Fotoverslag van de eerste dagen op Madeira

Reismeisje 11 april 2017

Als je me volgt via Instagram, zal je ongetwijfeld niet ontgaan zijn dat we sinds een aantal dagen op Madeira zijn Lachen. Eigenlijk het eerste 'echte' reisje sinds we zo'n 9 maanden geleden van onze wereldreis terug kwamen. Man man, wat keken we daar naar uit! Een weekje relaxen op een prachtig groen eiland, beetje wandelen, duiken, van de zon genieten en 3 boeken uitlezen. Zoiets. Ondertussen hebben we de eerste dagen er al weer op zitten en is het tijd voor een eerste fotoverslagje. Ik neem je vandaag mee naar Portugees Madeira!

Madeira auto

We vertrokken zaterdagochtend vroeg in de ochtend vanaf Schiphol en vlogen rechtstreeks naar de hoofdstad van Madeira, Funchal. Dit reisje maken we met Eliza was here, dus alles was heerlijk geregeld Lachen. Bij aankomst konden we zo onze huurauto voor deze week oppikken, een blitse Fiat 500. Aangezien het vliegveld redelijk in het Oosten van het eiland ligt en we daar ook een duikschooltje hadden gecontact, besloten we eerst die kant op te rijden. Check dat landschap, mooi toch? Onderweg aten we wat bij een dorpscafeetje en daarna reden we door naar die duikschool. We spraken af om de volgende dag een eenvoudige duik in hun huisrif te maken. Hatsa, doorpakken met die hap!

Madeira landschap

Daarna was het tijd om richting onze accommodatie te rijden. Een ritje van ongeveer 5 kwartier, want ons hotelletje ligt in het zonnige Zuidwesten van Madeira. Het eerste deel van de route was vooral nog wat druk met veel bebouwing, maar hoe verder we kwamen hoe groener het werd. Prachtig!

Madeira uitzicht hotel

En toen waren we er. Kijk dan! Hoe mooi Lachen. We verblijven deze week bij Colina da Faja; een oud familiehotelletje in the middel of nowhere bijna. Ze hebben 10 kamers die stuk voor stuk prachtig zijn en een fan-tas-tisch uitzicht over zee hebben. En check dit mini infinity pool. De max! 's Avonds zijn we in het buurtsupertje annex restaurant bier gaan drinken met patatjes en salade Knipogen. Geen hoogstaand maaltje, maar wel lokaal en reuze gezellig.

Madeira duiken

Zondag was het tijd om te gaan duiken. Joehoeeee! We vertrokken vroeg en waren tegen tienen bij Azul Diving. De enthousiaste Marco en Esther runnen deze duikschool en dat doen ze echt supergoed. Het was al weer eventjes geleden dat ik voor het laatst gedoken heb en daar namen ze meteen allee tijd voor. Superfijn! Vanaf de duikschool wandelden we zo naar het huisrif, waar je dus zo het water in plonst. Ik had er superveel zin in, maar uiteindelijk is het niet goed gegaan Onbeslist. Ik ben echt megaverkouden en ik kreeg m'n oren gewoon niet voldoende geklaard. Op een gegeven moment begon het zelfs flink pijn te doen en besloot ik naar boven te gaan...Shit. Helaas, maar het was niet anders. Gerben is wel verder gegaan en heeft genoten!

Madeira uitzicht dorp

Na het duiken, opfrissen en een koffietje, besloten we het eiland verder te gaan verkennen. Via de noordkust reden we eerst naar het dorpje Santana, wat een traditioneel dorpje zou moeten zijn. Think again. Ik vond het echt heel erg tegenvallen. Weinig traditioneels aan Knipogen. We hebben er geluncht en zijn vanaf daar verder langs de Noordkust gereden, wat echt een te gekke route was. Zo onwijs groen, bergachtig en kliffen die ruig in de zee storten. Prachtig!

Madeira pas

Halverwege de Noordkust zijn we afgezakt en dwars door het binnenland van Madeira gereden via de zogeheten Encumeada pas. Een zigzaggende weg die je dwars door een soort jungle paradijs weer naar het Zuiden brengt. Zeker de moeite waard! We kwamen op ongeveer 30 minuutjes rijden van ons hotelletje uit en waren tegen de avond weer terug. Net op tijd om nog van de laatste zonnestralen te genieten!

Madeira rum

Maandag was een relaxt dagje. Toen hebben we eigenlijk niet veel gedaan. Bewust ook, want de rem mag er soms wel ietsje op Tong uitsteken. We hebben wat aan Reismeisje gewerkt en verder lekker gelezen en van het zonnetje genoten. En van Poncho; een lokaal gebrouwen rum drankje met citroen en honing. Heerlijk.

Dat waren de eerste dagen op Madeira. Morgen zijn we van plan walvissen en dolfijnen te gaan spotten. Superveel zin in! Tot nu toe bevalt Madeira heel erg goed moet ik zeggen. Het is er prachtig groen, rustig en voelt op een bepaalde manier heel authentiek. Zeker een aanrader! Vertel, spreekt Madeira jou aan?