Fotoverslag van een reis naar Schotland

Reismeisje 11 december 2019

Schotland roadtrip

Schotland. Een bestemming die al jaren op mijn wensenlijstje stond. Er gaat iets magisch van uit. Het roept een gevoel uit vervolgen tijden bij me op. Nostalgie. Tradities die hoog in het vaandel zijn. En prachtige landschappen. Zeker ook een reden waarom ik Schotland altijd al eens wilde bezoeken. Als je me via Instagram volgt, weet je ondertussen wel dat mijn Schotse droom in vervulling is gegaan. De afgelopen dagen reisden we er in samenwerking met DFDS Seaways naar toe. Per boot dus. Een directe verbinding tussen IJmuiden en het Britse Newcastle. Vanaf daar reden we zelf verder naar Schotland. De komende tijd zal ik er nog veel over gaan schrijven. Vandaag neem ik je al vast mee in een fotoverslag van dit mooie, bijzondere reisje.

Bootreis NewcastleWe vertrokken op zaterdag. We stapten ’s avonds op de ferry in IJmuiden. Ik ben één keer eerder met een ferry van DFDS naar het Verenigd Koninkrijk gereisd; een roadtrip door Yorkshire. Het is een hele ervaring! De ferry waar wij op zaten, had ruimte voor zo’n 1.500 passagiers. Je vindt er verschillende restaurants, cafeetjes en een Starbucks koffiebar. Later op de avond is er live muziek en kijk je je ogen uit. De tijd vloog voorbij!

Roadtrip UK

In zo’n 16.5 uur tijd waren we over. Dat klinkt natuurlijk erg lang, maar het grote voordeel is dat je ’s nachts reist en gewoon in je eigen hut slaapt. Eenmaal aangekomen in Newcastle besloten we meteen naar Schotland te rijden. Naar Edinburgh, de hoofdstad van Schotland. Een rit van een kleine 2.5 uur. Zodra we het stedelijk gebied van Newcastle verlieten, werd het landschap al supermooi. Rollende heuvels, intens groene weilanden en dorpjes waar de tijd stil lijkt te hebben gestaan. We hadden meteen erg mazzel met het weer; koud én zonnig. Na een korte lunch in het kuststadje Dunbar reden we in één streep door naar Edinburgh.

In basis hadden we eigenlijk bedacht een stedentripje Edinburgh te doen. Dat doet natuurlijk geen recht aan de pracht en diversiteit van Schotland, maar het leek ons een mooie eerste kennismaking. We kwamen tegen half 3 in de middag bij ons hotel aan; het Hampton tussen de wijken Westend en Southeast. Een goede keus bleek, want álles was fijn aan dit hotel: de rustige en centrale ligging, heel vriendelijk personeel, een eigen parkeerplaats er bij en zalige kamers met dito bed. Een overnachting hier kostte ons €93 per nacht voor een double, inclusief ontbijt. Een aanrader!

Bekijk hier hotel Hampton in Edinburgh

Edinburgh Headstreet

Tja. En dan Edinburgh. Wat kan ik zeggen om deze stad in een paar woorden te vatten? Prachtig. Historisch. Zachtmoedig. En nog heel veel meer. Zondagmiddag hebben we meteen een heel stuk door het oude centrum gewandeld. Door Princess Garden, de prachtige zijstraatjes van High Street en genoten van het uitzicht op dat imposante kasteel. En we hadden een bonus: Edinburgh was helemaal in kerstsfeer! ’s Avonds hebben we heerlijk gegeten om de hoek bij ons hotel. Daarover in een later artikel meer Lachen.

Edinburgh Castle

De volgende ochtend gingen we vroeg op pad. Het weer was die dag (maandag) minder goed, dus we wilden het kasteel gaan bekijken. Edinburgh Castle torent hoog en dominant boven de stad uit. Not to be missed. Om half 10 opent het kasteel haar poorten en liepen wij binnen. Iets wat ik je echt aan zou raden, want het wordt er al snel razend druk. We hebben zo’n 1.5 uur door het enorme complex gelopen. Geleerd over de Schotse cultuur. Geschiedenis en tradities. Erg de moeite!

Edinburgh Carlton Hill

Daarna zijn we door oude straatjes als Victoria Street gedwaald. Een kop koffie en Schots gebakje verder, besloten we naar de andere kant van het centrum te lopen. Naar Carlton Hill; één van de uitzichtpunten die je in Edinburgh hebt. Het uitzicht over de stad is hier zeker mooi. Helaas werd het weer toen wel een stuk minder. Typisch Schots Knipogen.

Edinburgh pub

Na nog een uurtje te hebben gelopen, besloten we een gezellige pub in te duiken voor een late lunch. Mét bijbehorend biertje! We zitten hier bij The Red Squirrel, midden in het centrum van Edinburgh. Een leuke pub met veel lokaal gebrouwen biertjes en gepassioneerd personeel. Superleuk! ’s Avonds besloten we te eten bij een Mexicaan, die ons ’s middags al was opgevallen; Topolabamba. Het zag er gezellig uit en zat he-le-maal vol met locals. Altijd een goed teken Knipogen. Het bleek ook volledig terecht, want man man wat hebben we hier heerlijk gegeten! Je kunt verschillende gerechtjes van de kaart bestellen en dat verdeeld over de avond. Een superleuk concept en een aanrader wat mij betreft.

Wallace MonumentDe volgende dag zag er totaal anders uit. Maurice wilde het stadje Stirling graag bezoeken, op een uurtje rijden van Edinburgh. Vanwege iets heel specifieks; het zogeheten Wallace Monument. Een monument ter ere van William Wallace; het hoofdkarakter in de bekende film Braveheart. Ook al is dát verhaal geromantiseerd, de Schotten geloven heilig in Williams bestaan en zijn betekenis voor de Schotse vrijheid. Het monument staat in Stirling, omdat dit de plek is waar in de 13de eeuw de onafhankelijkheid van Schotland door William en consorten werd bevochten. Tegen alle verwachtingen in wonnen ze van de Britten. Niet zo vreemd dat de Schotten William hoog hebben zitten. Het Wallace Monument zelf bestaat uit een hoge toren, met bijna 250 traptreden. Via 3 platforms kun je helemaal naar boven klimmen, vanwaar je een mooi uitzicht hebt over Stirling en het kasteel. Mocht je een geïnteresseerd zijn in de Schotse historie is dit zeker het bezoeken waard!

Schotse HooglandenIk wilde graag nog een andere plek bezoeken; de Schotse Hooglanden. Hoewel we niet de tijd hadden om heel ver te gaan, ben je vanuit Stirling redelijk snel in het zogeheten Trossiachs National Park; dit is de onderkant van de Schotse Hooglanden. We hebben er een poos rond gereden en hebben ons echt vergaapt aan de landschappen. Al die kleuren. De ruigheid en het desolate. Ik denk dat deze foto wel voor zich spreekt. Prachtig!

Loch EarnEn natuurlijk dit soort lochs. Meren. Dit is een kleine; Loch Earn

Edinburgh Bennets Bar

Aan het begin van de avond waren we weer terug in Edinburgh. Moe maar voldaan. We besloten een biertje te gaan drinken bij één van de oud Victoriaanse pubs die Edinburgh rijk is; Bennet’s Bar. Proosten op de mooie dag die we hadden gehad.

Rosslyn Chapel

De volgende dag was al weer onze laatste dag. Helaas. We wilden nog graag naar een heel bijzondere kapel. Op een klein half uurtje rijden van Edinburgh. Rosslyn Chapel. Een ongelooflijk mooi gebouwde kapel, waar veel prachtige legendes de ronde over doen. Jaren geleden kreeg Rosslyn Chapel wereldwijde bekendheid, omdat het voorkomt in de Da Vinci Code van Dan Brown. Zowel het boek als de film. Er wordt gezegd dat Rosslyn Chapel een belangrijke plek is geweest voor de Tempeliers en Vrijmetselarij. Fascinerend toch? Bepaalde muurschilderingen in de kapel wijzen daar onder andere op. Of het nu waar is of niet, Rosslyn Chapel is echt supermooi en zeker een bezoekje waard. Ook hierover later meer Lachen!

Boot Newcastle

En toen was het tijd om langzaam weer richting de boot te rijden. Naar Newcastle. Wederom hebben we nog een paar mooie tussenstops gemaakt. Einde van de middag reden we de ferry op, om weer in een kleine 17 uur de zee over te steken. Wat heb ik genoten van onze dagen in Schotland! Er zat van alles in. Het stadse, historie, cultuur, het platteland, contact met locals en vooral het gevoel van vrijheid. Even los te zijn van het dagelijkse. De emotionele maanden die we hebben gehad de afgelopen tijd achter ons te laten en een flinke hap lucht te nemen. Daar bovenop is Schotland alles wat ik er bij gehoopt had en méér. Ik weet zeker dat we terug gaan en dan langere tijd een roadtrip gaan maken. Dwars door de Schotse Hooglanden en naar de magische westkust. Wie weet volgende jaar al wel. We gaan het zien.

Schotland Reismeisje

Voor nu hoop ik dat je net zo enthousiast over Edinburgh en een stukje Schotland bent geworden als ik ben Lachen. Mocht je een leuke bestemming zoeken voor een aantal dagen, kan ik je dit zeker aanraden! Juist ook met een ferry van DFDS. Het is een beleving op zich en je ‘verliest’ geen reistijd, omdat je ’s nachts reist. Ideaal. Ennnn, ik mag je namens DFDS 15% korting aanbieden op de overtocht IJmuiden - Newcastle! Hoe leuk!

Bekijk hier hoe je 15% korting krijgt op jouw reis naar Newcastle met DFDS

Vertel, spreekt Schotland jou aan? Misschien ben je er al wel eens geweest en heb je nog tips?

autohuur Engeland

@Europa @Verenigd Koninkrijk #schotland #edinburgh #roadtrip #Verenigd Koninkrijk #Schotse Hooglanden #stedentrip