Elektronica op reis

Reismeisje 04 maart 2015

Elektronische apparatuur reizen

Ik vind reizen tegenwoordig nog wel een stukje leuker dan jaren terug. Niet het reizen op zich, maar de manier waarop je je avonturen in Verweggistan kunt delen met het thuisfront. Nog niet zo lang geleden stond ik in een shabby winkeltje over een krakende lijn te babbelen met mijn vader of deed ik de zoveelste poging een mailtje te versturen in een vergeten achterkamertje. Heeft ook zo zo’n charme ;-) , maar in een paar jaar tijd is er toch wel veel veranderd. Tegenwoordig vind je op heel veel plekken goed werkend internet en gratis wifi. Hoewel natuurlijk wel een tikkeltje luxe, zijn Instagram posts nu snel gemaakt, klets ik lekker mee in een groepsapp en bel ik ’s avonds nog maar eens naar huis met Facetime. Gewoon omdat het kan. En fijn is. Punt is alleen wel dat ik langzamerhand steeds meer elektronica mee sleep op reis en me daar niet altijd even prettig bij voel. Je voelt je toch wat kwetsbaarder en bent een stuk alerter waar ze met je tas heen gaan. Wat ik tegenwoordig allemaal mee neem?

Smartphone.

Yep. Eerste levensbehoefte. Nou, niet echt natuurlijk, maar ik ben toch wel erg gehecht aan mijn iPhone ;-) . Ik doe er echt van alles mee. Appen, Facebooken, Twitteren, Instagrammen, mailen, foto’s maken, Facetimen, filmen en ga zo maar door. Je kunt je toch bijna niet meer bedenken dat dat ding er niet was?! Privé ben ik al dol op mijn iPhone, maar helemaal ook vanwege Reismeisje zou ik niet meer zonder kunnen op reis. Ik krijg dagelijks bijvoorbeeld veel vragen over routes, budgetten en nieuwe bestemmingen. Die wil ik graag zo snel mogelijk beantwoorden, ook op reis. Dus die iPhone gaat sowieso altijd mee!

E-reader.

Ik ben een boekenwurm. En niet zo’n beetje ook…Serieus. Elk vrij momentje gebruik ik om te lezen. Al zijn het maar een paar pagina’s. Heerlijk. Tot 2 jaar terug sleepte ik op reizen zeker 5 tot 7 boeken met me mee. En dan ruilde ik er ook vaak nog een aantal in hostels :-P . Los van dat boeken veel ruimte in beslag nemen, brengt het ook veel extra gewicht met zich mee. Mijn beste aankoop van de afgelopen jaren is dan ook mijn e-reader. Wat ben ik blij met dat ding zeg. Het is best wel eventjes wennen qua lezen, maar de voordelen wegen zo veel zwaarder. Het weegt niets en ik heb keuze uit honderden boeken. Superfijn!

Laptop.

Lange tijd heb ik zonder laptop gereisd. En laten we eerlijk zijn; dat is ook eigenlijk het beste. Wat moet je op zich met zo’n ding op reis? Maar ja. Toen begon Reismeisje serieuze vormen aan te nemen en zat ik me weer rot te ergeren in een openbaar internet cafeetje waar 30 man tegelijkertijd over dezelfde slechte internetlijn verbinding probeert te krijgen :-? . Uiteindelijk heb ik toen besloten toch maar een kleine laptop aan te schaffen, zodat ik waar maar wifi is gewoon lekker flexibel zelf in kan loggen. Hoewel ik het soms wel wat vervelend vind qua idee, zou ik niet meer zonder laptop reizen.

Videocamera.

Hebben we ook bij ons. Over niet al te lange tijd gaan we trouwens te gekke dingen doen met filmpjes van onze reizen via Reismeisje, maar daarover later meer. Gerben is de foto man en ik maak de filmpjes. Ik moet eerlijk zeggen dat het me vaak aan tijd ontbreekt om de filmpjes echt leuk te editen, maar het is wel superleuk om bewegend beeld te hebben. Dat geeft toch altijd nog meer de sfeer van een reis weer dan foto’s alleen.   Dat zijn de elektronische apparaten die ik zelf altijd bij me heb. Gerben heeft zelf ook nog wat andere dingen mee. Al met al dus best veel spullen die je op zich liever niet bij je zou willen hebben op reis. Maar ja. De voordelen wegen blijkbaar toch op tegen dat gevoel.

Heb jij ook veel elektronische spullen mee op reis of juist heel bewust niet?

#reizen #backpacken

11 reacties

• Robert | Traveljunks

04 maart 2015 om 08:30

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het mis, het reizen zonder electronica en de constante informatiestroom die ermee gepaard gaat. Begrijp me niet verkeerd, want ik ben zeer in mijn nopjes met mijn iphone, maar op reis zijn en alleen met een goede wegenkaart je locatie kunnen vinden is toch wel iets anders. Ik ben vroeger op toffe plekken geweest, waarvan ik de naam of locatie niet eens meer weet. Andersom vond ik de eerste keer inchecken met een qr code op mijn iphone, of een app een hotel in KL Boeken vanuit de bus in Laotiaanse bergen ook wel wat hebben.

Één ding is zeker; het is er niet romantischer of avontuurlijker op geworden ;-)

• Reismeisje Robert | Traveljunks

05 maart 2015 om 23:29

Daar heb je helemaal gelijk in Robert!

• Sieds | siedsmytravels.nl

04 maart 2015 om 09:04

Naast de iPhone en fotocamera gaat ook de iPad mee. Op vakantie zet ik elke dag de gemaakte foto's van de die dag van de fotocamera op de iPad, zo heb ik gelijk een back-up, ideaal. Zoals je inmiddels vast wel weet maak ik vaak groepsreizen, ik laat dan meestal bewust de iPhone en iPad in mijn koffer op de hotelkamer (koffer natuurlijk wel op slot.. :-P), de fotocamera gaat natuurlijk wel mee. Ik vind het heerlijk en relaxed om overdag zonder iPhone en Ipad op pad te gaan. Ik betrap me er zelf op dat ik anders steeds op mijn iPhone zit te kijken, terwijl ik niet eens internetverbinding heb. Bovendien vind ik het ook prettig als we bijvoorbeeld een koffiestop hebben, je dan lekker aan de babbel gaat i.p.v. steeds op je mobiel zit te kijken.. :-) Ik kan me voorstellen dat als je met z'n tweeën gaat backpacken, je mobiel, etc. wel meeneemt. Dan houd je je kostbare spullen het liefst bij je.. :-)

• Reismeisje Sieds | siedsmytravels.nl

05 maart 2015 om 23:29

Ja, je hebt ook helemaal gelijk Sieds. Eigenlijk is het beter alles ook maar echt los te laten. Vroeger miste je het ook niet...

• Linda | One Day Trip

04 maart 2015 om 12:04

Al de elektronica heeft absoluut voordelen, maar de charme van heel af en toe naar huis bellen e.d. is inderdaad wel weg. Wij hebben altijd vooral veel opladers bij ons (tablet, camera's, telefoons, trimmer van m'n vriend, etc.). Scheelt wel dat de meeste telefoonopladers nu universeel zijn, dus je er maar één mee hoeft te nemen :)

Tijdens onze reis door Zuidoost Azie hebben we vanaf Bangkok op vouwfietsen naar de grens met Maleisie gefietst. Niet met een app waar je de route op kan vinden, maar met een ouderwetse kaart. Had het absoluut niet anders gewild...

• Linda | Meisje van de Wereld

04 maart 2015 om 13:59

Herkenbaar! Ik kan prima zonder telefoon, maar zodra er ergens WiFi is, heb ik ineens de drang om te kijken. De e-reader is wel een perfecte uitkomst, dat scheelt zoveel plek en gewicht. Ik nam ook altijd een hele lading boeken mee. Een paar jaar geleden waren we in Cuba en was er gewoon geen WiFi. Stiekem vonden we dat toch ook wel lekker. Eigenlijk mis je niets als je even niet online kan;-)

• Jeroen

04 maart 2015 om 14:27

Ondanks dat ik een heleboel elektronica meesleep op reis, mis ik het niet om offline te zijn. Vind het juist heerlijk (dat we überhaupt geen netwerk hebben op veel plekken helpt ook wel mee natuurlijk). De telefoon gaat vaak al uit op het moment dat ik de deur achter me dicht trek. Laptop heb ik ook nagenoeg alleen maar mee als luxe harde schijf zodat ik tussendoor foto's kan backuppen.
    Toch merk ik wel dat wanneer er ergens wifi is ik toch ook ff snel FB oid check. Volgende reis maar eens moeite gaan doen om dat ook los te laten.

• Reismeisje Jeroen

05 maart 2015 om 23:27

Heel herkenbaar ja. Ik neem het me ook steeds weer voor, maar ja. Als de mogelijkheid er is...

• margreet pruis

04 maart 2015 om 14:27

Ik vind het juist heerlijk...geen telefoon, geen pc, geen FB, lekker rustig en genieten van je reis !
    Geen gesleep met al die spullen en nog goed opletten dat het niet gepikt wordt.
    Geen bericht is goed bericht en alleen onze telefoon gaat mee voor noodgevallen en natuurlijk een fotocamera.

• Nies | Reismicrobe

04 maart 2015 om 16:55

Inderdaad erg herkenbaar... Ik zit voor onze volgende reis naar Mexico (binnen 2 weken) ook te denken wat ik ga mee nemen en wat niet. Laptop vond ik precies een stap te ver, maar heb in de plaats een hoes met toetsenbord in voor onze IPad gekocht, hopelijk kan ik daar ook vrij vlot mee bloggen. En dan was ik gisteren in de Media Markt en zag er daar al die action cameraatjes liggen, heel moeilijk om er voor bij te lopen met het idee dat je er te gekke filmpjes voor je bv. Instagram mee kan maken. Tijdens onze reis in Zuid-Afrika ben ik bewust 48 uur offline gegaan, en dat was heerlijk. Ben benieuwd of ik dat nu ook weer ga kunnen.

• Eva - eighty7

04 maart 2015 om 20:44

Haha ja, bellen op een telefoonkaart of 15 minuten internet, heerlijk was dat. Ik sleep zelf altijd mijn iphone en camera mee; manfriend een iPad dus daar hoef ik niet mee te lopen :)) op m'n volgende reis gaat wel een laptop mee, lekker series kijken in de trein is dan wel makkelijk.

• Reismeisje Eva - eighty7

05 maart 2015 om 23:27

Ja heerlijk he.

• Stéphanie | Expeditie Aardbol

05 maart 2015 om 08:32

Ik wil me zo ver mogelijk van internetverleidingen houden, dus ik neem alleen een telefoon en een camera mee. Op het moment dat ik ook een laptop/ipad mee ga nemen, dan zit ik 's avonds netflix te kijken in plaats van naar de sterren te turen ;)!

• Reismeisje Stéphanie | Expeditie Aardbol

05 maart 2015 om 23:26

Haha, herkenbaar wel inderdaad ;-)!

• Kaat

05 maart 2015 om 13:13

In 2009 een reis van 10 maanden gemaakt in zuid-oost azië en we hadden enkel een pocketcamera mee. Als we nu reizen is dit met iphone, ipad, ipod, 2 spiegelreflexen en 1 pocketcamera. Vorig jaar hebben we 5 weken door india gereisd, de laatste week afgesloten op de andaman eilanden waar geen wifi was. De eerste dag heb ik serieus moeten afkicken maar daarna vond ik het zalig om eens niet verbonden te zyn met de rest van de wereld!

• Reismeisje Kaat

05 maart 2015 om 23:25

Dat kan ik me voorstellen ja. Eigenlijk is dat soms ook gewoon veel lekkerder...

• Ruthje

09 maart 2015 om 15:12

Ik ga over 3 weken mijn eerste grote reis van een half jaar rond de wereld maken en dan neem ik en mijn vriend een enorme hoeveelheid elektronika mee. Maar dat is omdat we allebei animatoren zijn en dus onderweg films en illustraties gaan maken. Twee laptops, Ipad, DSLR, Gopro, 2 teken tablets en onze telefoons. Aangezien het zoveel is hebben we natuurlijk een goede verzekering afgesloten en gaan vaak backups maken. Kan heel goed dat er wat gestolen word, maar daarvoor maken we de backups.

Instagram

Blijf op de hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van mijn nieuwste, leukste en mooiste blogs? Meld je dan aan voor de maandelijkse nieuwsbrief en lees leuke extra’s.