Tips voor trainen met een sporthorloge

Sportwatch

Met sporten ben ik eigenlijk niet zo competitief. Het klinkt misschien suf, maar ik doe het echt gewoon omdat ik me er lekker bij voel. Als ik aan het trainen ben voor een marathon of ander wedstrijdje probeer ik heus wel een tikkeltje sneller te zijn en wil ik zeker niet in de bezemwagen eindigen ;-) , maar echt trainen om persoonlijke records te breken, nou nee. Sinds kort heb ik echter het trainen met een sporthorloge en hartslagmeter helemaal ontdekt! Die horloges van tegenwoordig kunnen zo superveel, dat het gewoon echt leuk wordt om er mee te trainen.


Meer dan sneller willen worden.
Het gaat dus mooi niet meer om sneller kunnen rennen, fietsen of zwemmen alleen. Het ligt natuurlijk wel aan het soort sporthorloge dat je hebt, maar je kunt interval trainingen doen, mikken op vetverbranding of een bepaald aantal kilometers in een x tijd afleggen. En als je gewoon wilt weten hoe snel je je vaste rondje rent, kan dat natuurlijk ook gewoon ;-) . Veel sporthorloges hebben tegenwoordig ook een ingebouwde hartslagmeter. Ideaal! Zeker als je een hardloper bent, want ow my wat zijn die plakkerige bandjes om je middenrif irritant. Op die manier kun je dus met een horloge ook echt op hartslag gaan trainen; vind ik zelf eigenlijk het leukste. Soms ook wel confronterend, want dan blijkt dat je nog lang niet op je maximale hartslag zit terwijl je toch echt zweert dat je tong op je schoenen bungelt…Over sterker en fitter worden gesproken.


Waar moet je op letten?
De aanschaf van een sporthorloge is zo persoonlijk. Houd je bijvoorbeeld wel van technische snufjes en heb je het liefste zo veel mogelijk functies, kun je het beste voor een multisport horloge kiezen met ingebouwde hartslagmeter en een GPS functie. Vooral die GPS functie is handig, maar bovenal leuk om na je run eens goed te kijken hoe je hebt gelopen, waar je lekker snel ging en waar je benen het even af lieten weten. Dat kan allemaal met een uitgebreid sporthorloge; denk bijvoorbeeld aan de TomTom Multi-Sport Cardio. Loop ik zelf ook regelmatig mee. Topding! Als al die handigheidjes voor jou niet zo hoeven en je bent op zoek naar een simpel sporthorloge om lekker mee hard te lopen, kun je denken aan de Forerunner 10 van Garmin. Ik denk dat dit misschien wel het meest eenvoudige hardloophorloge ever is, zonder dat je er meteen ook helemaal niets mee kunt zeg maar. Net een stapje meer is de Forerunner 15; loop ik zelf ook wel mee. Dit horloge heeft ook een ingebouwde GPS en een losse hartslagsensor. Heb je net even iets meer, maar nog steeds eenvoudig in gebruik.   Ik ben benieuwd of jullie wel eens trainen met een sporthorloge en zo ja welke? Wat vind je er belangrijk aan?

Alle reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst