De eerste dagen in de Algarve in Portugal

Reismeisje 14 augustus 2017

Afgelopen zaterdag ben ik vertrokken naar de Algarve. Het Zuiden van Portugal. Een bestemming die al langer op mijn wensenlijstje stond, maar waar het om de een of andere reden nog niet eerder van was gekomen. Ik blijf hier een weekje en ik kan nu al zeggen dat ik het er heerlijk vind Lachen. Wat een prachtige regio is dit zeg! De komende tijd ga ik natuurlijk nog vaker bloggen over de Algarve, maar op veler verzoek neem ik je vandaag al vast mee in een klein fotoverslagje van de eerste dagen in het Zuiden van Portugal. Enjoy!

Algarve 1

Hatsa! Daar gaan we weer hoor Lachen. Ik vloog vanaf Eindhoven Airport met een vlucht van Ryan Air rechtstreeks op Faro. Ondanks dat we nu in het hoogseizoen zitten, heb ik met €150 voor een retourtje (alleen handbagage) nog best een ok prijsje weten te vinden.

Algarve 2

In 2.5 uur vlogen we naar Faro toe. Ging allemaal voorspoedig en ik kon meteen door om m'n autootje op te halen. Ik heb vanuit Nederland een auto gehuurd via Hertz. Kleinste model kostte me rond €175 voor 6 dagen. Dikke prima toch? Vanaf het vliegveld ben ik rechtstreeks naar de accommodatie gereden waar ik deze week verblijf; B&B O Tartufo van de Nederlandse Theo en Michelle. Ik ben binnendoor gereden en deed er ongeveer een half uurtje over. En dan is dit waar je aan komt. My ow my, wat een zalige plek! En de ontvangst was meer dan hartelijk en gastvrij. Maar daarover later meer Knipogen.

Algarve 3

Na een korte rondleiding van Theo en Michelle was het ondertussen 3 uur in de middag en was ik wel toe aan wat verkoeling. Op nog geen 10 minuutjes rijden van de B&B ligt het dorpje Fuseta, waar je een meer dan prima strandje hebt en een heerlijke, blauwe zee. Ik heb er heerlijk gezwommen en een aantal uurtjes met een boek op het strand gelegen. Zalig!

Algarve 4

Ow en ik heb meteen kennis gemaakt met de Portugese keuken Lachen. Vis, vis, vis. Nu eet ik eigenlijk vrijwel volledig vegetarisch, maar dit mega verse visje vond ik toch wel het proberen waard...In al z'n simpelheid was het echt onwijs lekker! En voor maar €7.50.

Uiteindelijk ben ik tot een uurtje of 7 op het strand gebleven en heb ik daarna nog wat rond gewandeld door Fuseta. Niet heel spannend, maar er hangt een superleuk en lokaal sfeertje. Ik heb nog wat boodschapjes gedaan en ben terug gereden naar de B&B. Daar heb ik nog even wat geblogt, gelezen en toen ben ik lekker gaan slapen, want om 2 uur 's nachts ging mijn wekkertje weer af. Yep. Er zou namelijk een meteorietenregen zijn die nacht en aangezien Theo en Michelle over een fan-tas-tisch dakterras beschikken, wilde ik dat natuurlijk niet missen Knipogen. Uiteindelijk viel het een tikkeltje tegen, of waren mijn verwachtingen misschien te hoog, maar ik heb wel een aantal vallende sterren gezien.

Algarve 6

Day two! Te beginnen met een zalig, Portugees ontbijtje in de meer dan sfeervolle ontbijtruimte. Heerlijk begin van de dag!

Algarve 7

Aangezien ik de eerste dag al een aantal uren op het strand had gelegen, was het nu weer tijd voor een beetje actie. Ik besloot een kleine roadtrip door het binnenland van de Algarve te maken en terug te rijden via de kust.

Route Algarve

Dit is de route die ik ben gereden. Ik wilde bewust via allerlei B weggetjes rijden en heb de snelweg dus mooi geskipt Knipogen. O Tartufo zit in het dorpje Moncarapacho, dus dat was mijn vertrek- en eindpunt. Mijn eerste stop maakte ik in het stadje Loule; ik heb er geen heel goede foto's kunnen maken helaas, maar ik zou het zeker aanraden! Loule staat vooral bekend vanwege de grote overdekte markthal waar het vooral 's ochtends een drukte van jewelste is. Maar ook het oude centrum is erg de moeite, waar je nog de sfeer proeft van de Moren, die Loule ooit gesticht hebben.

Algarve 9

Na Loule ben ik via een slingerweg door de binnenlanden naar het dorpje Alte gereden. Verschillenden van jullie hebben me dit dorpje getipt en ik begrijp nu helemaal waarom Lachen. Het is er echt snoei- en snoeiheet, maar wat een prachtig authentiek dorpje zeg. Je kunt er eindeloos door de oude straatjes slenteren, je vindt er een prachtige kerk en het uitzicht op de omgeving is prachtig. Ik heb er lekker geluncht en koffie gedronken voor nog geen €5 (!).

Na Alte ben ik via wat kleine dorpjes naar de kust gereden. Dan kom je uit in het al om bekende Albufeira. Ik had nog even de gedachte hier uit te stappen of het strand daar te bezoeken, maar die gedachte was al snel vervlogen toen ik de eerste 'Friet van Piet' en ' British pubs' zag...Man man, wat is Albufeira een toeristisch circus zeg! Zeker als je dan uit het authentieke, stille binnenland komt gereden. Not my cup of tea.

Algarve 10

En dus reed ik door naar de volgende plek waar ik een kijkje wilde nemen. Faro. Normaal gesproken de plek waar veel mensen alleen op vliegen vanuit Nederland, maar Michelle van O Tartufo tipte me dat Faro toch wel de moeite van het bezoeken waard was. Het heeft me zeker verrast! Faro heeft een oud centrum, mooie stadsmuur met daar binnen allerlei gezellige terrasjes en een mooie kathedraal, een haventje en je kunt er allerlei bootjes naar de eilanden voor de kust pakken. Mocht je hier in de buurt zitten of tijd over hebben voor je weer naar huis vliegt, zou ik Faro zeker mee pakken!

Algarve 12

Lekker ijs hebben ze er ook Lachen!

Algarve 13

Na Faro ben ik langs de kust weer terug gereden en heb ik onderweg nog iets kleins gegeten. Daarna was ik echt aan de lat. Op zich is het hier qua temperatuur best wel te doen, maar het is toch altijd nog zo'n 33 graden overdag. Dan is het extra lekker om terug te komen bij de fijne B&B van me. Kijk nou! Wat een sfeertje. Ik heb nog even lekker aan deze blogpost gewerkt en duik nu zo mijn bed in. Lekker tukken met de krekeltjes op de achtergrond Knipogen.

Morgen (als jullie dit lezen dus vandaag) ben ik van plan een rustig dagje te hebben. Misschien 's ochtends nog even wat bloggen en dan naar het strand. Bij voorkeur een rustig strandje zonder al te veel poespas. Als iemand van jullie nog tips heeft ten Oosten van Faro, heel graag! De dagen er na ben ik sowieso van plan nog een keertje een roadtrip te gaan maken, maar dan richting de Westkust van de Algarve. Meer toeristisch en prachtig mooi verwacht ik. Ik overweeg ook nog een dag een boottochtje te gaan doen om dolfijnen te spotten, te snorkelen en grotten te bekijken. Maar dat zie ik nog wel eventjes. Wil je mijn trip door de Algarve op de voet volgen? Volg me dan via Instagram, daar post ik dagelijks nieuwe foto's. Tot gauw!