De eerste dagen in Mauritius

Reismeisje 20 juni 2019

Strand Dinarobin2

Daar zit ik dan. Terwijl ik dit artikel schrijf, kijk ik uit over de zee. Diepblauw afgewisseld met een intense azuur tint. Eentje die ik alleen maar eerder heb gezien in de South Pacific. Mauritius. Wát een prachtig eiland is dit! Het overtreft echt al mijn verwachtingen. Vóór ik überhaupt wist dat ik naar Mauritius zou reizen, was mijn beeld van het eiland vrij eenzijdig. Net als toen bij Frans Polynesië en Samoa. Zon, zee, strand. Dat was mijn beeld. Het zei meer over mij dan over de eilanden zelf Knipogen. Datzelfde idee had ik echter opnieuw toen Mauritius in beeld kwam. Ik kocht een Lonely Planet en had meteen door dat Mauritius zo veel meer te bieden heeft dan alleen die picture perfect stranden met wuivende palmbomen. Het was zelfs de reden dat Maurice en ik besloten er een extra week aan vast te plakken. We zijn er nu een aantal dagen en het eiland is overweldigend mooi. Vandaag neem ik je mee op een fotoverslag van onze eerste dagen op Mauritius. Ik ben benieuwd of 't je aanspreekt!

Air Mauritius2

Afgelopen vrijdag was het zo ver. Op uitnodiging van Mauritius Tourism vertrokken we vanuit Nederland naar Mauritius. We verzamelden 's avonds met de andere bloggers en journalisten op Schiphol. Linda van Air Mauritius stond ons op te wachten. Mét een verrassing. We kregen namelijk een upgrade naar businessclass! Ik had geen idee wat ik er bij kon verwachten. Het was mijn eerste keer in businessclass. Wát een luxe was dat. De ruimte die je hebt, het eten, de persoonlijke service. In één woord fantastisch! De vlucht duurder 12 uur en ging binnen no time voorbij.

Aankomst Mauritius

Aankomst op Mauritius. Zaterdag lokale tijd rond half 1 's middags. Op dit moment is het maar 2 uur later in Mauritius dan in Nederland. Fijn. Je verliest er letterlijk nauwelijks tijd door. We werden supervriendelijk ontvangen. Iets wat me de afgelopen dagen sowieso is opgevallen. Die enorme vriendelijkheid van de locals. Openheid ook. Ze lachen veel, delen en zijn heel geïnteresseerd in het leven in Nederland. Iets wat de reis door Mauritius nóg leuker maakt!

Veranda Tamarin2

Het was ongeveer 40 minuutjes rijden naar onze eerste accommodatie. Veranda Tamarina Hotel. Een vrij nieuw middenklasse hotel. Ik vond het tot nu toe de leukste accommodatie Lachen. De kamers voelen aan als kleine strandhuisjes en er hangt een heel relaxte, persoonlijke sfeer. Dat laatste komt ook door de ligging van het hotel. De meeste accommodaties op Mauritius liggen aan een eigen strand en buiten een dorpje. Het Veranda Tamarina ligt echter midden in een dorpje, aan een strand waar de locals 's avonds de dag afsluiten. Het geeft het iets heel authentieks. Met local Ravi wandelden we door de buurten waar hij is opgegroeid en we genoten van heerlijk, typisch Creools eten. Mét Mauritiaanse rum!

Dolfijnen3

De volgende dag gingen we heel vroeg op. Om half 7 zaten we in een minibusje. Op weg om dolfijnen te gaan spotten. Ik heb ze vaker gezien, maar ik had er nog nooit op open zee mee gesnorkeld. En dat is wat we gingen doen Lachen. Het is altijd even de vraag in hoeverre je ze daadwerkelijk goed ziet. Het blijft wild. Het was uiteindelijk een fantastische trip. We zijn 4x het water in gesprongen en hebben alle keren een groep dolfijnen gezien. De hoge sonar geluiden gehoord. Ze zien spelen. Wat een prachtige mooie dieren zijn 't.

Binnenland2

Na een heerlijk ontbijt was het tijd om weer op pad te gaan. Het binnenland in. Het is er weelderig. Intens groen en heuvelachtig. De hoogste berg is ruim 800 meter en waar je ook kijkt vind je mooie uitzichten. Groen dat de oceaan in loopt. Dit is zo'n uitzichtpunt onderweg naar Chamarel.

Chamarel5

De waterval van Chamarel. Het water valt hier 95 meter langs een steile klif naar beneden. Het is één van de highlights op Mauritius. In combinatie met de Seven Coloured Earth; lava formaties, die de vulkanische geologie van Mauritius laten zien. Beiden zeker het bezoeken waard. Ik had me er alleen een mooie, lange hike bij voorgesteld. In de omgeving is dat wel mogelijk, maar naar Chamarel en de Seven Coloured Earth zelf loop je simpelweg vanaf een parkeerplaats.

Black Gorge

En dan dit. Onze volgende stop die dag. Hier had ik helemaal graag willen hiken Knipogen. Black River Gorge. Een national park. Het is ruim 6.700 hectare groot en je vindt er prachtige kloven, dicht begroeid met bomen. Aapjes zie je er ook. Makaken. Ik heb me laten vertellen dat je in ongeveer 6-7 uur een hike kunt doen waarbij je van bovenaf dit dal in loopt en daarna weer de beklimming maakt. Lijkt me supermooi!

Dinarobin4

En toen was het tijd om naar onze accommodatie te gaan. Een nieuwe. Dit keer meer richting de Zuidkust. Dinarobin Beachcomber. Eerlijk? Voor mij was het iets too much. Prachtig, luxe en enorm ruim opgezet, maar niet echt mijn ding. Ondanks de goede service, miste ik het persoonlijke. Het echt authentieke. We hebben er wel genoten van een fantastische mooie zonsondergang en het eten 's avonds was één van mijn beste ervaringen ooit tijdens reizen.

Tempel

De volgende dag was het tijd voor cultuur. Iets waar ik van houd. Het is wat een land eigen maakt. Uniek. Vanuit het hotel was het ongeveer een uurtje rijden naar Grand Bassin oftewel Ganga Talao. Een kratermeer. Waar het echter vooral om draait is de enorme hindoe tempel die je er vindt. Met bijbehorende beelden van Shiva en zijn vrouw Durga. Ruim 30 meter gaan ze lucht in. Tijdens religieuze dagen schijnt het hier afgeladen te zijn met hindoes. Nu was dat niet zo, maar het was het bezoeken meer dan waard. Ik heb iets met India. Het blijft één van mijn favoriete landen. Bijzonder. De devotie die hindoes hebben bij hun rituelen. Prachtig om te zien. We hebben er zeker ruim een uur rond gelopen. Een aanrader!

Theeplantage

Daarna reden we verder naar een theeplantage met bijbehorende -fabriek. Koffieplantages heb ik genoeg gezien, maar van thee wist ik eigenlijk weinig. En al helemaal niet dat het ook uit Mauritius komt Knipogen. Ze maken er 'gewone' gefermenteerde thee, witte en groene thee. De fabriek was oud en het verhaal gepassioneerd. De locals zijn trots. Op hun cultuur, land en ook hun thee. We hebben er geluncht met dit mooie uitzicht over de theevelden.

Daarna zijn we verder gereden naar het Zuiden. Daarover later meer! We gaan deze week nog een hele ronde maken. De route kun je in dit artikel bekijken. Deze persreis duurt tot en met aanstaande vrijdag en daarna blijven Maurice en ik nog een week langer. Met z'n tweetjes. Mauritius nóg meer ervaren. Voelen. Beleven. We hebben geen idee waar we dan naar toe gaan. Waarschijnlijk ergens aan de Oostkust waar je de minste toeristen vindt. We zien het wel. Ik ben in elk geval blij dat we nog een week extra hebben om dit mooie eiland verder te ontdekken. Als je ons wilt volgen, kan dat natuurlijk via Instagram. En er volgen snel meer artikelen op Reismeisje!

Ik ben benieuwd of Mauritius je aanspreekt? Verrast het je of is het wel zoals je een beetje in je hoofd had?