3 dagen aan de Waddenzee op Texel

Reismeisje 25 februari 2021

Texel zon

Als je me op Instagram volgt, heb je ongetwijfeld mee gekregen dat we afgelopen week opnieuw op ons geliefde Texel waren. Dit keer waren we er op uitnodiging! En wel van Valerie en Joram, die samen de spiksplinternieuwe Gastrofarm op Oost zijn begonnen: een accommodatie, inclusief eigen restaurant, waar de natuur centraal staat. Het is een prachtige oude, Texelse stolpboerderij, midden in de natuur en op 150 meter van de Waddenzee gelegen. Na een intensieve verbouwing, openden ze vorig jaar zomer hun deuren en ik kan je nu uit eigen ervaring vertellen: het is een plaatje Lachen! In dit artikel neem ik je mee in een verslag van de drie dagen die wij er door brachten.

Gastrofarm op Oost2

Dag #1: aankomst op Texel

De eerste dag kwamen we rond lunchtijd aan. We besloten een lekkere wandeling te maken en aan het strand te lunchen. Hoewel de horeca natuurlijk op dit moment gesloten is, kun je op veel plekken wel eten en drinken to go krijgen. Kaap Noord en Paal 17 zijn onze favorieten. Daarna was het tijd om naar Gastrofarm op Oost te gaan. De accommodatie en het restaurant zijn gelegen aan de Oostkant van Texel, in het dorpje Oost. Vandaar de naam Knipogen. Dit is een deel van het eiland, waar je weinig toeristen vindt en waar je echt totaal tot rust kunt komen. Heerlijk!

Tuinkamer

Bij aankomst bleken we in de zogeheten ‘Tuinkamer’ te verblijven; een ruime twee persoonskamer op de begane grond, met een prachtig vrij uitzicht. Gastrofarm op Oost heeft in totaal trouwens 12 suites, in allerlei prijsklassen en van verschillende grote. We hebben ons geïnstalleerd en Valerie liet ons wat meer van hun terrein zien. Kippen, pauwen, een prachtig tuinhuis annex leeskamer. En die stilte daar. Zó fijn!

Daarna zijn we wat boodschappen gaan doen in het dorpje Oosterend en hebben we de avond gezellig op onze kamer door gebracht. Eten hebben we besteld en vanaf maart is het ook weer mogelijk om voor in room dining, bereid door eigenaar en chefkok Joram, te kiezen.

Hoge Berg

Dag #2: wandelen en oesters rapen

De volgende dag waren de weersvoorspellingen voor de middag wat minder, dus besloten we in de ochtend vroeg op pad te gaan. Ondanks dat we gemiddeld wel 4x per jaar op Texel komen en dat al een aantal jaren, zijn er nog steeds plekken die we niet eerder hebben ontdekt. Zo ook deze ochtend! We begonnen bij De Hoge Berg: een natuurgebied midden op het eiland met als voornaamste bezienswaardigheid de ‘berg’ in het midden; een oude keileembult van 15 meter hoog. Meteen ook het hoogste punt op Texel. Het is landschappelijk een bijzonder gebied en leuk om even rond te wandelen.

Fonteinsnol

Daarna reden we naar Fonteinsnol. Een naam die we vaak op de borden hebben zien staan en waar we, wat bleek, nog vaker voorbij gereden waren. Fonteinsnol ligt namelijk redelijk dichtbij twee strandtenten waar we graag komen: Paal 17 en Gastropaviljoen XV. Nooit zijn we hier uitgestapt, tot dus deze ochtend. Fonteinsnol ligt midden in het bos en is echt heuvelachtig te noemen. Je kunt er supermooi wandelen én je hebt er een uitzichttoren, van waar je 360 graden uitzicht hebt over de bossen en in de verte de zee kunt zien. Een absolute aanrader!

We sloten begin van de middag onze tocht af in het knusse Den Burg. Ons favoriete stadje op het eiland. Er is nu niets open, maar toch was het leuk om door het centrum te slenteren en een koffie to go te drinken.

Oesters rapen

En toen kwam er iets waar ik heel nieuwsgierig naar was: we gingen namelijk oesters rapen met Joram. Hoe leuk Lachen! Einde van de middag was het eb en lagen de oesters inderdaad voor het rapen op nog geen 200 meter van de accommodatie. Verser wordt ’t niet. Joram wist veel te vertellen over dit schaaldiertje en de manier waarop hij naar de natuur op Texel kijkt. En natuurlijk moesten we ook even een oester proeven. Het was voor mij lang geleden en ik had er geen heel goede herinneringen aan, maar eerlijk? Ik vond ’t lekker! Puur natuur, zonder enige bereiding of toevoeging. Een superleuk einde van een heerlijke dag.

Zonsopkomst

Dag #3: naar boer Jens

De volgende ochtend hadden we weer een geweldige zonsopkomst; vanuit onze kamer te zien. De foto zegt genoeg denk ik Knipogen. Ik besloot lekker te gaan hardlopen over de dijk langs de Waddenzee. Heerlijk.

Boer Jens

Daarna was het tijd voor een volgend leuk uitje; we gingen namelijk naar boer Jens! De lokale boer waar Valerie en Joram mee samenwerken voor hun restaurant. Jens is de vijfde generatie die op deze boerderij aan de rand van Oost boert en heeft een heel eigen visie op het boerenleven. Duurzaam en met ongelofelijk veel respect voor de dieren. Hij heeft een klein twintigtal koeien, 70 kippen en 200 schapen. Én er waren kalfjes geboren, waarvan eentje zelfs de nacht er voor. Dat blijft leuk, pas geboren dieren. Ik heb veel respect en bewondering voor iemand als Jens en hoop ik van harte dat zijn manier van ‘boeren’ de norm mag gaan worden. Je kunt Jens trouwens volgen via Instagram, een aanrader.

Na ons bezoekje aan de boerderij was het tijd om onze spullen te pakken. Er was al weer een einde gekomen aan ons verblijf hier. Wat is de tijd voorbij gevlogen! We hebben erg genoten bij Gastrofarm op Oost, ondanks dat er nu nog steeds wat beperkingen zijn in wat wel/niet kan. De locatie is prachtig, de kamers zijn plaatjes en uit eerdere ervaringen wéten we dat Joram het meest pure, heerlijke eten bereidt. We zijn dan ook zeker van plan om terug te gaan!

Wildplukken2

Texel kamer2

Texel badkamer2

Wil je er de komende tijd even uit en ben je nieuwsgierig naar wat er mogelijk is bij Gastrofarm op Oost? Neem dan even een kijkje op hun website: