Sporttips in de warmte

Sporten warmte

Sommige vrienden verklaren me voor gek; sporten met het warme weer van de afgelopen dagen. Praise the Lord voor airco :-)! Zonder sporten zit ik nu eenmaal niet lekker in mijn vel. Dus de afgelopen dagen was ’t trainen in de sportschool geblazen. Ondanks de airco was ’t er natuurlijk nog steeds een stuk warmer dan normaal. Hier wat simpele tips om rekening mee te houden als je met dit soort temperaturen gaat hardlopen, bankdrukken of wat dan ook!

Schepje suiker, snufje zout. Dat je veel water moet drinken met deze hitte kan iedereen bedenken ;-). Als je echter flink wat cardio doet en dus behoorlijk zweet, kun je een schepje suiker en wat zout aan je flesje water toevoegen. Lekker is anders, maar het geeft je wel de extra kick die je nodig hebt. Daar kun je ’t goed op vol houden!

Geen ijskoude drankjes. Hoe verleidelijk ook, doe geen ijsblokjes in je flesje water of sportdrank. Je lichaam neemt drankjes rond 15°C het beste op, waardoor de vochtbalans snel wordt hersteld. Zeker wanneer het echt warm is terwijl je sport, doe je er verstandig aan geen ijskoude drankjes te drinken.

Pas je schema aan. Heb je een bepaald schema of een bepaalde afstand die je met hardlopen gewoonlijk aflegt? Pas dit dan aan. Je hoeft echt niet ineens 5 km te gaan rennen als je gewoonlijk 20 km met gemak rent, maar 15 zou wel beter zijn. Of ga op z’n minst ’s ochtends vroeg of ’s avonds laat trainen; dat scheelt ook al flink qua inspanning.

Eet voldoende en verstandig. Zowel voor als na ’t trainen doe je er goed aan wat te eten. En dan natuurlijk geen lekkere roomboterkoek of een handje Engels drop ;-). Ga voor eiwitten en complexe koolhydraten. Zelf eet ik bijvoorbeeld voor het trainen altijd een flinke hand ongezouten noten of iets van rauwe groenten (komkommer, bleekselderij, radijsjes) en is ’t na het sporten tijd voor het avondeten. Zorg in elk geval dat je je lichaam voldoende voedt met echte voedingsstoffen.

Alle reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst