Fotoverslag van een mini roadtrip door Zuidwest Friesland

Reismeisje 25 september 2020

Als je me volgt op Instagram, is het je vast niet ontgaan Knipogen . Afgelopen week zaten we in Friesland. Zuidwest Friesland om precies te zijn. De regio wordt ook wel Waterland van Friesland genoemd en hier vind je maar liefst zeven van de Elfsteden. Een regio die ik nog niet kende. En wat hebben we er genoten! Los van het prachtige nazomer weer, wat natuurlijk de kers op de taart was, heb ik me verbaasd over de enorme diversiteit. Pittoreske stadjes afgewisseld met eindeloos groen, stille watertjes en de Friese gastvrijheid. De trots ook die de locals hebben op ‘hun Friesland’. Prachtig om te zien! In deze blog neem ik je mee op de route die we in vier dagen hebben afgelegd, wat we hebben gedaan, waar we hebben geslapen én gegeten. Mocht je nog op zoek zijn naar een heerlijke bestemming binnen Nederland: lees dan zeker even verder!

Stavoren

Dag #1: Stavoren

We startten onze mini roadtrip in Stavoren, gelegen aan het IJsselmeer. Stavoren was de eerste Nederlandse gemeenschap die, in de elfde eeuw, stadsrechten kreeg. Destijds nog gelegen aan de Zuiderzee had Stavoren een strategische ligging. De waterwegen waren infrastructureel de voornaamste wegen waar langs destijds handel werd gedreven: een trotse, welvarende stad was geboren! Vandaag de dag ademt Stavoren nog een steeds een bepaalde trotsheid uit vind ik. Het is een leuk stadje om rond te lopen, de oude pandjes te bewonderen en over de dijk uit te waaien. Aangezien het meteen al prachtig weer was toen wij aan kwamen, zijn we ’s middags heerlijk aan het IJsselmeer gaan zitten bij strandpaviljoen De Potvis. Daarover later meer Knipogen.

Stavoren accommodatie

In Stavoren verbleven we bij een heel schattige B&B: Basalt aan See. Deze B&B wordt gerund door eigenaresse en kunstenares Renske. Via haar atelier loop je naar de B&B toe, waardoor je echt het gevoel hebt midden in de gemeenschap van Stavoren te zijn. Superleuk!

Stavoren IJsselmeer

Nog even uitwaaien aan het IJsselmeer. Ik houd toch zó van water!

Stavoren natuurreservaat

In de directe omgeving van Stavoren zijn verschillende dingen die je kunt doen of zien. Iets bijzonders is bijvoorbeeld dat hier een deel van het zogeheten St. Odulphuspad loopt. Rond 1170 was het deze omgeving waar een monnik zijn pelgrimsroute startte naar Santiago de Compostela. Extra bijzonder voor ons, omdat wij de Santiago komend jaar natuurlijk gaan lopen Lachen. Wat ik verder echt een leuke ontdekking vond, was een klein natuurreservaat in de richting van Hindeloopen: Bocht fan Molkwar. Wij kwamen hier bij toeval langs en besloten het dijkje op te wandelen. Aan de andere kant bevindt zich een onwijs mooi natuurgebied met een groot meer én een vogelkijkhut; de foto zegt wel genoeg denk ik. Een absolute aanrader om aan het einde van de dag te gaan kijken!

De Potvis

De Potvis. Ik had het er al eventjes over. Een strandpaviljoen in de buitenhaven van Stavoren en direct aan het IJsselmeer gelegen. Een heerlijke plek om overdag van het zonnetje te genieten en ’s avonds gezellig te eten. Precies wat wij ook hebben gedaan, genieten!

Stavooren ontbijt

Dag #2: Hindeloopen

De volgende ochtend stond dit zalige ontbijtje op ons te wachten bij de B&B. Wat een plaatje toch?

Roadtrip2

En toen was het tijd om verder te gaan naar onze volgende bestemming. Wederom één van de Elfsteden en, naar wat later zou blijken, mijn favoriet Lachen.

Hindeloopen

Hindeloopen! Wát een ongelofelijk plaatje is dat! Prachtig. We kwamen aan bij de jachthaven en de kleine boulevard die Hindeloopen rijk is. Dat gaf me meteen een vakantiegevoel; bootjes, terrasjes, gezelligheid. Superleuk! Hindeloopen deed me ergens wat denken aan een kleine versie van Venetië. Overal vind je grachtjes, bruggen en de meest mooie, oude pandjes. Het stadje stamt uit de 13de eeuw en was al vroeg erg welvarend. Dat kwam ook hier vanwege de strategische ligging. Vanuit Hindeloopen vertrokken schippers richting de Oostzee om handel te drijven. Ze namen allerhande specerijen, stoffen en producten mee terug, die via Hindeloopen zelfs hun weg vonden naar Amsterdam. Het gevolg was dat Hindeloopen een geheel eigen, wat a typische status en cultuur kreeg binnen Friesland. In Hindeloopen wordt bijvoorbeeld nog tot op de dag van vandaag een eigen taal (dialect) gesproken, wat veel van het Scandinavisch weg heeft en weinig met de Friese taal te maken heeft. Lopende door Hindeloopen en pratende met de bewoners, voel en hoor je die trots op hun eigenheid nog duidelijk. Heel bijzonder.

Hindeloopen Ame Gijs

We lunchten bij aankomst bij Ame Gijs, direct aan de jachthaven gelegen. Een heerlijke plek om bootjes te kijken en in het zonnetje te zitten.

Hindeloopen dijk

Na de lunch besloten we Hindeloopen te verkennen. Dwars door het stadje én over de dijk. Het is allemaal supergoed beloopbaar en het ene beeld nog pittoresker dan het andere. Dit is het oude reddingboothuisje, wat stamt uit 1911 en vanwaar ze vroeger zeelieden in nood redden.

Hindeloopen accommodatie

En toen was het tijd om naar onze accommodatie te gaan: het Hylperhuis. Een bijzondere plek, omdat het een oude kapiteinswoning is. Eigendom van Barber en haar familie, die dit pand weer in de oude glorie hebben hersteld. En hóe. Overal vind je bijvoorbeeld het typische schilderwerk van Hindeloopen terug. In vroegere tijden woonde een kapitein met zijn gezin in dit huis. Als hij thuis was, werd er een anker aan het pand gehangen zodat alle inwoners van Hindeloopen wisten dat hij weer thuis was. Dan verzamelde iedereen zich in dit huis om de verhalen van over zee te horen. Prachtig toch?

Hindeloopen zonsondergang

Genieten van de zonsondergang op de dijk.

Hindeloopen diner

’s Avonds aten we bij een Italiaans restaurantje in Hindeloopen: Oost Achterom. We hebben hier ontzettend lekker gegeten, vooral de antipasti vooraf met allerlei Italiaanse hapjes was zálig. Heel puur en smakelijk.

Hindeloopen ochtend

Dag #3: Workum en Sneek

’s Ochtends werden we zo wakker. In deze tuin bij het Hylperhuis. Op de achtergrond zie je het zogeheten likhús; een huisje wat in vroegere tijden in de tuin van de kapiteinswoning stond. Het betekent letterlijk smal huis en was bedoeld voor de vrouw en kinderen om te verblijven als de kapitein op zee was. Het likhús was namelijk gemakkelijker te verwarmen (want: kleiner) en de eigenlijke woning moest zo mooi mogelijk blijven. In Hindeloopen zijn er nog 5 van dit soort likhús’jes te vinden.

Workum

Na een ontbijtje in de jachthaven, zouden we gaan suppen door de grachten in Hindeloopen. Dat liep helaas even anders, maar het is wél echt een enorme aanrader! Dwars door het pittoreske stadje of een mooie route om Hindeloopen heen, het kan allemaal. Je vindt hier meer informatie. Wij stapten in de auto en gingen op weg naar onze volgende stop: Workum. Een klein, rustig plaatsje met een mooi, oud centrum.

Workum stad

De kerk is het hart van het oude centrum. Een prachtig oud gebouw, wat nog vrijwel geheel intact is en omringd wordt door dit soort oude straatjes. Erg leuk om rustig doorheen te slenteren. Sinds 1988 is Workum zelfs een beschermd stadsgezicht, vanwege de historische panden en kern.

Workum lunch

Lunchen deden we heerlijk aan het water, bij restaurant Sluiszicht. Het terras hier is echt super gelegen, want je zit letterlijk tegenover een bruggetje. Met behoorlijke regelmaat komen er boten langs en gaat de brug open. Zeker met het heerlijke weer dat we hadden, was dit een geweldig plekje!

Sneek accommodatie

En toen was het tijd om richting onze allerlaatste stop te rijden: Sneek. We reden als eerste naar onze accommodatie voor die avond, Van der Valk Sneek. Een chique en comfortabel hotel, gelegen aan het water en met supermooie kamers. Een totaal andere ervaring dan de kleinere accommodaties van de nachten hiervoor. Het hotel ligt op slechts 2.5 kilometer van het centrum van Sneek, dus ideaal gelegen.

Sneek

Zo liepen we vervolgens Sneek binnen. Bij het vallen van de avond. Bij deze waterpoort, die nog als enige van de grotere poorten rondom Sneek overeind staat. Een iconisch plaatje.

Sneek diner

We aten deze avond aan de grachten van Sneek, bij restaurant Aan de Gracht. De gastvrijheid hier was echt super en ik heb een heel lekkere curry gegeten. Een aanrader als je in Sneek bent! Daarna zijn we rustig terug gewandeld en hebben we nog gezellig wat gedronken in de mooie bar van ons hotel Lachen.

Sneek boottocht

Dag #4: Sneek

De volgende ochtend was alweer de laatste dag! In de ochtend hebben we door het centrum van Sneek gewandeld, wat zeker de moeite waard is. Het is, vanwege de grootte, wat minder pittoresk dan de vorige stadjes die we bezochten, maar daarom niet minder mooi. We hebben ook het Fries Scheepvaart Museum bezocht, wat interessante en leuke achtergronden geeft bij de geschiedenis van Sneek. Je kunt hier ook de VVV Waterland van Friesland bezoeken en een kaartje ophalen, waarmee je een leuke stadswandeling door Sneek kunt doen. Aan het begin van de middag zijn wij op een bootje gestapt. Daar houd ik van! Onder begeleiding van enthousiaste gids Robert, hebben we zo’n 50 minuten door de grachten van Sneek gevaren. Je leert van alles over Sneek en je krijgt een heel andere blik op de stad. Opstappen op dit bootje kan recht tegenover het Fries Scheepvaart Museum. Doen als je ooit in Sneek bent! Meer informatie vind je hier

Sneek lunch

Lunchen deden we bij De Walrus in hartje Sneek. Lekker op het terras, onder deze strakblauwe hemel!

Dat was ‘m. Onze mini roadtrip door Zuidwest Friesland. We hebben echt maximaal genoten! Van de schatjes van stadjes, de historie, de natuur, rust, het lekkere eten en zeker ook de locals. We waren 4 dagen weg en het voelde echt als een week. Totaal in een andere omgeving, heerlijk. We komen absoluut nog eens terug Lachen!

Vertel, ben jij al eens in één van deze stadjes geweest? Wat was jouw favoriet?

#Friesland #nederland #reistips #roadtrip #vakantie

6 reacties

• taja

15 januari 2022 om 11:28

Heeft u financiële problemen? Wilt u uw bedrijf laten groeien?
    Heeft u een persoonlijke lening nodig?
    Wij kunnen u leningen verstrekken van 3.000 tot 550.000 euro met een rentepercentage van 3%.
    Neem contact met ons op:
    gtano4867@gmail.com

• DAVINA CLAIRE

12 april 2022 om 08:00

Hallo dames en heren; Heeft u binnen 24 tot 48 uur een snelle lening nodig? Als uw antwoord ja is, zal ik u adviseren om een ​​lening aan te vragen bij Novelty Finance.

Mijn naam is Davina Claire, ik ben een financiële makelaar en ik ben ook een financieel adviseur. Het is mij opgevallen dat veel mensen het zo moeilijk vinden om een ​​lening te krijgen bij banken of andere financiële instellingen vanwege de hoge rente, onvoldoende onderpand, de verhouding tussen schulden en inkomen, een lage kredietscore of andere redenen. Ik ben hier om iedereen die op zoek is naar een lening aan te bevelen contact op te nemen met Novelty Finance voor een lening tegen een gesubsidieerde rentevoet van 3%. Ze zijn een betrouwbaar en betrouwbaar leningbedrijf en u kunt met hen samenwerken. U kunt contact met hen opnemen via e-mail: | noveltyfinances@gmail.com | OF stuur een bericht via WhatsApp via +447915601531 voor meer informatie.

NOVELTY FINANCE biedt financieringsoplossingen. Ze bieden allerlei soorten leendiensten (persoonlijke lening, zakelijke lening en vele andere). Ze bieden flexibele en meerdere leningopties, waaronder beveiligde en ongedekte leningen, langlopende en kortetermijnleningen die zijn afgestemd op uw financiële behoeften.

Redenen om voor een lening contact op te nemen met Novelty Finance:
    • Gemak - U kunt altijd en overal een lening aanvragen.
    • Direct toegang tot uw geld na goedkeuring.
    • Gesubsidieerde rente (3% per jaar)
    • Flexibele terugbetalingsvoorwaarden
    • U wordt niet gehaast om de lening terug te betalen, u krijgt de tijd om de lening af te lossen.
    • Geen verborgen kosten
    • Je wordt door het hele proces begeleid

Hoe toepassen:
    Een lening aanvragen gaat snel en eenvoudig!
    Als u geïnteresseerd bent in het aanvragen van een lening bij Novelty Finance en meer informatie nodig heeft over de leningaanbieding, stuur dan een E-MAIL naar (noveltyfinances@gmail.com) OF stuur een WhatsApp-bericht via +447915601531 voor meer informatie en mondelinge briefings. Voorwaarden zijn van toepassing.

• BLANK ATM CARD

06 september 2022 om 21:18

GET RICH WITH BLANK ATM CARD ... Whatsapp: +18033921735

I want to testify about Dark Web blank atm cards which can withdraw money from any atm machines around the world. I was very poor before and have no job. I saw so many testimony about how Dark Web Cyber hackers send them the atm blank card and use it to collect money in any atm machine and become rich. {DARKWEBONLINEHACKERS@GMAIL.COM} I email them also and they sent me the blank atm card. I have use it to get 500,000 dollars. withdraw the maximum of 5,000 USD daily. Dark Web is giving out the card just to help the poor. Hack and take money directly from any atm machine vault with the use of atm programmed card which runs in automatic mode.

You can also contact them for the service below

* Western Union/MoneyGram Transfer

Website: https://darkwebonlinehackers.com

• ALBERT MIKE

27 oktober 2022 om 00:50

▲Hello I greatly recommend you Via our ongoing Invitation to join our Great Illuminati and become Rich and Famous. Are you seeking for Wisdom and Knowledge? Are you a Business man/woman, Pastor,pianist,engineer,scientist, lawyer,Politician,Model,Music Teacher,Photographer,Musician,Doctor,fashion artist,Footballer,pilot,Swimmer, e.t.c? Do you want to be a Famous Artist or an Actor, and you want to be Rich, Powerful and Famous in the world? Join the Illuminati New World Order and let your Dreams come through, Become a new member today receive the sum of £800,000 Pounds every month with a car. We The Illuminati is an elite organization of world leaders, business authorities, innovators, artists, and other influential members of this planet. Our coalition unites influencers of all political, religious, and geographical backgrounds to further the prosperity of the human species as a whole, as the Elites

• ILLUMINATI

27 oktober 2022 om 00:51

• Ivan

25 januari 2024 om 14:29

Hey, guys!!! I have my loyalty. My blank ATM card can withdraw $5,000 per day. I got this from Mr. Georg last Wednesday and now I have €10,000 for free. The card withdraws money from any ATM and there is no name, it is not traceable and now I have enough money for me and my 4 children. I'm really happy I met Mr. Georg because I met two people before and took my money not knowing they were scams. But I'm happy now. Mr. Georg sent the card through DHL and I got it in two days. Get one of him now. See, it's giving out to help people, even if it's illegal, but it helps a lot and no one ever gets caught. The card works in all countries worldwide. Hurry up and email via georgbednorzhackers @ gmail . com Text, call, or WhatsAp: +1(262)355-8285
    Other services offered were:
    Cloning ATM cards
    Hacking Bitcoin ATMs with malware cards
    Recovering Lost or Stolen Cryptocurrency
    Hacking Western Union transfers, MoneyGram transfers, Bank transfers, PayPal transfers, Cash app transfers
    Recover Hacked Social Media: Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok, Gmail, Yahoo mail, and websites.

Instagram

Blijf op de hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van mijn nieuwste, leukste en mooiste blogs? Meld je dan aan voor de maandelijkse nieuwsbrief en lees leuke extra’s.