Liefs uit een nieuw land!

Reismeisje 10 januari 2016

Brazilie twee

Na zo’n 3.5 week door Peru te hebben gereisd, was het tijd voor de volgende bestemming. Eentje die zeker bij Gerben al langere tijd hoog op z’n bucketlist stond. Een groen land met landschappen variërend van jungle tot enorme bergmassieven en mooie stranden. Plus misschien wel de belangrijkste highlight; een eilandengroep waar de meest bijzondere en unieke dieren leven. Darwin was er fan van. Heb je al een idee in welk land we nu zitten? Yessssss. Ecuador it is!

Meer dan 50 uur in de bus. Onze reis naar Ecuador begon vanuit Cuzco in Peru. Dat ligt redelijk Zuidelijk en aan de andere kant van de Andes, dus we wisten dat de rit naar Ecuador geen topper zou gaan worden. Maar man ow man. Geen topper bleek een understatement Roepen. Serieus. Ik geloof niet dat ik eerder zo’n akelige busrit heb gehad als deze van Cuzco naar Lima. Een rit van ruim 21 uur over hobbelige wegen, die echt 2/3 van de tijd door de Andes slingert. Midden in de nacht. Geen pretje. Maar goed, uiteindelijk stonden we in Lima. Een beetje trillerig, maar na een goed nachtje slapen konden we er de volgende dag weer tegen aan. Hop! Weer de bus in, naar Piura bij de grens met Ecuador. Wederom een nachtbus en ook dit keer een flinke van zo’n 17 uur. Voordeel was nu wel dat het een rechte weg was, dus prima. Ik werd alleen heel erg ziek onderweg…Oei. Koorts, spugen, diarree. Bah bah. Ik was blij toen we de volgende dag in Piura aan kwamen. We moesten er eerst nog 5 uur wachten voor we in de bus naar Loja in Ecuador konden stappen. Beetje hangen op het busstation, op mijn backpack slapen en naar de wc rennen. Geen idee waar die ellende ineens vandaan kwam, maar ach. Het kan niet altijd een feest zijn Knipogen.

Na nog eens 8 uur in de bus zitten, waren we grens met Ecuador gepasseerd, werd het landschap als vanzelf groener en kwamen we om half 10 ’s avonds in Loja aan. Daar hebben we een taxi gepakt naar onze eerste bestemming: Vilcabamba.

Wat zijn de plannen? Terwijl ik dit schrijf zitten we nog steeds in Vilcabamba. Het is een heerlijke, relaxte plek waar ik later zeker meer over zal schrijven. We zijn echter ook wat langer blijven hangen, omdat ik de eerste dagen nog steeds ziek was en weinig binnen hield. Gelukkig gaat het nu een stuk beter en krabbel ik weer op. We vertrekken dan ook richting Quito, want de 15de komt familie ons daar opzoeken Lachen. Samen gaan we 3 weken door Ecuador reizen. Het programma is nog niet helemaal definitief, maar we gaan sowieso de Amazone in, naar national park Cotapaxi, een gebied met warm water bronnen en natuurlijk naar de Galapagos eilanden. Ik ben echt zó superbenieuwd en laat me graag verrassen!

Nu zijn we natuurlijk op zoek naar handige tips, te gekke accommodaties, fijne restaurantjes en andere leuke dingen die jullie weten over Ecuador. Kom maar door!

@Ecuador @Zuid-Amerika #ecuador #wereldreis #RTW #backpacken #galapagos

9 reacties

• Suzan

10 januari 2016 om 06:50

Hoi! Ik heb 3 mnd in ecuador gezeten. Met zn 2en is casa bambu fantastisch, een backpacker hostel wat hoger tegen n berg geplakt, goeie lokatie en heerlijk dakterras. De voorzieningen zijn er top. Qua steden: cuenca, baños, mindo, leuk. Surfdorpje montañita heeeel leuk. De vulkaan op is een must, en wij zaten in t laagseizoen mey galapagos dus konden een luxe tour doen voor n prikkie. Veel reisplezier!

• Reismeisje Suzan

10 januari 2016 om 13:25

Thanks voor je tips Suzan! Daar hebben we zeker wat aan!

• Mieke

10 januari 2016 om 09:00

Hi, ben 2x in Ecuador geweest :)

In Quito zeker uit eten bij La boca del lobo! En vanuit Quito kun je hele toffe mountainbike tours regelen (heb ik via de Biking Dutchman geregeld). We zijn toen met een jeep naar de sneeuwgrens van de Cotopaxi gebracht en naar beneden gefietst, toen met de jeep naar het Quilotoameer gebracht (een van de mooiste dingen die ik in Ecuador heb gezien) en vanaf daar weer naar beneden gemountainbiked. Als je op de Cotopaxi wil blijven slapen dan is 'Secret Garden' echt een aanrader. Die hebben trouwens ook echt een schattig fijn hostel in Quito zelf.

Otavalo staat bekend om de mega-markt met alle doeken, hangmatten etc, best toeristisch maar je kunt om het dorp heen een tourtje doen langs de families die de kleden en manden maken, daarmee steun je de arme families en omzeil je de handelaren die er anders het meeste geld aan verdienen.

Montanita is inderdaad een heel relaxed surfplaatsje met kampvuurtjes op t strand 's avonds en straatjes vol rieten cocktailkarretjes. Hostel/huisje zoeken aan t strand, overal heb je je eigen hangmat.

Probeer bij Galapagos echt selectief te zijn op wat voor boot je zit als je echt voor een cruise gaat. Ik had t geluk dat ik op een boot met maar 10 andere toeristen zat en 4 bemanningsleden. Onze gids kwam van de eilanden en zorgde altijd dat wij voor de grote boot met honderd Amerikanen (tja, die zitten er ook) op een eilandje waren. 7-daagse cruise vond ik aan de lange kant, 5 dagen is prima. Als je wil duiken, Galapagos staat in de top 5 van beste duikplekken ter wereld!

Baños is een leuk backpackersdorpje, veel outdoor sporten zoals raften kun je daar regelen en handige plek voor t regelen van je jungle tour. Ook veel warmwaterbronnen.

Misschien zie je walvissen tijdens je Galapagos trip, anders Salinas of Puerto Lopez. Salinas is een saaie plek maar heb toen wel veel bultruggen gezien.

Las in je vorige blog dat zuid Amerika je niet echt heeft geraakt, jammer! Ik heb dat juist tegenovergesteld en ben liever in zuid Amerika dan Azië. Maar geniet er nog even van in Ecuador!

• Reismeisje Mieke

10 januari 2016 om 13:28

Thanks Mieke voor je uitgebreide tips. Te gek! Nemen we zeker mee. De Galapagos hebben we ook echt superveel zin in, maar het vasteland lijkt me nu al ook prachtig. Het klopt inderdaad dat Zuid-Amerika me tot nu toe nog niet echt te pakken heeft, hoe mooi het verder ook is hoor. Ik moet echter ook zeggen dat de landen waarvan ik verwacht dat ik die het leukste ga vinden, nu nog moeten komen: Ecuador, Colombia en Suriname. Ik ben benieuwd :-)!

• Nina

10 januari 2016 om 10:18

Hi! Yes, Ecuador! Zeker doen. Ik heb in 2015 een halfjaar in Quito gewoond en gewerkt en ik ben verliefd op het land! Ik werkte bij een touroperator dus ik weet uiteraard veel plekken maar het hangt af van wat je wil!

In omgeving Quito kan ik Otavalo (markt) Cuicocha, Cotopaxi Natural Park, Mitad del Mundo (echte middenpunt ligt iets naast het park) en Quito zelf natuurlijk aanraden. Wel zou ik vooral Otavalo en Quicocha in een dag doen want het is niet zo bijzonder dat je er een hele dag blijft.

In Quito zelf uiteraard het historisch centrum, Panecillo, Carolina Park, het straatje la Ronda (in historisch centrum) waar ze bij Bohemian, een klein tentje op de hoek, heerlijk versgemaakte pizza's hebben. (heel leuk en relaxt op Zondag met veel lekker en goedkoop eten)

• Nina

10 januari 2016 om 10:33

Ik zit steeds vast met schrijven vandaar mijn vorige post. Anders moet ik steeds opnieuw beginnen! Uit eten met een prachtig uitzicht kun je in La Ventanal in Quito of een drankje op het dakterras van La Mirador.

Verder zou ik in Ecuador Baños, Quilotoa, Montañita (Wel veel feesten en er worden je continue "happy brownies" aangeboden. Wel leuk om te leren surfen. Een rustiger strand meer in het noorden is Mompiche. Puerto Lopez voor de walvissen (zorg dat je in de ochtend gaat dat zijn ze een stuk actiever) Cuenca, een prachtign historisch centrum en sowieso een mooie stad. Bij Cuenca in de buurt ligt het Cajas National Park. Let wel op dat de wandelig daar zo'n 4uur duurt en het is NIET warm op die hoogte. Dat zijn zo'n beetje de plekken waar ik als eerste opkom. Je kunt uiteraard nog voor een ritje met de Devils Nose trein gaan. Vond ik persoonlijk tegenvallen maar dat gebeurd er als je al een hoop hebt gezien. Voor je familie zou het de moeite waard kunnen zijn. De andere mensen in de coupé vonden het geweldig.

Op de Galapagos eilanden kan ik alleen maar zeggen ga zoveel mogelijk duiken en snorkelen. Al het moois daar zit onder water. Die boten van eiland naar eiland zijn GEEN, ik herhaal GEEN pretje. Wij hebben het 3e eiland zelfs overgeslagen omdat we er niet meer aan moesten denken. Een cruise is ook altijd nog een optie. Een goede last minute is er al voor 5 dagen all incl. 750. Een leuk guesthouse in Puerto Ayora is la K-leta. Vorig jaar voor 20 p.p. daar kamer gekregen met internet rn warm water en toen de volgende dag het 4 persoons appartement vrij kwam kregen we zomaar een upgrade. Haar ontbijtje waren heerlijk en ze maakt ook lunchpakketjes klaar als je voor half 8 weg moet.

Ga ervan genieten, het is een fantastisch land, met lieve mensen en een prachtige cultuur. Je kan altijd mailen voor meer.

Groetjes!

• Reismeisje Nina

10 januari 2016 om 13:30

Dank Nina. Wauw, wat te gek om langere tijd in Quito te hebben gewoond. Dat is vast een hele ervaring geweest! De tips kunnen we ook zeker wat mee, thanks!

• Margreet Pruis

10 januari 2016 om 10:51

Ik was bijna 20 jaar geleden in Ecuador en de Galapagos, dus aan mijn tips zal je niet veel hebben, maar ik vond het een prachtige rondreis ! Cotopaxi was erg mooi, in de jungle was ik 3 dagen erg ziek☺Kijk uit bij de grote kathedraal in Quito, De markten zijn mooi ! De warmwaterbronnen in Banos heerlijk ! Cavia vond ik niet echt lekker☺Ik heb een treinreis gemaakt op het dak van 7 uur, maar geloof niet dat dat nog mag...Bultruggen gezien tijdens een boottocht, maar hoogtepunt was natuurlijk de Galapagos ! Wij vaarden s'nachts en bezochten de eilanden overdag en snorkelden elke dag 2x ! Leuk is om een brief te posten op Floreana naar jezelf in de oude postbus wie weet komt een andere toerist die brief bij je thuis bezorgen! Geniet lekker in Ecuador ! Hoop dat je weer helemaal beter bent !

• Reismeisje Margreet Pruis

10 januari 2016 om 13:32

Ja echt supergaaf dat jij gewoon 20 jaar geleden daar al daar bent geweest :-). Avonturier! Dank voor je tips, nemen we zeker mee. Gelukkig voel ik me weer bijna helemaal beter inderdaad! Veel plezier in Ethiopië he!!

• Margreet Pruis Reismeisje

10 januari 2016 om 14:19

Jaaa dankjewel, nog een paar daagjes, kan niet wachten ! Gelukkig weer wat opgeknapt dus ! Tijdens onze Ecuador reis waren er veel ziek ! Zelfs 1 met voedselvergiftiging, na het eten van bedorven mosselen ! Die is hals over de kop midden in de nacht terug gevlogen naar nederland ! Er zijn zoveel bergen die je op 4500 meter kunt bereiken en zelfs nog hoger ! Ik herinner me de prachtige sprookjesachtige bossen boven de 4 km, heel apart ! De hoogtes en de felle zon ,daar kun je ziek van worden ! En ook als je in de nacht vaart op de stille oceaan. Denk dan ook dat je alles in een rustig tempo moet gaan doen ! Het is een prachtig land !

• sarah

10 januari 2016 om 14:07

Hoi hoi,
    Wat een flinke reis hebben jullie gemaakt van Peru naar equador.
    Ik heb de plekken en buslijnen genoteerd en wilde vragen of ik je misschien de kosten van deze busreizen zou willen vertellen. Dan heb ik een beetje een idee van. Hadden jullie bij een bepaalde maatschappij de busreizen geboekt? Heel veel plezier in Equador! Ik kijk weer uit naar het volgende artikel.

• Reismeisje sarah

10 januari 2016 om 22:28

Tuurlijk! Van Cuzco naar Lima ongeveer $55, van Lima naar Piura rond $45 en van Piura naar Loja $12. In Peru hebben we wel altijd via Cruz del Sur gereisd en die kaartjes zijn net even wat duurder dan andere maatschappijen. Het kan dus goedkoper, maar ik kan Cruz echt aanraden! Comfortabel en veilig.

• Sarah Reismeisje

11 januari 2016 om 07:48

Super bedankt voor de informatie!
        Ik hoorde dat er bij de iets duurdere maatschappijen ook beveiliging meegaat op de busreis. Heb je dit ook gehad?

• Jeroen

10 januari 2016 om 17:26

Goed bezig daar! Ben heel benieuwd hoe jullie het gaan hebben. De Galapagos zal een hoogtepunt zijn lijkt me zo.
    Knap snel een beetje op en geniet ervan!

• Reismeisje Jeroen

10 januari 2016 om 22:29

Owwwwww, dat lijkt me ook :-). Zin in!

• Suzanne

10 januari 2016 om 21:30

Banos!
    Canoa
    Macas voor de amazone... Als je een gids zoekt, ken ik een goeie die voor zichzelf werkt
    mompiche

• Reismeisje Suzanne

10 januari 2016 om 22:29

Thanks voor de tips Suzanne! Nemen we zeker mee.

• Jolien

20 januari 2016 om 09:57

Als je echt authentiek Ecuador wil zien zou ik zeker het bergdorp Guamote bezoeken! Hier kun je verblijven bij een heel gezellig Belgisch vrijwilligersproject Inti Sisa die je ook meenemen de bergen in naar de gezinnen die in de Andes wonen. Zelf kun je dit eigenlijk niet bereiken want er gaat geen openbaar vervoer daar de bergen in. Vond dit een van de leukste dingen tijdens mijn reis door Ecuador! Verder is de stad Cuenca en dan vooral het nabijgelegen nationale park El Cajas zeker een aanrader!

Instagram

Blijf op de hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van mijn nieuwste, leukste en mooiste blogs? Meld je dan aan voor de maandelijkse nieuwsbrief en lees leuke extra’s.