vind ik...Ondertussen weet ik dat Krakau zélf ook de moeite van het bezoeken waard is. Meer dan! We blijven hier nog tot en met maandag en ik zal nog uitgebreid over Krakau en Auschwitz Birkenau gaan bloggen, maar vandaag al vast een korte update van de afgelopen dagen.

De oude stad van Krakau

Woensdag kwamen we dus in Krakau aan. Voor in de middag. Het is er koud! Veel kouder nog dan in Nederland Knipogen. We pakten een taxi naar ons appartementje. Ik heb een appartementje geboekt via AirBnB. In een wijkje op ongeveer 20 minuten lopen naar het oude centrum van Krakau. Het appartement is van de super gastvrije Magda en gelegen in zo'n typisch oud communistisch gebouw. Het is juist dít wat ik zo leuk vind aan AirBnb. Het lokale. Geen toeristen. Een bakker en klein supermarktje op de hoek en verder alleen maar Pools om je heen. En dat voor €17 per nacht!

Na een kop koffie om op te warmen, zijn we woensdag meteen naar het oude centrum gelopen. Het begon al donker te worden, maar wat was het er mooi! Dat zag ik meteen. Krakau beschikt over het best in tact gebleven middeleeuwse centrum in Europa. Het barst er van de prachtige, oude panden, mooie kerken en intieme steegjes waar de tijd stil lijkt te hebben gestaan. We hebben wat rond gelopen en zijn uiteindelijk in een superleuke wijnbar annex restaurant beland. Daarover later meer Knipogen.

Krakau stad kerk

De volgende dag zijn we, na een lokaal ontbijtje, weer de oude stad in gelopen. Nu bij daglicht. Én met wat pitstops om op te warmen, want man man, wat is het hier koud! In de middag zijn we naar de andere kant van het water gegaan. Naar de wijk Podgórze. De wijk van Schindler. Zijn fabriek uit de film 'Schindler's list' staat hier. Oscar Schindler redde er, als lid van de NSDAP, tijdens de WO II ruim 1.000 Joden. Listig en toch zichtbaar voor iedereen. Een bijzonder verhaal. Het is tegenwoordig een museum, waar je mee wordt genomen in die tijd. De jaren 40 van de vorige eeuw. Het leven in het Joodse getto van Krakau en het dagelijkse bestaan in de fabriek van Schindler meer specifiek. Indrukwekkend en de moeite...Daarna hebben we een taxi terug genomen naar ons appartementje en zijn we later wat geen eten in een restaurantje op advies van Magda. Heerlijk.

Auschwitz Birkenau

En gisteren was het zo ver. We brachten een bezoek aan Auschwitz Birkenau. Vanaf Krakau kun je rechtstreeks met een bus naar dit voormalige kamp. Je doet er ongeveer 1.5 uur over. Daar hadden we een Duitstalige gids, die ons gedurende 3 uur mee neem door beide kampen. Ik kan onmogelijk in woorden vatten wat het met me deed. Hoe de WO II ineens tastbaar werd. Hoe zichtbaar de wreedheid van mensen werd. Hoezeer ik me er door realiseerde waar we toe in staat zijn. Als mensheid. Afschuwelijk...Ik zal er zeker nog uitgebreid over gaan bloggen. Op dat we dit nooit vergeten. Nooit.

En nu is het dus zaterdag. Ik zit rustig te bloggen in ons appartementje. We gaan straks naar Wawel Castle; het oude kasteel van Krakau. En vanavond willen we gaan eten in Kazimierz; de Joodse wijk van Krakau. Daar ben ik ook ontzettend benieuwd naar. Morgen wil ik graag nog wat meer zien in Kazimierz, misschien het Joodse museum nog bezoeken. En maandag gaan we lekker in een chique hotel zwemmen Knipogen. Nog even ontspannen en alle indrukken verwerken vóór we maandagavond weer terug vliegen.

Ondanks de heftige kou en het deprimerende weer, is Krakau tot nu toe helemaal wat ik er van gehoopt had. Bijzonder, authentiek en indrukwekkend tegelijk. Als je ons verblijf 'live' wilt volgen, kan dat via mijn Instagram  waar ik dagelijks iets post. Voor nu wens ik jullie een fijne zondag toe en alle liefs!