Het Oosten van de Algarve: de eerste dagen en reistips

Reismeisje 20 mei 2019

Als je me volgt via Instagram is het je vast niet ontgaan: we zitten op dit moment in Portugal Lachen. In de Algarve om precies te zijn. Een regio die ik 2 jaar geleden voor het eerst alleen bezocht en waar ik nu naar terug ben gekeerd met Maurice. Niet zonder reden. Het verraste me toen. De gastvrijheid van de mensen, de diversiteit in landschappen, het heerlijk pure eten en vooral ook de authenticiteit. De Algarve voelt écht. Eenvoudig en rijk tegelijk. Zoals het leven bedoeld is. Ik wist toen al dat ik terug zou keren. Afgelopen week was het zo ver. Vandaag neem ik je mee in het eerste deel van onze 'roadtrip' door het Zuiden van Portugal.

O Tartufo

Het Oosten van de Algarve

Een week geleden vlogen we van Nederland naar Faro. Een vlucht van 3 uur. Van 13 graden naar 25. We pikten onze auto op en reden naar onze eerste bestemming. Moncarapacho. Een klein dorpje in het Oosten van de Algarve. Richting de Spaanse grens. Moncarapacho was een oude bekende van die 2 jaar geleden. We gingen er met een reden heen. O Tartufo. Een meer dan heerlijke B&B, die gerund wordt door Theo en Michelle. Een gepassioneerd stel dat je onmiddellijk een warm gevoel geeft. Een thuis. Bij hun prachtige accommodatie. O Tartufo ligt verstopt aan de rand van Moncarapacho. Midden in het groen en omringd door een weelderige tuin, die met veel zorg en aandacht gezellig is ingericht. Een bohemian stijl. Net als het huis en de kamers zelf. Die zijn prachtig gerenoveerd. Met liefde voor de originele staat van het pand en oog voor het comfort dat vakantiegangers prettig vinden. Toen, 2 jaar geleden, heb ik er een fantastisch fijne week gehad. De keus voor een eerste accommodatie was deze keer dan ook snel gemaakt Knipogen. Binnenkort meer over deze te gekke B&B!

Fuseta strand

Die middag zijn we meteen naar Fuseta gereden. Moncarapacho ligt een klein stukje landinwaarts, Fuseta is het aan zee gelegen zusje. Een traditioneel Portugees stadje. We hebben er heerlijk gegeten en genoten van het strand. Klein, maar heel fijn. De volgende dag was het weer wederom prachtig. Warm. Zonnig. We besloten naar Olhao te rijden; een vissersstadje op ongeveer 20 minuten rijden vanaf de B&B. Vanaf daar hebben we de boot gepakt naar Armona Island. Een retourtje kost €3.60 per persoon. Armona is één van de eilanden die je in het Oosten van Algarve dicht voor de kust vindt. Veel Portugezen hebben er hun vakantiehuisje. Of ze maken er een daguitstapje naar toe in het weekend. We zijn er de hele dag gebleven. Beetje lezen, eten, uitrusten. Gewoon heel ontspannen. 's Avonds zijn we gaan eten bij een fantastisch goed vegetarisch restaurant in Fuseta: Green Spirit. Écht een aanrader!

Yoga O Tartufo

De volgende dag begon ik met yoga. Op het dakterras van O Tartufo. Fabelachtig mooi is het er. 's Avonds als de sterren aan de hemel fonkelen, maar zeker ook 's ochtends als de zon langzaam omhoog klimt. In de dagen die volgden ben ik er bijna elke ochtend opgestaan met mijn ashtanga flow. Heerlijk.

Tavira

Na het ontbijt reden we naar Tavira; een mooie, oude stad op zo'n 20 kilometer ten Oosten van Moncarapacho. Het centrum is oud en gezellig. Vol met leuke boetiekjes en fijne restaurantjes. Je hebt er ook een kasteel, vanwaar je een mooi uitzicht over de stad hebt. Na Tavira zijn we een klein stukje terug gereden richting Santa Luzia. Vanaf daar zijn we naar het schiereiland Barril gegaan. Dat kun je lopen, ongeveer 15 á 20 minuutjes, óf je neemt een treintje dat op en neer gaat. Barril heeft een lang, uitgerekt, poederachtig strand. Het water was er wel een stuk kouder dan bij Armona Knipogen. We hebben lekker verse vis gegeten bij één van de restaurantjes die je bij Barril hebt. Die gezelligheid maakt Barril zeker ook de moeite!

In de twee dagen die daarna volgden hebben we van alles gedaan en tegelijk uitgerust. We zijn naar het stadje Loulé geweest, waar je de bekende markthal vindt, we hebben op het strand gehangen bij Fuseta en we hebben echt waanzinnig lekker gegeten bij restaurant Chá Chá Chá in Olhao. Dat is echt serieus een plek waar je geweest moet zijn. Elke dag is er een ander, handgeschreven menu met verse producten van de markt. En net even anders dan het lekkere, maar vrij traditionele verse visje met gekookte aardappel en salade. Chá Chá Chá in Olhao. Onthoud dat.

Tiny House Algarve

En nu zitten we al weer een paar dagen in het Westen van de Algarve. In Armacao de Pera. In een tiny house Lachen. Superleuk ook en weer totaal anders. Maar daarover later meer. De komende dagen gaan we nog even goed genieten van dit heerlijke stukje Portugal. Liefs en tot gauw!