Route in Israël & Palestina

Reismeisje 02 juni 2014

Route Israel

Tijdens onze trip door Israël en Palestina was er eigenlijk te weinig tijd. Het idee was 10 dagen voor het hele gebied uit te trekken. Dat leek ons wel voldoende, omdat we er een nogal Westers beeld bij hadden met dito goed openbaar vervoer, snelle verbindingen en idee dat het niet een gebied zou zijn waar wij ons hart aan zouden verliezen. Het liep even anders ;-). Want wat vond ik zowel Israël als Palestina mooi, fascinerend, bijzonder en gaaf tegelijk! Die 10 dagen bleken bij lange na niet genoeg te zijn. Maar hé, goed excuus om nog eens terug te gaan ;-) ! Dit is de route die wij in 10 dagen per openbaar vervoer af legden.

Jeruzalem rocks!
De reis begon met een vlucht op Ben Gurion Airport. Ideaal gelegen tussen Tel Aviv en Jeruzalem in. Vanaf daar gaan er mini busjes naar Jeruzalem, die je bij je hostel af kunnen zetten. Top! Uiteindelijk hebben we 3 volle dagen in Jeruzalem door gebracht en geloof me: het is niet genoeg ;-)! Wat een gave stad vind ik dat zeg. Zo veel historie in een mix van Arabische en Joodse cultuur; heel bijzonder. Er is zo veel te zien dat je echt van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat op pad kunt zijn.

Israel Bethlehem
Palestina in.
Vanuit Jeruzalem zijn wij per bus de Palestijnse gebieden in getrokken. Dat ging eigenlijk verrassend soepeltjes. Ja, omdat we toeristen zijn natuurlijk, want je ziet om je heen ook wel andere gevallen…Je krijgt ook meteen een ander beeld van Israël moet ik zeggen. Het conflict tussen de Joden en Palestijnen is enorm complex en zeker voor buitenstaanders niet in 10 dagen te vatten, maar het wordt in één keer wel levensecht. De Joodse nederzettingen die volledig afgeschermd zijn door prikkeldraad en honderden soldaten, die dikke, lelijke muur die dwars door het dorre landschap loopt, het verschil in levensstandaard tussen de ene kant en de andere; je kunt niet om ’t conflict heen. Onze eerste kennismaking met Palestina was in Bethlehem. Zeker een bezoekje waard, al is dat wat mij betreft meer vanwege de Palestijnse sfeer dan het stadje zelf. Vanuit Bethlehem gingen we verder de Westbank op naar Hebron. Een stad waar bijna een grimmige sfeer hangt, omdat er midden in het centrum een Joods wijkje staat in verder dus Palestijns gebied. Ga hier zeker niet in je eentje heen; Hebron is licht ontvlambaar en kan bij vlagen zelfs als oorlogsgebied aanvoelen. Met een Palestijnse gids zou ik dit echter erg aanraden.

Israel Akko

Going north.
Tja, en toen waren er nog maar een paar dagen over…We besloten de bus te pakken naar het Noorden richting Nazareth. Dan maak je weer de oversteek naar Israël. Voor ons wederom heel soepeltjes verlopen, op wat militair vertoon na. Nazareth heeft vooral een mooi, oud centrum dat een beetje aan klein Jeruzalem doet denken. Een heel klein beetje ;-) . Zeker wel de moeite, maar in een dag ben je er wel klaar. Vanuit Nazareth besloten we nog 1,5 dag te relaxen aan de kust in het plaatsje Akko. Echt een heerlijk Mediterraans stadje waar je fijn kunt wandelen en lekker kunt eten met uitzicht op zee. Fijne afsluiting van deze gave reis! Al met al was het een mooie reis en hebben we de 10 dagen goed besteed. Toch is er nog zo veel meer te zien en ben ik zeker van plan terug te gaan!

Spreekt een reis door Israël en de Palestijnse Gebieden jou aan?

@Israël @Palestijnse Gebieden @Midden-Oosten #reizen #backpacken #route #israel #palestina