Plannen in Oeganda en Rwanda

12 maart 2014

Kaart Oeganda

Nog zo’n 3 maanden en dan reizen we cruisend in een 4x4 door het Afrikaanse landschap :-). Ja, we hebben besloten een auto te huren. Helemaal tegen onze backpack principes in natuurlijk, maar Oeganda schijnt niet heel gemakkelijk met het openbaar vervoer te bereizen te zijn. En dus hebben we dan nu maar besloten zelf te gaan rijden, tentje achterin en gaan! Can’t wait!

De route.
Op ’t kaartje hierboven zie je de route zoals we ‘m nu in gedachten hebben. Dit gaat natuurlijk nog 10x veranderen, maar in hoofdlijnen zal dit het wel gaan worden. Vanaf Entebbe Airport gaan we meteen door naar Kidepo National Park in ’t uiterste Noorden. Een heel gedoe om er te komen, maar het schijnt meer dan de moeite waard te zijn. Veel wild en lekker off the beaten track; daar houd ik van :-).

Vanaf Kidepo zakken we dan weer naar onderen, naar Murchison Falls. Een supermooie waterval bij de Nijl inclusief national park. Vervolgens zakken we nog verder zuidelijk en doen we 2 verschillende national parken aan: Queen Elizabeth en Bwindi. Dit laatste park is eigenlijk de kern van de hele reis, wantttttt: hier gaan we berggorilla’s zien!! De reden waarom we überhaupt ooit naar Oeganda wilden :-). De laatste tijd kijk ik veel mooie filmpjes van deze fantastische reuze-apen en ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik daar over 3 maanden tussen banjer. Zo gaaf!

Na Bwindi steken we de grens met Rwanda over. Daar hebben we eigenlijk nog niet goed over nagedacht. De geschiedenis van Rwanda is natuurlijk omstreden. Ik zou daar graag wat meer over horen van de lokale bevolking, bepaalde historische plekken opzoeken, memorials bezoeken; dat soort dingen.

Vanuit Rwanda gaan we dan nog een dag of 3 chillen aan Lake Bunyonyi; een fijne plek met kabbelend water, dieren en ’s avonds lekker voor je tentje. Fijn! Vanuit Lake Bunyonyi vertrekken we dan weer richting Entebbe en vervolgens over Dubai weer naar huis.

Ik kan hier helemaal de reiskriebels van krijgen :-). Lekker inlezen, schema bekijken, nog eens aanpassen en weten dat het uiteindelijk als je daar bent toch weer anders uitpakt. Hebben jullie misschien nog tips voor Oeganda of Rwanda? En misschien ook wel Congo? Ik ben benieuwd!!

#reizen #route #Rwanda #transport #oeganda #bwindi #kidepo #queen elizabeth

13 reacties

• Carlijn

12 maart 2014 om 08:50

Wat een ontzettend mooie reis gaan jullie maken, eentje om weer jaloers op te zijn!
    Geniet nog van alle voorpret! liefs!

• marly

12 maart 2014 om 09:24

Om je tentje op te zetten bij Lake Bunyonyi moet je zeker Wilfried van der Veen contacten. Prachtige plek waar zij zitten en prachtige mensen die goed werk doen. Het is een kaartje van 2 jr geleden wat ik heb dus weet nietof alles nog klopt. Info@amasiko.org / www.amasiko.org / +256782583815

• Laura - What about her

12 maart 2014 om 09:53

Haaaaa, ik ben zo benieuwd naar je verhalen! Staat hier ook hoog op het lijstje. Gave route, en niets mis met een auto huren. In Afrika is dat juist superfijn en zo kom je op bijzondere plekjes!

• Annika

12 maart 2014 om 12:15

Oh mooie plannen! Ik weet echt vrij weinig over Afrika, maar ben benieuwd hoe je het vind.

• Anne Beks

12 maart 2014 om 14:41

Spannend Wen! Leuk..
    Gaaf zeg die apen. Heb je je gorilla Permit al? Lijkt me ontzettend speciaal om mee te maken! Jaloers;)

• Mandy

12 maart 2014 om 17:11

Mooie plannen. Ik heb echt zo'n zin om mijn tas te pakken en te gaan, na je blog al helemaal

• Yvon

13 maart 2014 om 04:41

Mooie plannen! Helaas heb ik geen tips voor je...
    Geniet van de voorpret.

• Sander

14 maart 2014 om 13:15

Als je geluk hebt dan moet je een behoorlijk eindje lopen naar die gorilla's! De trekking was spectaculair. De gorilla’s kunnen ook aan de rand van het park zitten en dan ben je met 5 minuten bij de gorilla’s. Maar wij hadden geluk... En neem maar van mij aan dat het middelste woordje "impenetrable" niet voor niets is toegevoegd aan Bwindi impenetrable forest.
    Wij hebben in totaal 8 uur over een trekking gedaan van 11 km (waarvan 1 uur bij de gorilla's). De eerste kilometers liepen we eenvoudig over bospaadjes, ons af te vragen waarom ze toch in vredesnaam ons een “wandelstok” in onze handen hadden gedrukt, met het dringende advies deze toch écht mee te nemen. Maar dat veranderde na een uur. De tocht ging over op olifantenpaden. Vervolgens stopten de olifantenpaden in de richting die we op moesten. Toen werd met machetes het pad vrijgemaakt. Provisorische "bruggen" over modderstromen werden terplekke gemaakt van takken en soms moesten we zo steil klimmen, dat we de vegetatie om ons heen nodig hadden om ons omhoog te trekken. Brenda stond op 30 cm van mij vandaan, maar de wand was zo steil dat ik tegen haar schoenen aan keek. En uiteindelijk sta je dan op enkele meters van deze vriendelijke dieren... Waanzinnig!

• Sabine

15 maart 2014 om 15:22

Lake Bunyonyi is echt prachtig. Ik weet dat er op een midden van het meer een eiland is, waar je ook kun overnachten. Helaas overnachtte ik ergens anders, maar ik zou het zeker overwegen!

• Miranda

20 maart 2014 om 09:32

Tippie voor nu (de rest komt tijdens onze date wel); reis via Mbale naar Kidepo. Scheelt je eenzelfde stuk Jinja-Kampala, en misschien zelfs wat tijd. Je komt er ook rotstekeningen tegen. Moet ook gaaf zijn! En mocht je de tree climbing lions in QE willen zien, dan zul je naar het zuiden van het park moeten, naar Ishasha (ten zuiden van Lake Eduard). Check deze link maar 's voor de locatie: https://www.google.nl/maps/place/Ishasha+River+Camp/@-0.6407074,29.8569453,10z/data=!4m2!3m1!1s0x19dee452288964c9:0xcb5b47506e3af87f
    Kost wel meer reistijd en entreegeld, maar is zeker de moeite waard! Daarnaast kun je aan de rivier tussen/met de hippo's overnachten, met Congo slechts een stroompje weg.. Gaaf!

• Sander

21 maart 2014 om 19:16

Het eiland waar Sabine het over heeft, was de link die ik je doorgezet heb. ;-)

• Aapjes kijken in Oeganda | Reismeisje

23 april 2014 om 09:17

[…] zo’n 2 maanden gaan we naar Oeganda en Rwanda, can’t wait!! Dit wordt een iets andere reis dan normaal gesproken, omdat we wat meer dingen van […]

• sanne

19 mei 2014 om 19:03

Wordt vast en zeker een hele mooie reis! Twee maanden geleden heb ik een soortgelijke reis gemaakt met huur auto, maar zonder Kidepo NP en Rwanda, wel nog drie andere NP's waaronder Kibale NP om chimpansees te zien, ook zeer gaaf! Maar eerlijk is eerlijk, ik vond de berggorilla's indrukwekkender, zo machtig mooi! Als je toevallig aan de zuidkant van Bwindi de track gaat doen, kan ik je Nkuringo Gorilla Camp adviseren, niet erg budget (maar veel goedkoper dan de lodges in het noorden) maar heel sfeervol, heerlijk eten en goed geregeld!

Instagram

Blijf op de hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van mijn nieuwste, leukste en mooiste blogs? Meld je dan aan voor de maandelijkse nieuwsbrief en lees leuke extra’s.