Reisroute door Guatemala & Belize

Reismeisje 15 juni 2015

Reisroute Guatemala Belize

Laatste update: augustus 2020

Regelmatig krijg ik vragen over de reisroute die we door Guatemala en Belize hebben afgelegd. Landen die ideaal zijn voor backpackers en heel eenvoudig te combineren. Twee mooie en vooral ook totaal verschillende landen bovendien. Ondertussen ben ik vaker in Midden-Amerika geweest en ik denk dat Guatemala en Belize beiden op hun eigen manier een mooi, breed beeld geven van het hele continent. Ik kan het je dus absoluut aanraden een reis te maken waarbij je deze twee landen combineert! In dit artikel neem ik je graag mee op de reisroute die ik heb afgelegd. Een route van 4 weken in totaal. Laat ik voorop stellen dat dat natuurlijk best lang is; zowel Guatemala als Belize zijn goed bereisbaar en veel lange reisdagen hoef je dan ook niet te hebben. En ook met minder tijd kun je dus aardig wat zien van beide landen. Op het kaartje bovenaan kun je zien welke reisroute ik heb gevolgd, ik vertel je er graag meer over!

Van Guatemala City naar Livingston en Hopkins in Belize

Wij vlogen vanaf Amsterdam op Guatemala City, met een tussenstop in Panama City. Retour. Op zich vind ik dat meestal niet ideaal als je meerdere landen wilt zien. Dan ga ik liever voor twee enkeltjes, zodat je meer flexibiliteit hebt. Door de ligging ten opzichte van elkaar, lenen Guatemala en Belize zich echter heel goed om een 'rondje' te maken qua reisroute. Financieel is dat uiteraard ook voordeliger; een retour vliegticket is altijd goedkoper dan twee enkele vliegtickets. Wij hebben een retour vliegticket geboekt voor €600 per persoon.

Bekijk de beste vliegtickets naar Guatemala

Rio Dulce Guatemala

We landden ’s avonds laat in Guatemala City, dus de eerste nacht zijn we in Guatemala City gebleven. Geen fijne stad moet ik eerlijk zeggen. Grimmig, donker, leeg. Nu zijn hoofdsteden wereldwijd wat mij betreft niet de meest prettige plekken om te verblijven, maar Guatemala City vind ik zelf wel één van de meest grimmig aanvoelende steden van Midden- en Zuid-Amerika. De volgende ochtend vertrokken we dan ook meteen naar onze eerste 'echte' bestemming in Guatemala. Rio Dulce. Een plaatsje in het Oosten van Guatemala, tegen Belize aan. Een heerlijke plek vond ik het om deze reis mee te beginnen. Relaxt, supergroen, weelderig en veel dieren. We zijn er drie dagen blijven hangen; even bij komen van de reis en genieten.

Bekijk hier de mooiste accommodaties in Rio Dulce

Rio Dulce boot Guatemala

Vanaf Rio Dulce zijn we met de boot naar Livingston gegaan. De tocht is één van de highlights volgens alle reisgidsen. En dat kan ik beamen! De boottocht duurt rond 1-1,5 uur en vooral het laatste half uur is adembenemend mooi. Je vaart langs massieve rotsen en jungle die tot in het water loopt. Chocoladebruin water omringd door intens groen. Aapjes en aalscholvers in de bomen. Echt heel erg de moeite. Livingston vond ik zelf niet heel fantastisch. Origineel was het idee om daar een nacht of wat te verblijven, maar dat sprak me totaal niet aan. Ik had gehoord over een mooie eco lodge, weer een stukje terug op de rivier. Dreamcatcher heet het. We besloten daar heen te gaan en het werd één van de leukste ervaringen van de hele reis Lachen. Het is een fantastisch mooi gelegen accommodatie, aan de Rio Dulce, met simpele romantische huisjes en superleuke excursies de jungle in. Erg de moeite waard!

☛ Een double bij Dreamcatcher Eco Lodge boek je hier vanaf €25 per nacht.

Hopkins Belize

Daarna vertrokken we per boot naar Punta Gorda, in Belize. Bij aankomst merk je meteen aan de gebouwen, het openbaar vervoer en de mensen dat je in een ander land bent. Superleuk! Na de verplichte visum stempels te hebben gehaald, stapten we in de bus richting Hopkins. Hopkins is leuk om een nachtje te verblijven. Het is een typisch traditioneel Garifuna dorpje met een Caribische sfeer. Er is verder weinig te doen of te beleven, maar een dagje en avond vermaak je je er meer dan prima. Wij verbleven bij The Funky Dodo Hostel, wat ik wederom een aanrader vond. Huisjes op het strand, tussen de palmbomen. Een heerlijke plek!

☛ Een double bij The Funky Dodo Hostel boek je hier vanaf €30 per nacht

Caye Caulker Belize

Van Hopkins naar Cockscomb, Caye Caulker en Little Belize

Vanaf Hopkins zijn we liftend weer een half uurtje rijden richting het Zuiden afgezakt, naar Cockscomb National Park. Een relatief onbekend stukje van Belize. We kwamen er ook weinig toeristen tegen. Je kunt er op eigen gelegenheid mooie hikes maken en veel (klein) wild zien. Als je wandelen en rust houdt, zou ik Cockscomb zeker aan doen. Je kunt er ook blijven overnachten; de meest gangbare manier is in een hangmat Knipogen. Na een toch wat onrustige nacht, hebben we de bus gepakt naar Belize City, om vanaf daar de boot naar Caye Caulker te pakken. Één van de enorme highlights van Belize. Bij aankomst per boot, Caye Caulker is een eiland in de Caribische zee, begreep ik meteen waarom. Wuivende palmbomen, intens helder blauw water en Caribisch gekleurde huisjes. Echt te gek! Caye Caulker is dus wel erg toeristisch, maar ik zou het zeker niet overslaan. Uiteindelijk zijn wij er zelfs 4 dagen blijven hangen, waarvan één volle dag met een zeilboot op zee, wat ik je sowieso aan zou raden. Snorkelen bij het rif met haaien, kleurrijke visjes en lekker relaxen op een boot. Zalig. Qua accommodatie kan ik je Barefoot Beach tippen. Accommodaties zijn overigens niet goedkoop op Caye Caulker en reserveren is, zeker in het hoogseizoen, aan te raden als je nog een redelijk gunstige prijs wilt hebben.

☛ Een double bij Barefoot Beach boek je hier vanaf €45 per nacht

Mennonieten Belize

Na Caye Caulker besloten we naar het uiterste Noorden van Belize te reizen. Daar wonen de Mennonieten, een aftakking van de meer bekende Amish, waar we dolgraag heen wilden. Het was best wel een gedoe om in het Noorden te komen, omdat er weinig openbaar vervoer heen gaat en er bijna geen toeristen naar toe reizen. Juist daarom zou ik het zeker aanraden, mits je natuurlijk wel een beetje de tijd hebt en geen probleem hebt met liften. De gemeenschap waar wij terecht zijn gekomen is in Little Belize, bij Orange Walk in de buurt.

Guatemala 3

Van Belize naar Tikal, Nebaj en Lake Atilán in Guatemala

Na ons Noordelijke uitstapje In Belize was het tijd om Guatemala weer in te gaan. Op weg naar dé highlight van het land; Tikal. Of eigenlijk eerst het stadje Flores, want dat is een soort van hub voor bezoekjes aan Tikal. Flores heeft me echt compleet verrast! Wat een fijne plek zeg. Groot genoeg om lekker wat restaurantjes en gezellige winkeltjes te hebben; klein genoeg om een eigen, authentieke sfeer te behouden. En gelegen aan een mooi meertje. Vanuit Flores zijn we naar Tikal gegaan, waar we ook een nachtje zijn blijven slapen. In het park. Zeker iets om te doen, omdat je op die manier de hordes toeristen een tikkeltje kunt vermijden. Die komen namelijk veelal op een daguitstapje vanuit Flores om Tikal te bezoeken. Er zijn een aantal opties om te overnachten bij de ingang van Tikal. Jungle Lodge Tikal is daarvan de meest voordelige optie; de prijzen kunnen echt enorm op lopen...

☛ Een double bij Jungle Lodge Tikal boek je hier vanaf €50 per nacht

Guatemala 4

Na Flores en Tikal stond de langste reisdag op de planning. Volgens mij zijn we uiteindelijk iets van 14 uur onderweg geweest. Eindbestemming: Nebaj. Een vrij onbekende stad in centraal West Guatemala. Midden in de bergen en volledig off the beaten track. De reden waarom we hier graag heen wilden, was de Ixil; een authentieke stam die in die regio leeft. Ze leven nog vrij traditioneel, dragen hun klederdracht met trots en voeren vol overgave hun eeuwenoude rituelen uit. Mocht je de tijd hebben, voegt een bezoek aan Nebaj zeker iets toe aan een reis door Guatemala!

Vanuit Nebaj zijn we afgezakt naar het Zuiden, naar Lake Atitlan. Nog zo’n highlight van Guatemala. Lake Atitlan is omringd door verschillende vulkanen, waarvan er een aantal te beklimmen zijn. We zijn 5 dagen aan het meer gebleven, verdeeld over 2 totaal verschillende dorpjes: toeristisch San Pedro en authentiek Santa Maria. Ow ow, wat vond ik het daar fijn zeg. Daar had ik serieus nog wel een aantal dagen kunnen blijven! Een mooie accommodatie in San Pedro, aan het prachtige meer gelegen is Santa María del Lago:

☛ Een double bij Santa María del Lago boek je hier vanaf €40 per nacht

Chicicastenango Guatemala

Van Lake Atitlán naar Chicicastenango en Antigua

Na Lake Atitlan stond Chicicastenango op het programma. Of eigenlijk vooral de bekende zondagse markt daar. Die zou onwijs kleurrijk en authentiek zijn. We vielen met onze neus in de boter, want het was net een paar weken vóór Pasen waardoor er allerlei processies waren. Dat zijn de kersjes op de taart toch tijdens reizen! In Chici zijn we een nachtje gebleven, waarna we door gingen naar ons eindpunt: Antigua. Een vrij grote stad, maar wel heel relaxt en gelegen in een prachtige omgeving. Het hostel waar wij verbleven, is er helaas niet meer... Voor een eenvoudige double in het centrum van Antigua betaal je rond €20-25 per nacht. Een duurder boutique hotel waar wij zijn gaan zwemmen en waar je een oase van rust vindt midden in Antigua is Casa del Parque.

☛ Een double bij Casa del Parque boek je hier vanaf €70 per nacht

Guatemala 5

Antigua is nog om een andere reden erg populair bij met name avontuurlijke reizigers: er liggen een aantal (deels heel actieve) vulkanen in de directe omgeving van Antigua. Wij kozen voor een drie daagse hike, waarbij we twee vulkanen hebben beklommen: Acatenango en Fuego. Ik vond het heftig. Heel intensief. Eerlijk is eerlijk. De hoogte, het vrijwel constante klimmen gedurende de eerste 1.5 dag, de gravel waarin je steeds weer weg zakt. Poe. Wél vond ik het uiteindelijk de moeite waard. Een unieke ervaring, waarbij je in een bizar mooi en ruig landschap loopt.

Na dit avontuur hebben we nog heerlijk twee dagen niets gedaan in Antigua. Lekker eten, zwemmen, lezen, koffie drinken bij één van de gezellige koffiebarretjes die Antigua rijk is. Heerlijk. Daarna was het tijd om de bus terug te pakken naar Guatemala City. Vanaf daar vlogen we weer terug naar huis. 4 weken en tientallen ervaringen verder. Ik heb genoten van Guatemala en Belize!

Ben jij al eens in één van deze landen geweest? Ik ben benieuwd wat jou het meeste aanspreekt aan de reis zoals wij 'm hebben gemaakt?

Kortingscode voor uw huurauto

@Belize @Guatemala @Midden-Amerika #reizen #backpacken #route #reistips #guatemala #belize #Midden-Amerika

6 reacties

• Chantal

15 juni 2015 om 12:17

Gaaf om te lezen!
    Ik heb 7 jaar geleden alles bezocht wat jij beschrijft, maar ipv de stam te bezoeken ben ik in de omgeving van semuc champey bezocht. Ook een supermooie locatie, waar je in grotten van watervallen af kunt glijden en een groot natuurlijk 'zwembad' waar je heerlijk in kunt poedelen.
    Ik hou je blogs in de gaten, want ben nieuwsgierig wat voor moois je straks mee gaat maken tijdens jullie wereldreis!!

• Reismeisje Chantal

15 juni 2015 om 14:28

Superleuk Chantal :-). Semuc stond inderdaad ook op onze shortlist, maar zelfs met ruim 4 weken moet je toch keuzes maken...Ik heb wel veel positieve verhalen gehoord over Semuc ook. Nog maar een keertje terug dan haha.

• Marleen Reismeisje

13 juni 2017 om 14:13

Hallo Reismeisje, word helemaal enthousiast van je verhaal! Kan wel je advies gebruiken m.b.t. tot mijn reis van zes weken naar Cuba, Mexico, Belize en Guatemala. Heb alleen nog een vlucht naar Cancun en van Mexico City geboekt. Hoeveel weken zou jij per land uittrekken? Ben benieuwd naar jouw ideeën. Alvast bedankt voor je reactie. Gr Marleen P.s. wat een prachtige foto op die vulkaan! Hoe heet deze?

• Marcella

02 januari 2016 om 13:17

Hi! Een vergelijkbare route als deze staat heel hoog op mijn bucketlist. Alleen elke nationale reiswebsite raad af om solo door Guatemala te reizen als vrouw. Daarentegen zijn veel reisbloggers van mening dat het prima kan. Ik ben een beginnende backpacker en mijn Spaans is beperkt. Ik wil vooral in hostels verblijven, maar ben wel van plan om het transport met georganiseerd vervoer te doen. Wat is jouw mening hierover?

• Gideon Marcella

22 februari 2016 om 21:43

Wat een toffe reis inspiratie schrijf je! Over 2 weekjes vetrekken we naar Guatamala + Belize. Vraagje waar hebben jullie overn8 in Rio Dulce heb je een goede aanrader?

Grtz Gideon

• Jerry Marcella

08 september 2019 om 12:24

Hoi ik ben door Gutamala heen gefietst buiten de toeristische plekken.. Ja ik ben een man maar het is super veilig zeker als je georganiseerd gaat. Gewoon doen

• Lisa

31 januari 2018 om 19:12

Leuke tips die ik mee kan nemen voor onze reis in mei! Ons plan is vanaf het vliegveld direct naar Antigua, dan naar lanquin, vanuit daar richting rio dulce en livingston om via daar belize in te gaan.. klopt het dat je vanuit livingston alleen op dinsdag en vrijdag naar punta gorda belize kan? En hoe lang is van punta gorda naar Hopkins ongeveer?

• Meander

28 mei 2018 om 09:10

Hi! Ik zal samen met mijn vriend 4 weken door Guatemala en Belize gaan reizen aankomend september. We hebben echt al onwijs veel aan jouw route gehad en willen ongeveer hetzelfde doen (alleen dan andersom;)). Nou is mijn vraag of je weet of het mogelijk is om ‘s nachts te reizen (zoals bijvoorbeeld in Azië)?

• Gloria

29 mei 2018 om 20:11

Hoi! hoe ben je van belize naar tikal/flores gereisd? Ik wil met de bus gaan maar heb een grote koffer bij me. Weet niet of het handig is. Anders ga ik met het vliegtuig.

• Jimmy

29 juni 2020 om 11:41

Hi, heb je nog tips over hoe de Mennonieten te bereiken? Vanaf waar heb je een bus gepakt? Of ben je locals gaan aanspreken voor een lift? En eenmaal daar waren de Mennonieten sociaal of was het grimmig?
    Thanks!

Instagram

Blijf op de hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van mijn nieuwste, leukste en mooiste blogs? Meld je dan aan voor de maandelijkse nieuwsbrief en lees leuke extra’s.