Fotoverslag van een weekendje Oslo

Reismeisje 23 augustus 2016

We zijn nu zo'n maandje terug van onze wereldreis, dus afgelopen vrijdag was het tijd voor weer een nieuw tripje Knipogen. Hoe fijn het ook is om weer thuis te zijn, wat blijft het toch geweldig om de wereld te ontdekken! Dit keer was het weliswaar een bestemming dichter bij huis en heb ik geen wereldschokkende dingen mee gemaakt, maar wat was het fijn. Vandaag neem ik je in een fotoverslag van afgelopen weekend in de Noorse hoofdstad: Oslo!

Oslo vliegen

Samen met mijn lieve vriendin vloog ik afgelopen vrijdag vroeg in de ochtend vanaf Amsterdam naar Oslo. We hebben de tickets al maanden geleden geboekt; retour waren we €125 per persoon kwijt. Vanuit de lucht zag Noorwegen er al prachtig uit Lachen!

Oslo trein

We hadden alleen handbagage bij ons, dus we konden zo door lopen toen we aan kwamen in Oslo. Fijn! Er zijn verschillende manieren om naar het centrum van Oslo te komen, maar ik kan echt de Airport Express Train aanbevelen! Binnen 20 minuutjes stap je uit op Oslo centraal en elke 10 minuten gaat er wel een trein. Perfect! Een enkel kaartje kost wel rond €20 per persoon, maar Oslo is sowieso best prijzig. Het is niet voor niets de duurste hoofdstad van Europa Onbeslist.

Oslo hotel aankomst

Hop! Daar zijn we! Vanaf Oslo centraal was het ongeveer 10 minuutjes lopen naar ons fan-tas-ti-sche hotel Lachen. We verbleven bij hotel Grand midden in hartje Oslo. Ik heb ondertussen heel wat hotels, hostels, B&B's en ga maar door gezien, maar ik vond het Grand in Oslo toch wel een van de mooiste accommodaties waar ik ooit heb geslapen! Het hotel is gevestigd in een prachtig oud pand en supersmaakvol ingericht. Scandinavisch hip Knipogen. En een verblijf is inclusief zalig uitgebreid ontbijt, een prachtig binnenzwembad en fijne gym. Een dikke aanrader!

Oslo shoppen

Ondertussen hadden we best trek gekregen en waren we wel aan wat beweging toe, dus liepen we de Karl Johans Gate op; DE (toeristische) winkelstraat in Oslo. Lekker de toerist uit hangen!

Oslo Aker Brygge

Vanuit het centrum liepen we door naar de wijk Aker Brygge; een voormalig werfterrein, dat in de jaren 80-90 helemaal is verbouwd en opgeknapt. Het barst er nu van de winkels en restaurantjes en je hebt er een fijn uitzicht.

Oslo eten festival

LachenLachen Eten! We hadden mazzel, want er was bij Aker Brygge een festival aan de gang. Overal muziek, mensen en standjes met lekker eten. We kozen uiteindelijk voor een crêpe gevuld met rucola, tomaat, feta, pesto en parmezaan. My ow my!

Oslo cocktailbar

Na ons maaltje zijn we lekker wat gaan relaxen op onze hotelkamer. De wekker was 's ochtends rond vijven gegaan, dus dat was wel even lekker. Daarna was het natuurlijk tijd voor het avondprogramma Lachen! Bij hotel Grand zit sinds kort een rooftop bar. En wat voor eentje! Echt een prachtig, hip ding met een mooi uitzicht over Oslo city. Mocht je ooit naar Oslo gaan, ga dan zeker hier even langs en neem de Norwegian seet & sour cocktal. Zalig!

Oslo hotel uitzicht

De volgende dag was het weer stralend Lachen. Zo fijn!

Oslo sightseeing

Tijd dus voor wat sightseeing! Ik moet eerlijk zeggen dat Oslo geen stad is met enorm veel gave highlights. Zeker als je niet zo'n kunst- en museumliefhebber bent Knipogen. Het is vooral een heel relaxte, makkelijk beloopbare stad met een fijne, echt Scandinavische vibe. Dit is bij het royal palace.

Oslo boot

Een boot! Oslo ligt namelijk aan het water en wordt omringd door tientallen eilandjes en prachtige fjorden. Je kunt verschillende boottochtjes maken vanuit de haven bij Aker Brygge. Wij kozen voor de 'hop on hop off' boottocht van 1.5 uur. Superleuke manier om Oslo van een andere kant te zien en wat hadden we een mazzel met het weer zeg!

Oslo Matthallen

Na de boottocht liepen we in ongeveer een half uurtje naar Grunerlokka; een wijk meer richting het Noorden van Oslo. Hier zie je nauwelijks nog toeristen en her en der van die lieve, kleurig geschilderde huisjes. We bezochten de Mathallen; een oud industrieel complex, wat ze om hebben gebouwd tot overdekte markthallen. Ik vond het een tikkeltje tegenvallen qua grootte, maar het is wel een leuk gebeuren en je kunt binnen en buiten gezellig zitten.

Oslo eten Delicatessen

Na een wel verdiend koffie'tje wandelden we terug naar ons hotel. M'n vriendin ging even liggen en ik besloot even een uurtje te gaan trainen in de gym van ons hotel. Lekker! Weer ruimte maken voor het eten 's avonds Lachen. We gingen namelijk naar Delicatessen; een tapas restaurant in Aker Brygge. Hier mixen ze traditioneel Spaanse tapas met Noorse specialiteiten en het resultaat is echt om te smullen! Mocht je naar Oslo gaan, ga hier zeker heen! Op de alcohol na zijn de prijzen er ook nog eens heel ok.

Oslo cocktail 2

Ach en daarna dan nog maar een lekkere cocktail in de rooftop bar. Nu we er toch zijn Tong uitsteken.

Oslo terrasje

En toen was het zondagochtend en onze laatste dag in Oslo! Na het ontbijt wandelden we nog wat door de binnenstad en streken we neer op dit zalige terrasje midden in de zon. Fijn!

Daarna was het tijd om weer met de trein naar het vliegveld te gaan en terug naar huis te vliegen. Het was een superleuk weekend in een relaxte stad. Oslo is echt perfect voor een lang weekend, zeker een aanrader! Ben jij al eens in Oslo geweest? Of een andere Scandinavische stad?

@Europa @Noorwegen #oslo #noorwegen #reistips #stedentrip #europa

4 reacties

• Jeroen

23 augustus 2016 om 08:02

Leuk om ook eens wat van Oslo te zien terwijl ik al meer als 10 weken in Noorwegen heb doorgebracht.
    Heb dus wel veel andere Noorse steden gezien maar Oslo dus nog niet. Klinkt best goed en ziet er leuk uit voor een weekendje.

• Reismeisjenl Jeroen

23 augustus 2016 om 09:23

Is het ook zeker! En mij lijkt dus de rest van Noorwegen weer heel gaaf ;-)!

• Jeroen Reismeisjenl

24 augustus 2016 om 10:39

ROADTRIP!!!
        (en een beetje kamperen en het is nog goed te doen ook!)

• Carla

23 augustus 2016 om 10:28

Doet me veel denken aan Stockholm, wat ik een heerlijke stad vind en waar ik een tijdje heb gewoond. Moeten we zeker ook een keer naar toe, dank voor de tip en het mooie fotoverslag. *zet Oslo op het 'to-visit-lijstje'*.

• Reismeisjenl Carla

23 augustus 2016 om 18:07

Leuk Carla! Het doet zeker denken aan Stockholm.

• Dominique || dominiquetravels.com

23 augustus 2016 om 20:44

Zo dat doe je snel! Haha je bent net terug van je weekendje weg en nu al een fotoverslag :) Oslo ziet er leuk uit voor een weekend tripje! Lekker cocktails drinken is natuurlijk ook nooit verkeerd!

• Ine Last

05 juli 2018 om 22:35

Oslo is zeker een prachtige stad, het Räthus in het centrum was voor mij een verassing, prachtige muurschilderingen over de Noorse geschiedenis, in de hal waar de Nobelprijs wordt gepresenteerd, naast het centrum is een bezoek aan het Vigeland beeldenpark een onvergetelijke ervaring, gewoon nog een keer gaan.

Instagram

Blijf op de hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van mijn nieuwste, leukste en mooiste blogs? Meld je dan aan voor de maandelijkse nieuwsbrief en lees leuke extra’s.