Relaxen, lekker eten en naar de gevangenis tijdens kerst in Lima

Reismeisje 29 december 2015

Kerst Peru

Lima. Het is waarschijnlijk niet de eerste stad waar je aan denkt bij een leuke stad in Zuid-Amerika. De hoofdstad van Peru heeft een niet al te veilig imago en is in vergelijking met andere Zuid Amerikaanse steden als Buenos Aires en Santiago wat minder bekend om fantastische highlights. Toch hebben wij ons de afgelopen dagen tijdens de kerst prima vermaakt in Lima. Meer dan. Wat we precies gedaan hebben, vertel ik je vandaag!

Kerst Peru 1

Chillen in een relaxt hotel. Toen duidelijk werd dat we tijdens de kerstdagen rond Lima uit zouden komen, besloten we dat het dan wel extra leuk zou zijn om voor een fijn, relaxt hotel te kiezen. Sowieso omdat we in Lima tijdens de kerstdagen niet superveel buiten de deur te zoeken zouden hebben. We kwamen uit bij Casa Andina Private Collection. Do I need to say more Tong uitsteken? Er zijn verschillende hotels onder de paraplu van Casa Andina in Lima, maar we hebben dit hotel specifiek gekozen vanwege het zwembad en de gym. Daar hadden we na 3 maanden reizen echt eens zin in; aan de gewichten hangen en daarna lekker een duik kunnen nemen. Fijn! Bovendien ligt Casa Andina Private Collection in de wijk Miraflores. Toch de leukste wijk voor toeristen om te zijn, want bomvol restaurantjes, winkels, bioscopen en wat het verblijf in een grote stad maar prettig kan maken.

Kerst Peru 2

Uiteindelijk hebben we echt heerlijk dagen bij ons hotel gehad. Echt genoten van een fijn bed met een uitzicht over Lima vanaf de 14de verdieping, lekker getraind, dat er vervolgens allemaal weer aan gegeten met het fan-tas-tische ontbijt en liggen weken in het zwembad. Mocht je eens in Lima zijn en op zoek zijn naar een centraal en comfortabel hotel, is dit zeker een dikke aanrader!

Uit eten en naar de gevangenis. Tijdens kerstavond zijn we lekker uit eten gegaan. Bij een traditionele Italiaan in winkelcentrum Larcomar in Miraflores. Er was niet veel open op kerstavond, dus vandaar dat we daar uit kwamen. En ow my, wat hebben we lekker gegeten zeg. Zálig gewoon! Van te lekkere bruschetta drijvend in nootachtige olijfolie tot verse ravioli met een dikke, volle ragout en zilte pasta a la vongole. Mmmmm. Een tikkeltje alternatief voor een kerstmaal Knipogen, maar het was zeker de moeite!

Tijdens eerste kerstdag hebben we iets bijzonders gedaan. Je hoort wel eens van die verhalen over Nederlanders die in verre gevangenissen hun straf in vaak onmenselijke situaties uit moeten zitten. Veelal zitten dit soort mensen vast vanwege drugssmokkel. Zeker in Zuid-Amerika. In Lima is een speciale vrouwengevangenis, waar een Nederlandse dame bleek te zitten. Francesca. Eind 40 en zit al 13 jaar van haar leven in een overvolle Peruaanse gevangenis. Ze heeft nog ‘maar’ 2 jaar te gaan nu. Ik besloot de Nederlandse ambassade te bellen om te proberen een bezoekje aan haar te regelen. Het was per slot van rekening kerst en ze zou ongetwijfeld wat spullen kunnen gebruiken. Om een lang verhaal kort te maken: de ambassade was super behulpzaam en adviseerde ons met eerste kerstdag om 9 uur aan de poort van de Santa Monica gevangenis te staan. Zo gezegd, zo gedaan. Stonden we dan met onze tas vol eten, wc papier en sigaretten Verrast. Het kostte behoorlijk wat tijd en gepraat om binnen te komen, omdat het officieel geen bezoekdag was, maar uiteindelijk lukte het ons en mochten we de poort door. Ik moet eerlijk zeggen dat alle bewakers heel vriendelijk waren en dat ik me geen moment onveilig heb gevoeld. Francesca was erg blij met haar onverwachte bezoek en we hebben uiteindelijk ruim een uur met haar kunnen praten en kletsen. Wat een oneindig positieve vrouw is zij zeg! Respect. Ondanks alle moeilijkheden van een leven binnen een Peruaanse gevangenis, heeft ze haar eigen leven wel op poten en staat ze stevig en positief in haar schoenen. Ik hoop voor haar dat ze eerder vrij komt en snel weer herenigd kan worden met haar zoons in Nederland. Ze heeft haar lesje wel geleerd…

We zijn uiteindelijk de hele ochtend wel bezig geweest met ons bezoekje aan de gevangenis. ’s Middags heb ik lekker aan Reismeisje kunnen werken en hebben we getraind en gezwommen. Even een balans dagje qua eten Knipogen. ’s Avonds hebben we gezellig wat programma’s van de Nederlandse televisie terug gekeken via uitzending gemist. Dat ging prima vanuit ons hotel!

Kerst Peru 3

Smullen op tweede kerstdag! Tweede kerstdag vieren ze in Peru niet. Het is gewoon een werkdag en alle winkels zijn open. Wij hebben het echter des te meer gevierd, want we besloten lekker te gaan lunchen bij één van de best aangeschreven Peruaanse restaurants in de wijk Miraflores. Of misschien zelfs wel heel Lima. IK Restaurante. Daar serveren ze typisch Peruaanse gerechten in een modern jasje, die zowel om te proeven als te zien een sensatie zijn. Ik kan oprecht zeggen dat ik zelden in mijn leven zo ontzettend lekker hebt gegeten. In Peru nota bene!

kerst Peru 4

In totaal hebben we 7 gangen gegeten en dat was helemaal perfect. Het zijn kleine porties, zodat je van alles wat kunt proeven. Tot nu toe valt me in Peru heel erg op dat er veel met lokale ingrediënten wordt gekookt en dat ze daar supertrots op zijn. En terecht Knipogen! Het resultaat is vooral dat je allerlei smaken proeft, die je niet kunt plaatsen. Die compleet nieuw zijn. Zo ook bij IK Restaurante. Van een lokale vis uit de Amazone gestoofd in bananenbladeren tot aan octopus ringen van quinoa meel en pork back met een dikke, lobbige chili-/olijfsaus; het was allemaal even lekker. Echt om je vingers bij af te likken! Het ligt een beetje aan wat je kiest en hoeveel gangen je wilt eten, maar een hoofdgerecht heb je hier al wel voor rond €18-20. En dan is het dus echt van heel goede kwaliteit. In combinatie met de originele setting en het vrolijke, vriendelijke personeel was dit echt een top afsluiter van onze kerstdagen in Lima!

Al met al hebben we dus een heerlijke kerst gehad. Echt genoten! Ik ben benieuwd hoe jij de kerstdagen hebt door gebracht? Vertel, wat heb je gedaan?

@Zuid-Amerika @Peru #lima #peru #wereldreis #kerst

5 reacties

• Margreet Pruis

29 december 2015 om 08:55

Die kerst zullen jullie nooit meer vergeten...Wat ontzettend lief dat jullie die vrouw in de gevangenis hebben bezocht, heel bijzonder !

• Reismeisje Margreet Pruis

29 december 2015 om 13:48

Nee, dat klopt. Dat vergeten we niet weer ;-). Dankje! Het was leuk en fijn om te doen.

• Esmee

29 december 2015 om 11:23

Wat gaaf dat je iemand in de gevangenis een leuke kerstdag hebt bezorgd! Bel je dan naar de Nederlandse ambassade die in Peru zit of naar Nederland zelf? Lijkt mij ook erg interessant om te doen tijdens mijn reis!

• Reismeisje Esmee

29 december 2015 om 13:49

Ja klopt! Ik heb gewoon via Skype de Nederlandse ambassade in Lima gebeld. Ik kan me voorstellen dat het per land weer verschilt, maar de mensen op deze ambassade waren heel behulpzaam en vriendelijk. Echt top. Ik zou het zeker proberen!

• Jacomijn - Safe and Healthy Travel

30 december 2015 om 09:26

Wat super dat jullie een bezoek hebben gebracht aan de gevangenis. Alleen al om in een gevangenis te kijken is een beleving en dan ook nog een medelander met kerst te bezoeken! Mooi zeg!

• Reismeisje Jacomijn - Safe and Healthy Travel

30 december 2015 om 14:51

Leuk te horen Jacomijn! Het was zeker heel erg de moeite, zou het zo weer doen. Fijne jaarwisseling!

• Mellisa - Grenzeloosreizen

30 december 2015 om 19:11

Wat een toffe actie van jullie en wat zal die vrouw bizar opgekeken hebben dat er zulke lieve mensen op de aardbol rondlopen ;) Wat een luxe kerst hebben jullie gehad zeg, ik heb hier zelf een maaltje gekookt op curacao, want alle kerstmenu's waren boven ons budget haha!

• Adi

31 december 2015 om 22:08

Wat superlief dat jullie iemand in de gevangenis opgezocht hebben. Als ieder zo was als jullie dan zou er veel meer vrede en liefde in de wereld zijn. Top! Een ervaring die je nooit meer zult vergeten!

Instagram

Blijf op de hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van mijn nieuwste, leukste en mooiste blogs? Meld je dan aan voor de maandelijkse nieuwsbrief en lees leuke extra’s.