Tchau tchau Brazil, of toch niet?

Reismeisje 22 oktober 2015

Hola Paraguay

We zijn al weer 3.5 week onderweg. Normaal gesproken het punt dat we zo’n beetje weer naar huis gaan Knipogen. Tot nu toe heb ik eigenlijk het gevoel gehad dat we op vakantie zijn in Brazilië zoals ik gisteren al eventjes schreef, maar ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat het gevoel van écht voorlopig niet naar huis gaan vanaf nu langzamerhand gaat komen. Zeker omdat we afscheid gaan nemen van Brazilië. Voorlopig tenminste, want over een aantal maanden reizen we vanuit het Noorden weer Brazilië in, om de Amazone te bezoeken. Maar dat is later. Nu is het eerst tijd om naar het Zuiden af te zakken!

Hola Paraguay? Brazilië heeft ons beiden echt heel positief verrast. Wat een mooi land en vooral superlieve en gastvrije mensen. We hebben het heerlijk gehad! De afgelopen dagen zijn we in Bonito geweest. Gerben heeft  gewerkt aan zijn foto's en een hele dag gesnorkeld in de Rio Prata; een prachtige, helder rivier bij Bonito. En ik heb vooral heel veel aan Reismeisje gewerkt, opdrachten afgemaakt en een wat meer uitgebreide reportage over de Pantanal geschreven. Wat daarvan de bedoeling is, horen jullie snel Lachen. Tot gistermiddag laat wisten we eigenlijk nog steeds niet wat we na Bonito zouden gaan doen. Het idee was eigenlijk om Paraguay in te gaan, via het grensstadje Ponta Pora. We hebben echter op het allerlaatste moment besloten dat toch niet te doen...Het klinkt misschien wat raar, maar we hadden gewoon moeite met leuke dingen vinden in Paraguay...In eerste instantie wilden we eigenlijk naar Chaco in Paraguay; een groot, veelal droog en ruig gebied in het Midden en Noorden van Paraguay. Het schijnt prachtig te zijn qua wild en natuur ennnnnn er wonen behoorlijk wat Menonieten. Na de superleuke ervaring met Mennonieten in Belize afgelopen maart, lijkt het ons interessant om het verschil met Mennonieten in Paraguay te zien. Als dat er al is Knipogen. Het punt is alleen dat er in het Noorden van Paraguay geen grensovergang is vanuit Brazilië… En we bovendien wat meer ter hoogte van het midden zitten. Als we over een maand of 6 op de terugreis zijn door Zuid-Amerika en op weg gaan naar Paaseiland, komen we bijna door de Chaco heen, dus we hebben besloten dat voor later te bewaren.

Wat dan wel? Tja. We werden dus beiden niet heel enthousiast van wat we lazen in Lonely Planet en op allerlei blogs. De ruigheid en het minder ontdekte spreken me wel erg aan, maar veel mensen zeggen dat er weinig te zien is en dat de sfeer er minder fijn is. Op zich nog geen reden om het dan maar over te slaan, maar we kwamen er gisteren einde dag achter dat een bepaalde bus in Paraguay niet reed, waardoor het echt een gedoe werd de route te gaan doen die we in ons hoofd hadden. Dat maakte dat we met een nieuwe blik naar die route keken en ineens bedachten dat we natuurlijk he-le-maal niets 'hoeven'. Toen vervolgens ook nog eens bleek dat we vanuit ons superleuke hotelletje in Bonito goedkoop met een eigen busje naar Campo Grande konden komen, hebben we de knoop door gehakt. Conclusie: voor nu eventjes geen Paraguay. Tegen de tijd dat dit artikel live staat, zijn we vanuit Bonito onderweg naar Campo Grande. Vanaf daar nemen we aan het einde van diezelfde dag een rechtstreeks bus naar Foz do Iguacu. Een rit van maar liefst 18 uur, maar wel in 1x en een nachtbus bovendien. We zullen vast niet geweldig slapen, maar ik geloof het wel Knipogen. Rond de middag Braziliaanse tijd komen we dan in Foz do Iguacu aan, bij de bekende Iguacu watervallen. Die moeten echt fan-tas-tisch zijn. We willen de watervallen graag vanuit twee kanten bekijken, dus we zullen een paar dagen verdelen over Brazilië en Argentinië (de watervallen liggen precies op de grens). Daarna is het idee om af te zakken naar het Zuiden van Paraguay en richting Encarnacion te gaan. Dat schijnt wel een leuk stadje te zijn, gelegen aan een relaxt meertje. Of we beslissen toch rechtstreeks via Argentinië naar Uruguay te reizen, want Uruguay gaat in elk geval onze volgende echte bestemming worden Lachen

Niets zo veranderlijk als een stel backpackers Knipogen. Ik denk dat we de komende tijd wellicht minder wifi gaan hebben, dus er zullen waarschijnlijk wat minder updates op Reismeisje komen te staan. Zodra we internet hebben, post ik wat nieuws, maar dan weten jullie dat in elk geval eventjes. Mocht je nog tips hebben voor met name Uruguay of plekken die we écht niet moeten missen, let us know! Horen we heel graag. Tot snel!

@Brazilië @Zuid-Amerika @Uruguay @Paraguay #Brazilie #paraguay #iguacu #wereldreis

13 reacties

• Vera

22 oktober 2015 om 00:21

Wat leuk dat jullie naar Iguazú gaan! Ik raad echt aan om eerst de Braziliaanse kant te zien en daarna de Argentijnse. Ik heb het precies andersom gedaan en denk dat het mooier is om eerst de panorama view vanaf de Braziliaanse kant te zien voordat je de watervallen van dichterbij aan de Argentijnse kant ziet. In ieder geval is het hoe dan ook heel indrukwekkend en zeker de moeite waard om allebei de kanten te zien :)

• Reismeisje Vera

22 oktober 2015 om 12:26

Ah! Goede tip. Dat is ook de route die we nu in ons hoofd hebben, dus dat komt goed uit :-).

• Linda | One Day Trip

22 oktober 2015 om 00:37

Leuk! Ik heb eigenlijk ook maar weinig positiefs over Paraguay gehoord. Uruguay schijnt wel weer heel leuk te zijn. Wij vliegen morgen naar Chili!

• Reismeisje Linda | One Day Trip

22 oktober 2015 om 12:27

Ja, vreemd he? Wij dus ook...Uruguay willen we waarschijnlijk naar Iguacu heen, maar het ook eerst Argentinië worden. Veel plezier in Chili! Ik ben heel benieuwd!!

• Adi

22 oktober 2015 om 01:08

Geweldig toch dat jullie op het laatste moment de koers nog kunnen wijzigen en niet alles vooraf al vastligt. De foto's van de watervallen zien er iig prachtig uit!

• Reismeisje Adi

22 oktober 2015 om 12:31

Ja, ik moet er soms wel om lachen hoor. Denken we de hele tijd een bepaalde route te gaan doen en dan op het allerlaatste moment gaan we toch maar weer een heel andere kant op ;-). Ik ben heel erg benieuwd naar de watervallen, maar de foto's beloven inderdaad veel goeds!

• Sabine - besabine.wordpress.com

22 oktober 2015 om 02:25

Leuk naar Iguazu! Sowieso beide kanten is het advies, dat is echt heel mooi en allebei verschillend! Verder is Argentinië echt een geweldig mooi land en zou ik daar met name de westkant gaan bezoeken. Uruguay is ook leuk, maar Argentinië echt wel spectaculairder (vind ik). En daarna richting Colombia natuurlijk :P

• Reismeisje Sabine - besabine.wordpress.com

22 oktober 2015 om 12:31

Haha, dat gaan we zeker doen Sabine :-). Staat hoog op m'n lijstje!

• Jeroen

22 oktober 2015 om 06:02

Dit is backpacken toch. Gewoon doen wat je op dat moment het beste lijkt.
    Have fun! En ben benieuwd hoe de Pantanal was natuurlijk :-)

• Reismeisje Jeroen

22 oktober 2015 om 12:32

Thanks! De Pantanal was echt geweldig mooi. Zo superveel wild! Helaas geen jaguar gespot, maar het was het dubbel en dwars waard! Ik zal er binnenkort een eerste artikel over plaatsen.

• Rebecca

22 oktober 2015 om 06:57

Oh graag een foto van de watervallen! Ik ben ook nieuwsgierig

• Reismeisje Rebecca

22 oktober 2015 om 12:35

Gaan we doen :-)!

• margreet pruis

22 oktober 2015 om 08:15

Heerlijk om niks te hoeven ! Die watervallen lijken mij schitterend en ik ben zeer benieuwd naar de reportage over Pantanal ! Veel plezier !

• Reismeisje margreet pruis

22 oktober 2015 om 12:49

Dank Margreet :-).

• Gabrielle

22 oktober 2015 om 09:29

Bezoek in Uruquay absoluut Colonia del Sacremento, een prachtig relaxed koloniaal plaatsje.

• Reismeisje Gabrielle

22 oktober 2015 om 12:50

Daar heb ik over gelezen inderdaad. In het Westen toch?

• Edith | [travel.create.repeat]

22 oktober 2015 om 11:04

Heerlijk, lekker omgooien die plannen, daarvoor reis je zonder iets vast te leggen, toch? Ik ben helemaal verliefd op Brazilië en vond vreemd genoeg de streek waar jullie nu zitten het leukst. Een beetje dat boerenleven, uitgestrekte graslanden... Veel mensen zeggen dat er in Foz do Iguacu niets te doen is, maar wij hebben daar een van de leukste avonden gehad! Via Hostel Paudimar Falls kregen we een boel kortingsbonnen mee voor een churrasceria, een gratis caipirinha, en daarna hebben we een drankje & dansje gewaagd in Wood's. Deze bar staat vol met chico's met een cowboyhoed en houthakkershemd, plus opgemaakte meisjes in superstrakke glitterjurkjes. Denk aan die clip van Michel Telo :-) Wat heb ik gelachen zeg. En inderdaad, zoooo vriendelijk, al die Brazilianen. Have fun!

• Reismeisje Edith | [travel.create.repeat]

22 oktober 2015 om 12:54

Wat klinkt dat superleuk :-). Dat zijn de leukste momenten op reis toch, als je zo verrast wordt en ineens in zo'n bar staat en de avond van je leven hebt. Ik ben heel benieuwd!

• Robert | Traveljunks

22 oktober 2015 om 11:25

Ach, die busrit ;-) Wij zijn vanuit Foz naar Bonito gegaan met de bus. Best te doen hoor :-) De watervallen zijn waanzinnig mooi en ik deel ook de mening van eerst de Braziliaans en dan de Argentijnse zijde. Veel plezier!

• Reismeisje Robert | Traveljunks

22 oktober 2015 om 12:56

Dank Robert, we zijn erg benieuwd!

• Wilco Schoonderbeek

22 oktober 2015 om 14:30

Cool! Momenteel zit ik in Iguazu, de watervallen zijn geweldig! Mocht je echt beide kanten willen zien, doe dan eerst de Braziliaanse kant en de dag erna de Argentijnse. Doe je het andersom, kan je wat teleurgesteld zijn omdat de Argentijnse kant stukken indrukwekkender is! Leuk hostel? Mango Chill!

• Reismeisje Wilco Schoonderbeek

23 oktober 2015 om 13:09

Jaaaaa! Ik hoorde het van je zus :-). Echt te toevallig zeg! We zijn net aangekomen aan de Braziliaanse kant en gaan over 2 dagen naar de Argentijnse kant. Thanks voor de tip van het hostel :-). Veel plezier!

• William

22 oktober 2015 om 22:10

Na iguazu kun je de bus naar salto nemen, aja de argentijnse plaats concordia aan de andere kant vh water en dan met een andere bus uruguay in. De thermen zijn de moeite, wij zijn naar die van dayman geweest.
    Na salto kun je een bus naar montevideo nemen.
    Puente del este vond ik absoluut meer dan de moeite waard.
    Blijf alert op je veiligheid, in montevideo hebben criminelen ons geprobeerd te overvallen op een wandeling naar de burcht, dat is muv in een crimineel grensdorp tussen peru en Ecuador ons nog nooit overkomen....

• Ton

23 oktober 2015 om 02:34

Hopelijk kan je nog naar Ciudad del Este, het Paraguayaans deel van een grote stad rondom dat drielandenpunt vlakbij Iguazu Falls. Echt een handelsplek van jewelste, als ze het hier niet hebben, dan hebben ze het nergens :-) http://www.angelfire.com/ar/patagonie/zuidamerika2000/index.html check 6 en 7 november voor Ciudad Del Este

Wat betreft Uruguay, ben er inmiddels 2 keer geweest en beide keren via Buenos Aires met de boot naar Colonia, Uruguay en dan verder met de bus. Langs de kust gereisd, daarna het binnenland in met lokaal busvervoer. Zit je in een van de armste busmaatschappijen van Zuid Amerika, voor onze reis van Montevideo naar Tacuarembo, heeft men WIFI aan boord!!! Dus hopelijk valt het mee en hebben jullie meer internettoegang in Uruguay dan je denkt. Dus het aankomstplaatsje van de boot vanuit BA is heel leuk,, ook Montevideo zelf en Punta del Este (badplaats voor rijke Argentijnen) zijn leuke bestemmingen. Zelf gaan we graag op in het leven van de locale bevolking aldaar, vandaar dat wij toen verder zijn gereisd naar Tacuarembo en Salto. Vanuit Salto zijn we weer de grens overgestoken naar Argentinie voor de steden Santa Fe en Rosario. http://www.benenton.eu/benenton/Landen/2012Argentinie.htm

Wij zitten nu in La Union in El Salvador, een pioniersreis van Koning Aap. Begonnen in Managua, via Granada en Isla de Ometepe zijn we naar Esteli en Leon gereisd, heel leuk en relaxed allemaal. Ook heel veel dingen kunnen doen, vulkaanbeklimmingen, boottochten, bezoeken van reservaten etc. Vanuit dat laatste stadje zijn we met een boot de grens van Nicaragua met El Salvador overgestoken. Hele dag kwijt aan reizen, maar nog meer aan de douaneformaliteiten, maar dat maakt het reizen toch leuk en spannend, niet waar?

Toendertijd, 15 jaar geleden inmiddels, vanaf de Boliviaanse grens naar Campo Grande gereisd, en via Bonito (ook gesnorkeld daarzo) verder naar Paraguay en zo richting Iguazu Falls. Wellicht is de kust van Uruguay voor jullie leuker dan het binnenland van Uruguay. Maar wij zien graag het gewone leven overal, ook al is er dan niet al te veel te zien in de omgeving zoals natuurparken etc. Wij zijn inmiddels op de helft van onze vakantie (tien dagen van de 20) dus natuurlijk hardstikke jaloers op jullie!!!

• Reismeisje Ton

23 oktober 2015 om 13:11

Wauw Ton! Wat een heerlijk uitgebreide reactie :-). Super! Wat is Nicaragua een prachtig land he? El Salvador staat ook zeker nog op mijn lijstje, het klinkt als een prachtige reis die jullie maken. Het lijkt me 15 jaar geleden helemaal een avontuurlijke reis te zijn geweest zeg ;-). We genieten tot nu toe vol op!

• Ton Reismeisje

02 november 2015 om 05:02

El Salvador was ook top, even als mijn tweede keer Nicaragua, heb er echt van genoten. Per boot de grens van Nicaragua met El Salvador gedaan, in La Union geweest en Suchitoto, helaas was het meer daar bij Suchitoto te bezaaid met groene planten om een bootexcursie te doen, Maar daar zijn genoeg andere alternatieven, archeologische opgravingen, watervallen etc.

Instagram

Blijf op de hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van mijn nieuwste, leukste en mooiste blogs? Meld je dan aan voor de maandelijkse nieuwsbrief en lees leuke extra’s.