De eerste dagen in Italië

Reismeisje 02 augustus 2019

Italie

Augustus. Een nieuwe maand. Ondertussen is het 2 weken geleden dat we in de auto stapten. Startten met onze roadtrip door Europa. We begonnen in het Zuiden van Duitsland. Bij familie van Maurice. Na een paar dagen reden we verder naar Karinthië. Oostenrijk. Het land van mijn jeugdvakanties. We bleven er een week. Wandelen in de bergen, een Oostenrijks bierfeest in Villach, een hike door een kloof, zwemmen in de Ossiacher See. Práchtig was het er. Afgelopen dinsdag was het tijd om weer verder te gaan. Door naar onze volgende bestemming. La bella Italia Lachen.

Het platteland van Italië

4 uurtjes rijden vanuit Oostenrijk en we waren er. Een eeuwenoude agriturismo op het platteland bij Verona. Een heerlijk rustige uitvalsbasis om de provincie Veneto te ontdekken. Een trip down memory lane is 't een beetje voor me. Net als Oostenrijk was. Ik denk dat ik 12 jaar was. Toen ik met mijn ouders in deze regio was. Een camping bij Verona in de buurt. Het toeristische Gardameer om de hoek. 24 jaar later en ik ben er weer Knipogen

Sirmione

Woensdag hebben we fietsen gehuurd bij Sirmione. Één van de plaatjes aan het Gardameer. Misschien wel het mooiste, door het prachtig oude kasteel. Sirmione ligt op een schiereiland. Dat maakt het zo pittoresk. Groot nadeel in deze maanden is echter de drukte. Extreem veel toeristen... We besloten de auto een stuk buiten Sirmione te zetten en fietsen te huren. Écht een aanrader! Je fietst zo langs de rijen auto's naar het oude centrum toe. Vanaf daar zijn we Sirmione verder in gewandeld en zijn we zo snel mogelijk de kleinere straatjes in gedoken. Weg van de massa's toeristen. Zeker als je iets verder van het kasteel vandaan loopt, wordt het wat rustiger. We hebben koffie gedronken op het terras en daarna onze fietsen weer gepakt. Je kunt overal over de boulevard fietsen, langs het Gardameer. Een fiets huur je al vanaf €12 per dag en je vindt verschillende opties langs de grote weg die naar Sirmione leidt.

's Avonds hebben we heerlijk, puur Italiaans gegeten in een lokaal restaurantje hier om de hoek. Daar gaan we komende week zeker vaker heen. Verse pasta met kruidige pesto. Knapperige bruschetta met zonnig zoete tomaten. Een glas lokale, volle Lugana wijn er bij. Hemels!

Vandaag (terwijl ik dit schrijf is het donderdag) blijven we een dagje bij onze agriturismo. Ik ben de dag begonnen met een lange sessie yoga. In de prachtig mooie tuin. Daarna hebben we rustig ontbeten en nu zit ik wat te werken. Vanmiddag lekker plonsen in het zwembad en wat brainstormen over de komende maanden qua focus. Heerlijk Lachen. Morgen staat een dagje Venetië op het programma. Het zal er verschrikkelijk druk zijn, dus we hebben besloten vroeg weg te rijden. Rond 6 uur in de ochtend. We parkeren op het vaste land en gaan met een boot die kant op. Ontbijten in Venetië en dan tegen de middag weer terug. Hopelijk valt de drukte dan nog relatief mee.

Mocht je nog leuke tips hebben qua bezienswaardigheden in deze regio, restaurantjes die we móeten bezoeken of andere fijne tips; laat het zeker weten in de comments. Altijd welkom!