Vaarvakantie op de Turfroute in Zuidoost Friesland

Reismeisje 24 juni 2020

Mildam boot

Vorige week schreef ik er al een artikel over. En als je me via Instagram volgt, is het je ongetwijfeld ook niet ontgaan; onze vaartocht door Zuidoost Friesland. In 4 dagen tijd hebben we een deel van de zogeheten Turfroute afgelegd. Een oude, historische route die ons langs prachtige, pittoreske dorpjes bracht en dwars door de meest groene landschappen voerde. Wat hebben we genoten! Ik wist dat Friesland een geweldig mooie provincie is. Barst van de rust en ruimte. Dat de tijd er lijkt te vertragen. Dit deel van Friesland echter per boot te ontdekken, was écht de kers op de taart. In dit artikel neem ik je graag mee op onze route en deel ik leuke tips met je qua bezienswaardigheden, restaurants en stadjes.

Friesland routekaart

Het begin van onze vaarroute

Ik begin bij de route die we hebben gevaren. De Turfroute is een oude vaarroute, die in totaliteit 190 kilometer telt en dwars door Friesland, Drenthe én Overijssel loopt. Een kortere variant er van, 105 kilometer, loopt volledig door Zuidoost Friesland. Aangezien wij per, wat langzamere, elektrische boot reisden en we bovendien wat meer wilden zien in 4 dagen tijd, hebben wij slechts een klein deel van de route afgelegd. 40 kilometer op precies te zijn. Op bovenstaande kaart zie je de plaatsjes die we aan hebben gedaan: Appelscha, Oosterwolde, een kleine zijsprong naar Jubbega, Oldeberkoop, Mildam en Heerenveen. Te beginnen bij Appelscha en Oosterwolde!

Oosterwolde boot

#1 Appelscha en Oosterwolde

Origineel was het plan dat we in Appelscha op zouden stappen. De boot bleek echter al in Oosterwolde te liggen Knipogen. In het gezellige ‘haventje’. We huurden een elektrische boot via Yachtcenter Langweer. Zelf had ik nog niet eerder op een elektrische boot gevaren en wat is dát goed bevallen! De boot is muisstil, je kunt zo’n 3 uur non stop varen, voor nood is een aggregaat ingebouwd en het dak bestaat grotendeels uit zonnepanelen, die al heel snel prima bij laden. Geweldig systeem is ‘t! De boot die wij huurden heet IJlst en is geschikt voor 2 tot maximaal 4 personen.

Bosbergtoren Appelscha

Bij de boot hadden we twee vouwfietsen, iets wat ik echt aan zou raden er bij te huren. Dat geeft net wat meer flexibiliteit. In een klein half uurtje zijn we van Oosterwolde naar Appelscha gefietst, om onder andere lekker te gaan lunchen bij De Bosberg; een restaurant midden in het Drents-Friese Wold en naast de gelijknamige Bosbergtoren. Deze toren is maar liefst 33 meter hoog en van bovenaf heb je prachtig, weids uitzocht. Helaas was de toren zelf nog dicht tot 1 juli a.s. Mocht je er vanaf juli zijn; een kaartje kost €2 per persoon.

Oosterwolde zonsondergang

Aan het einde van de middag besloten we terug te fietsen naar Oosterwolde. Richting ons bootje. We hadden in eerste instantie het idee meteen een stukje te gaan varen en ergens midden in de natuur aan te meren. Toen we dit uitzicht zagen en de zon compleet door brak, besloten we lekker te blijven liggen en van Oosterwolde te genieten Knipogen. Een schattig dorpje!

Varen koken

’s Avonds was Maurice de kok Knipogen. Hij flanste deze vegetarische pasta in elkaar in de meer dan comfortabele keuken op de boot. We hebben heerlijk op het dek gegeten en genoten van de zonsondergang.

Varen

#2 Varen naar Oldeberkoop

De volgende dag was het tijd om te vertrekken. Het weer was ondertussen wat anders geworden en het regende flink. Dat mocht de pret echter niet drukken, we hadden er onwijs veel zin in! Kleine tip: check van tevoren even hoe laat bruggen en sluizen open gaan. Op onze route was dat ’s ochtends om half 10.

Varen onderweg

Dit is onderweg. Overal waar je kijkt groen. Natuur. Bossen en water. De diversiteit van het landschap in Zuidoost Friesland heeft me enorm verrast! Het is veel afwisselender dan ik me had voorgesteld. Tijdens deze eerste dag varen passeerden we drie sluizen. Alle drie werden ze met de hand bediend. Superleuk om van zo dichtbij te zien!

Oldeberkoop

Na zo’n 5 uur varen, kwamen we aan in het charmante Oldeberkoop. Een vroeg middeleeuws dorpje. Er zijn weinig voorzieningen, maar oh oh wat is dit een mooi plekje. Absoluut het bezoeken waard!

Oldeberkoop natuur

We hebben een heerlijke pannenkoek gegeten bij De Koppenjan in het nabij gelegen Jubbega en de omgeving van Oldeberkoop per fiets verder verkend. Met weer deze eindeloze landschappen.

Oldeberkoop eten

’s Avonds aten we bij Hof van Oldeberkoop. Midden in de oude dorpskern. Ondertussen was het weer opgeklaard en konden we heerlijk buiten eten. De vegetarische hamburger en dit pannetje met gamba's en paddenstoelen zijn een aanrader! Genieten!

Oldeberkoop ontbijt

#3 Van Oldeberkoop naar Mildam

De volgende dag was het stralend. En wat is het dan extra genieten om op zo’n bootje wakker te worden Lachen. Heerlijk. Het deed me denken aan de kampeervakanties uit mijn jeugd. De natuur, de eenvoud, het samenhorigheidsgevoel met andere 'vaarders'… ’s Ochtends konden we deze ontbijtmand vol verse broodjes en meer lekkers ophalen bij de bakker in Oldeberkoop. Mocht je hier zijn; proef sowieso natuurlijk het Friese suikerbrood én Fryske dúmkes; een koekje met anijs.

Leeuwarder Courant

Na het ontbijt was het tijd voor iets speciaals. Vanuit Zuidoost Friesland waren we uitgenodigd om bij een persmoment te zijn. Een moment in Oldeberkoop, waarop wethouders, gedeputeerden, toerisme partijen en media samen zouden komen om (Zuidoost) Friesland als toeristische bestemming te bespreken. Ik heb kort iets verteld over onze ervaringen tot dan toe en er werden wat foto’s gemaakt. De volgende dag bleek dat er een uitgebreid stuk in de Leeuwarder Courant stond. Superleuk! Je kunt het artikel hier lezen.

Varen Friesland

Eind van de ochtend stapten we weer op de boot en vertrokken we uit Oldeberkoop. De hemel was strakblauw, maximaal genieten! In een paar uren voeren we over een prachtige route naar Mildam. We kwamen bijna geen andere boten tegen. Alleen reigers, aalscholvers en sporadisch een koe langs de kant. Wat is Nederland toch prachtig…

Mildam boot2

En toen kwamen we aan in Mildam. Een plaatsje waar letterlijk geen winkel te vinden is, maar qua ligging magisch. We vonden deze mooie plek. Bij de brug en met uitzicht op het omringende landschap. Mocht je zelf overwegen aan te meren in Mildam, zorg dan wel dat je zelfvoorzienend bent. Er is geen mogelijkheid om stroom, water of brandstof te tappen en er zijn dus geen winkels.

Ecokathedraal

We hadden de tip gekregen om de zogeheten Ecokathedraal aan de rand van Mildam te bezoeken. Ik wist niet zo goed wat ik me er bij voor moest stellen, maar het bleek een natuurgebied van 1.4 hectare te zijn. Een ecologisch natuurgebied, waar met restproducten kunstzinnige objecten worden gemaakt. De natuur gaat er z’n gang en alles vloeit er als het ware in elkaar over. Deze ingang bestaat bijvoorbeeld uit oude stoeptegels, waar zonder cement dit bouwwerk van is gemaakt.

Smink Wolvega

’s Avonds stond er iets erg leuks op het programma. We zouden namelijk gaan eten bij Restaurant Smink in Wolvega. We vonden het net iets te ver om te fietsen en besloten per taxi te gaan. Het werd een onvergetelijke avond. Maurice en ik houden allebei van lekker, vers en puur eten. We proberen alles en ontdekken graag nieuwe restaurants. Maar dít… In één woord: geweldig!! Smink wordt geleid door chefkok Jan Smink. Gepassioneerd en vol liefde voor zijn regio. Hij werkt veelal met producten uit de buurt en een menukaart is er niet. Je geeft eenvoudigweg bij je reservering aan wat eventuele dieetwensen zijn en hoeveel gangen je wenst (4, 6 of 8) en dan laat je je verrassen. Werkelijk elk gerecht dat we hebben gehad, was een feestje. Een sensatie en smaakexplosie. Ik eet zelf vegetarisch en dat is qua smaken lang niet altijd heel divers. Bij Smink is dat een compleet ander verhaal. Mocht je ooit in de buurt zijn: ga een avondje eten bij Jan Smink. Fantastisch!

Mildam zonsondergang

Toen we weer bij ons bootje kwamen, kregen we deze extra kers op de taart. Een magische zonsondergang. Wát een plaatje!

Friesland varen

#4 Van Mildam naar Heerenveen

De volgende ochtend voeren we rond half 10 weer weg uit Mildam. Richting onze eindbestemming: Heerenveen. Je vaart dan rustig verder over de Tsjonger en komt deze typisch Hollandse landschappen tegen. Ik vond het stukje waarbij je de bebouwde omgeving weer wat meer binnen vaart, richting Heerenveen, ook erg leuk. Rond 12 uur kwamen we aan in Heerenveen en hebben we de boot aangemeerd.

By Kees Heerenveen

We sloten af bij By Kees in hartje Heerenveen. Een superleuk, hip tentje waar je heerlijke koffies, übergezonde verse sapjes en goed belegde broodjes kunt krijgen. Een aanrader!

En toen zat onze bootreis door Zuidoost Friesland er op. Helaas. Ik had met gemak nog een aantal dagen door kunnen varen. Hoewel ik tijdens verre reizen vaker bootreizen heb gemaakt, was dit in Nederland nieuw voor me. Ik vond het echt een geweldige ervaring en kan het je zeker aanraden! Je beleeft een bestemming vanaf het water altijd totaal anders en gaat veel meer in de omgeving op. Dat heb ik ook tijdens deze toch zo ervaren. Het voelde alsof ik veel langer weg was geweest dan 4 dagen. Totaal ontspannen. Echt als een mini vakantie. Mocht je voor de komende tijd nog op zoek zijn naar een leuke vakantiebestemming: Zuidoost Friesland is zonder meer het overwegen waard! En laat het me zeker even weten als je nog vragen hebt. Meer informatie over deze regio kun je ook hier vinden.

Vertel, wat vind je van reizen per boot? En heb je wel eens overwogen een bootreis in Friesland te maken?