Een avond in Stockholm

Reismeisje 22 december 2014

Stockholm uitzicht

Afgelopen donderdag was het dan eindelijk zo ver; we vertrokken op onze reis naar Lapland. Hoewel we het liefste de hele reis met de trein hadden gedaan, hebben we uiteindelijk besloten om het eerste stukje te gaan vliegen, omdat we op vrijdagochtend de boot al om kwart voor 8 ’s ochtends moesten hebben. Op die boot zit ik nu dit blogartikel te tikken. De boot naar Turku in het Zuiden van Finland. 11 uur duurt de tocht. Maar no worries, want wat een luxe ding is dit zeg! Jemig. Het lijkt wel een half dorp! Er zijn verschillende restaurants, winkels, koffiebarretjes, een bioscoop en zelfs een spa. Ik had serieus een soort half gare tocht verwacht op zo’n wiebelige pond ;-) . Ik zit hier voorlopig helemaal prima.

Stockholm boot buiten

Op een boot slapen in Stockholm.
Gisteravond zijn we rond half 5 geland in Stockholm. Aangezien we met Ryan Air vlogen, land je dan op een soort B-vliegveldje een eind van Stockholm verwijderd. We konden gelukkig meteen in een bus stappen die ons in zo’n 5 kwartier naar Stockholm Centrum bracht. Vanaf daar was het nog zo’n 20 minuutjes lopen naar ons hotel. En wat voor eentje :-) . We sliepen namelijk op een boot! Te gek! De Mälardrottningen ligt midden in het oudste deel van Stockholm en beschikt over 61 cabines oftewel hotelkamers. Daarnaast is er ook een restaurant en een captains bar. De kamers zien er erg goed uit en ze zijn met oog voor het verleden van de boot ingericht.

Stockholm boot binnen collage

Mocht je op zoek zijn naar een betaalbare, leuke en unieke slaapplek in het centrum van Stockholm, zou ik zeker Mälardrottningen aanraden. Vanaf de boot loop je namelijk zo het shopping deel in, naar de hippe wijk Södermalm of je slentert door de kleine straatjes van het echt oude Stockholm.

Stockholm oude straat

Avondprogramma.
Aangezien we pas ’s avonds in Stockholm aan kwamen en de volgende ochtend dus weer door moesten, besloten we meteen even rond te gaan lopen. Het leukste vonden we de echt oude wijk waar de Mälardrottningen zelf ook in ligt. Oude klinkertjes, nauwe steegjes en leuke boetiekjes. Dat werk. En zo rond de kerstdagen natuurlijk extra gezellig met al die leuke lichtjes en versieringen. Ik heb van tevoren veel enthousiaste verhalen gelezen over de wijk Södermalm, dus daar zijn we ook nog heen gewandeld. Best leuk, maar voor mij een tikkeltje te hip ;-) . Wel heb je er superveel leuke restaurantjes en koffietentjes. Wij zijn uiteindelijk lekker gaan eten bij restaurant Muggen. Eigenlijk is het meer een soort bistro/koffiebar waar de kok dan toevallig ook nog een paar lekkere maaltjes in elkaar flanst. Wel heerlijk gegeten trouwens!

Stockholm eten

Na het eten hebben we nog een kleine wandeling door de stad gemaakt en toen was het tijd om onze boot weer op te zoeken Lachen. Na een fijne nacht stond er vanochtend ook een enorm uitgebreid ontbijt op ons te wachten. Vind ik altijd het allerlekkerste als ik in een hotel slaap, een lekker uitgebreid ontbijt. En daarna hebben we een taxi gepakt naar de boot. Waar we nu dus op zitten. Voor nog een uur of 10 :-P . Ik hoop dat ik de komende dagen nog meer tijd en internet ga vinden om tussentijds te bloggen. Zou leuk zijn!

Ben jij al eens in Stockholm geweest? Wat vond je er van?

@Europa @Zweden #reizen #backpacken #reistips #zweden #boot #scandinavie #stockholm

6 reacties

• Robert | Traveljunks

22 december 2014 om 09:34

Ik ben al een aantal keer in Stockholm geweest (mijn partner is een Swedaholic..) en vind het altijd weer een zeer aangename stad. De oude stad is idd erg gezellig. Djurgarden is mijn favoriete deel.

• Reismeisje Robert | Traveljunks

22 december 2014 om 13:54

Ik wil ook zeker nog eens terug, leuke stad!

• Sieds | siedsmytravels.nl

22 december 2014 om 11:39

Ik ben in 2011 een lang weekend in Stockholm geweest, hele mooie stad vind ik het! Heb toen een fiets gehuurd en heb drie dagen door Stockholm gefietst en verschillende highlights bezocht.. :-) Ik vond Djurgården ook heel mooi! Lekker dat je zo'n mooi park in de stad hebt, kun je lekker ontspannen.. :) Ben ook nog naar het Vasamuseum geweest, dat vind ik je ook op Djurgården, ook leuk om te bekijken!

• Reismeisje Sieds | siedsmytravels.nl

22 december 2014 om 13:53

Thanks voor je aanvulling Sieds!

• Stéphanie | Expeditie Aardbol

22 december 2014 om 15:04

Gave trip maken jullie! Ik ben in 2010 wezen wildkamperen in Scandinavië en ook een dagje in Stockholm geweest. Maar eigenlijk te kort om het echt mee te maken, dus wil dolgraag nog een keer terug :)!

• Joost | TheWorldAround

22 december 2014 om 16:16

Tof dat je in die boot hebt geslapen! Afgelopen zomer was ik ook in Stockholm en toen zag ik hem liggen. Had verwacht dat ie erg duur zou zijn.

• Reismeisje Joost | TheWorldAround

23 december 2014 om 09:12

Viel dus wel mee ;-). Ja, zeker leuke ervaring!

• Marcel

26 mei 2015 om 19:39

Toevallig nu aan het eten bij Blå Dörren: zoveel accenten op de klinkers, dat moest wel echt Zweeds zijn. Het is in de wijk Södermalm en het is hip, maar wel heel relaxed. 'Jullie' boot had ik ook al gespot, mooi plekje!

Morgen nog even hardlopen naar de hoogste heuvel op Södermalm en zo nog even een rondje door het oude Stockholm: ja, hier kun je je wel even vermaken ;)

• Reismeisje Marcel

27 mei 2015 om 06:40

Wat leuk zeg! Leuke boot he, goede plek ook inderdaad. Veel plezier nog daar!!

• Roelfina | Roelfina.net

04 juli 2016 om 12:03

Ik ben twee jaar geleden in Stockholm geweest en vond dit echt een hele prettige stad om te verblijven. Het eten en drinken is wat aan de dure kant, maar dat wordt door de oude gebouwen in de stad ruimschoots gecompenseerd. Een stad om wandelend of per boot te bekijken, zeker als je van water houdt een perfecte locatie.

Onze highlights zijn hier terug te vinden: https://roelfina.net/2016/07/04/stedentrip-stockholm/

Instagram

Blijf op de hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van mijn nieuwste, leukste en mooiste blogs? Meld je dan aan voor de maandelijkse nieuwsbrief en lees leuke extra’s.