Fotoverslag van een weekendje Hollandse kust

Reismeisje 26 september 2016

Als je me volgt via Instagram en Twitter, heb je vast wel door gehad dat we vorige week een weekendje weg waren Lachen. Hoewel het dit keer een bestemming in eigen land was, bleven we gewoon foto's maken! De ene fotogenieke en mooie plek na de ander. Seriously. Misschien heeft het ergens ook te maken met het feit dat we nog geen 2 maanden geleden terug gekomen zijn van onze wereldreis en we daardoor Nederland weer met een andere, meer frisse blik bekijken, maar dan nog. Wat is de Nederlandse kust toch mooi! Rauw, wild en gewoon heel eigen. Vandaag neem ik je in een fotoverslag mee op het heerlijke weekendje weg dat we hebben gehad. Ik hoop dat je net zo enthousiast wordt als ik ben!

Huisje foto

We kwamen vrijdagavond aan en werden meteen heel gastvrij ontvangen door Mieke van Den Haag Marketing. Zij heeft dit weekendje weg (onder andere) georganiseerd en hoe! In een eerder artikel schreef ik al over de originele vragenlijst die we van tevoren in moesten vullen. Het huisje waar we verbleven stond dan ook vol met spulletjes die wij leuk of lekker vinden. Van een huge pot Nutella tot een schattig Boeddha beeldje, goede fles rode wijn en zelfs deze uitvergrote foto van onze trouwdag Lachen. Hoe leuk!

Den Haag huisje 3893

Bij Den Haag denk je waarschijnlijk als eerste aan de stad, maar Den Haag heeft als gemeente natuurlijk ook de zee te bieden. En laat dat nu net de plek zijn waar we verbleven Lachen. In dit TE GEKKE strandhuisje om precies te zijn. Ik kreeg er via Instagram en mail al erg veel vragen over. Er staan bij Kijkduin 20 van deze huisjes; een project van de gezellige Jeroen en Patricia. Je kunt er tussen april en oktober met 2-4 personen verblijven en dan wordt je dus letterlijk op het strand wakker. Elk huisje is even smaakvol ingericht, in de buurt vind je verschillende fijne strandtentjes waar je lekker kunt eten of borrellen en het uitzicht is er fan-tas-tisch. Ik kan het echt aanbevelen en we gaan zeker weten nog eens terug.

Den Haag stad1 4049

De volgende dag hebben we eerst lekker ontbeten. Met Nutella Tong uitsteken. Daarna was het tijd om op pad te gaan naar het centrum van Den Haag. Daar kregen we een stadsrondleiding van 'huisgids' Remco. Het was zo ontzettend leuk, dat we gewoon serieus 3 uur lang door de stad hebben gewandeld. En Remco maar vertellen. Over de Haagse band met het oude Indie, het verschil tussen Hagenezen en Hagenaars, de oude adel die in de 16de eeuw over het Lange Voorhout flaneerde en over wat nu de leukste, hipste wijkjes in Den Haag zijn. Ik heb echt de volle 3 uur gelachen en genoten.

Den Haag stad 4014

Kijk nou! Den Haag is echt prachtig <3!

RIB boot

Na de rondleiding was het tijd om naar de haven bij Scheveningen te gaan. Na een snelle lunch van kibbeling met frietjes, stapten we in een zogeheten RIB boot van Rib Actie. Ik had er nog nooit van gehoord, maar met dit soort boten suis je met een noodvaart over de Noordzee heen. Tot wel 100 kilometer per uur! Ik houd wel van wat snelheid, dus ik vond dit echt te gek en een dikke aanrader. Ook omdat je vanaf zee een mooi uitzicht hebt op de boulevard van Scheveningen en je zelfs de oude bunkers uit de Tweede Wereldoorlog kunt zien liggen.

Den Haag reuzenrad 4069

Nadat we Scheveningen dus vanaf zee hadden bekeken, was het tijd om hetzelfde te doen vanuit de lucht Lachen. Sinds kort staat er een vast reuzenrad op de boulevard van Scheveningen. Leuk! We hebben 4 rondjes in het rad gemaakt.

Den Haag zonsondergang 4082

Daarna hadden we flink trek gekregen en gingen we weer naar het centrum van Den Haag. Naar het Anna Paulownaplein om precies te zijn, want daar zit Hortus; een heel goed, vegetarisch restaurant, met een kaart die gestoeld is op oude familierecepten uit Guyana. Superleuk! We hebben er echt heerlijk gegeten. Zelfs als je geen vegetariër bent, kan ik het aanbevelen. Ik vond vooral de bietjes carpaccio en pompoen ravioli met safraan zaaaaaaalig. Ow en oma's cassave cake als toetje. Echt doen Lachen! En toen...Was het tijd voor een romantische zonsondergang bij ons eigen strandhuisje. Kijk die foto nou! Letterlijk vanuit je eigen huisje. Heerlijk toch?!

Den Haag hardlopen 4103

De volgende ochtend stonden we op tijd op om de dag lekker te beginnen met een stuk hardlopen. Ik ben eerlijk gezegd niet zo'n strand renner, maar lekker was het wel.

Ontbijt Thee van Zee

Daarna stond ons ontbijtje voor de deur. Een heerlijk en heel uitgebreid ontbijt van Thee aan Zee. Croissantjes, verse kaasjes, fruit, kwark, een eitje; alles zat er bij. Lekker!

Den Haag lezen 4137

Eigenlijk zouden we daarna gaan fietsen op van die fat bikes, maar door een kleine blessure ging dat niet door. En dus maakten we nog een fijne strandwandeling en genoten we in het zonnetje van een boek. Heerlijk!

Den Haag little V 4169

Aan het begin van de middag verlieten we ons strandhuisje. Met pijn in ons hart, want my ow my, wat hebben we genoten. We reden nog een laatste keer naar het centrum van Den Haag, om te lunchen bij Little V. Een Vietnamees restaurant in het Haagse Chinatown. Naast dat de inrichting en sfeer bij Little V te gek is, vond ik het eten er ook heel goed. En echt Vietnamees. Ik heb een heerlijke bak noedels met groenten, loempia'tjes en soyasaus naar binnen geslurpt Knipogen. Absoluut een aanrader!

En toen zat ons weekendje Hollandse kust er al weer op. Ik denk dat wel duidelijk is dat we echt onwijs hebben genoten! Ik heb echt het gevoel gehad dat we een soort mini vakantie hadden, dankzij dat zalige huisje op het strand. En Den Haag heeft me als stad echt zo positief verrast! Een echte stad qua grootte en voorzieningen, maar bijna dorps qua gevoel en met een rijke historie. Prachtig. Mocht je dus nog een fijne bestemming zoeken in eigen land; this is your call! Ik ben benieuwd wat jouw favoriete bestemming is voor een weekendje weg?