Frans Guyana en schildpadden in Suriname

Reismeisje 14 augustus 2016

Galibi schildpad

Toen we eenmaal hadden besloten dat we door Suriname zouden reizen, wist ik één ding zeker: we zouden gaan proberen zee schildpaden te zien! En niet zo maar zien, maar kijken hoe deze reuze dieren ’s nachts hun eieren op het strand leggen. Op de Galapagos eilanden hebben we al met deze prachtige beesten gezwommen, maar het eieren leggen had ik nog nooit gezien. Bij het plaatsje Galibi in het Noordoosten van Suriname zouden we geluk moeten hebben. En dat hadden we Lachen.

Tweedaags tourtje. Vanuit de hoofdstad Paramaribo gaan er verschillende tourtjes naar Galibi. Hoewel het best op één dag te doen is, zou ik dat niet echt aanraden. Om Galibi vanuit Paramaribo te bereiken ben je namelijk eerst 1.5 uur met een bus onderweg en vervolgens zit je nog zo’n 2 uur op een boot. Dan kom je aan bij het dorpje Galibi. Vanaf daar is het dan nog eens zo’n 30 minuutjes varen naar het strand waar de schildpadden hun eieren leggen. Aangezien dit altijd ’s nachts is, wordt het een erg lange dag als je dit op één dag zou doen en kom je ergens midden in de nacht weer in Paramaribo aan. Daar komt bij dat je bij een tweedaags tourtje een leuk extra’tje hebt; je kunt dan namelijk een bezoekje brengen aan de beruchte Wij hebben uiteindelijk dan ook gekozen voor het tweedaagse tourtje via Galibi Tours; een bureau dat verreweg de meeste ervaring heeft in deze tour en werkt met goed opgeleide gidsen.

Galibi Frans Guyana Papillon

Een bezoekje aan Frans Guyana. Na de busrit vanuit Paramaribo stond voor ons als eerste Frans Guyana op het programma. Je steekt de rivier over en ineens sta je in een bijna Europees aanvoelend land. Inclusief Franste taal, Franse automerken en café au lait op het terras Knipogen. We bezochten de gevangenis van Papillon; een van de meest beruchte gevangenissen, ontstaan in de tijd van Napoleon. Hier werden de meest notoire misdadigers, maar ook politiek gevangenen en mensen die iets verkeerd hadden gedaan in de ogen van de toen erg puriteinse regering naar toe verbannen. Nu is het een museum, waar de meer dan gepassioneerde Francois je alles verteld over het absurd zware leven binnen deze muren. Een trieste, maar zeker ook interessante plek.

Daarna dronken we wat op een typisch Frans ogend terrasje, wandelen we wat over de lokale markt en was het vervolgens tijd om in de boot naar Galibi te stappen.

Galibi strand

Machtige schildpadden. Vanaf Frans Guyana was het ongeveer 2 uurtjes varen naar Galibi. Omdat je stroomopwaarts en een deel tegen open zee aan vaart, word je onderweg wel een tikkie nat. Een goede poncho is in elk geval geen overbodige luxe Knipogen Toen we bij Galibi aan kwamen, was het tijd voor een late lunch en konden we daarna even relaxen. Tegen 8 uur ’s avonds was het vervolgens tijd om op pad te gaan naar de schildpadden. Het duurde een poosje voor onze gids een geschikte plek had gevonden, maar uiteindelijk stonden we op een prachtig stuk verlaten strand met een fonkelende sterrenhemel boven ons. Onze gids ging ons vooruit en wenkte ons al snel. De eerste schildpad was gesignaleerd. Ik kan niet met woorden uitdrukken hoe indrukwekkend het is om zo’n machtig, groot dier te zien, terwijl ze een oeroud primair moederinstinct volgt. Prachtig! Het hele proces van eieren liggen duurt uren en heeft verschillende fasen. We hebben uiteindelijk 2 verschillende schildpadden gezien, waarvan er eentje bezig was een gat te graven en de andere haar tientallen eieren aan het leggen was. Wat een ervaring! We hebben er helaas geen foto van, omdat dat de schildpadden had kunnen storen…

Daarna was het tijd om weer in de boot te stappen. Nadat we nog 2x vast kwamen te zitten, kwamen we uiteindelijk tegen middernacht weer bij het dorpje aan. De volgende ochtend stond er nog een wandeling door het dorpje op het programma en toen was het al weer tijd om terug te gaan naar Paramaribo.

Al met al was het echt een te gekke ervaring! Mocht je een reis maken door Suriname zou ik deze tour via Galibi Tours zeker aanbevelen! Spreekt Suriname jou aan als bestemming?

@Frans-Guyana @Zuid-Amerika @Suriname #frans guyana #suriname #reistips #wildlife

4 reacties

• Lisette | Travellust.nl

14 augustus 2016 om 09:45

Echt een toffe tour en leuk dat je op die manier nog een ander land meepakt! Hoeveel dagen raad je aan voor Suriname? Ben op zoek naar een winterbestemming voor 2 weken.

• Reismeisjenl Lisette | Travellust.nl

14 augustus 2016 om 10:45

2 weken is wat mij betreft helemaal perfect voor Suriname. Afstanden zijn goed te doen en er is niet enorm veel te zien. Maar wel echt een superleuk land en heerlijke vakantiebestemming :-)!

• Michel

14 augustus 2016 om 11:00

Die poncho's op de boot naar Galibi was ons niet verteld vooraf... dat icm de enige regen (hoosbui) tijdens ons verblijf in SU zorgde dat we als verzopen katten aankwamen in Galibi haha. Van de stokbrood met kaas en de koffie hebben wij ook genoten in Frans Guyana. Een bezoek aan de Duivelseilanden daar is ook wel een aanrader hoor!

• Reismeisjenl Michel

14 augustus 2016 om 14:48

Ow ja, dat heb ik van meer mensen gehoord. Goede extra tip! En aiiii, dat ze dat niet verteld hadden was minder :-(. Kan er hard op gaan he.

• Dominique || dominiquetravels.com

14 augustus 2016 om 16:27

Klinkt echt heel tof! Ik heb verschillende verhalen gehoord over Suriname. De één zegt dat het fantastisch is, de ander zegt dat je het beter kan vermijden omdat de infrastructuur in het binnenland nog niet perfect is. Ik heb het in ieder geval niet op m'n lijstje staan om de komende jaren te bezoeken.. Misschien gaat het later kriebelen ;)

• Jeroen

15 augustus 2016 om 08:28

Ah, geweldige ervaring lijkt het mij om dat te zien!

Instagram

Blijf op de hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van mijn nieuwste, leukste en mooiste blogs? Meld je dan aan voor de maandelijkse nieuwsbrief en lees leuke extra’s.