Let's work it out!

Het is inmiddels al weer ruim 1,5 maand geleden dat ik de Marathon van Rotterdam rende. En ik moet eerlijk bekennen dat ik sindsdien niet meer een serieuze afstand heb gerend ;-) . Wel veel kortere stukken en ook altijd als warming up vóór krachttraining, maar daar blijft ’t dan ook wel bij. Geen idee waardoor eigenlijk. Die 42,2 kilometer zijn me mee gevallen, het herstel is goed verlopen en ik heb ook niet de balen van het hardlopen. Ik ben gewoon de laatste tijd lekker met gewichtjes bezig. Wist je dat krachttraining juist ook heel goed werkt voor hardlopers? Ik heb het zelf ook al meerdere keren gemerkt met die gekke beenblessure van me. Vooral core stability training werkt goed! Dit zijn mijn favoriete oefeningen.

Core plank def

Planken met die hap!
Planken lijkt altijd zo makkelijk, vind je niet? Tot je ’t zelf doet. Ik ben geen minuten planker kan ik je melden ;-), maar deze oefening zit er wel standaard bij voor mij. Het fijne aan planken is dat je je hele lichaam gebruikt; bijna elk spiertje spant zich aan. Zie hier de reden waarom ’t zo pittig is. Een leuke variatie op de gewone plank is de zijwaartse. Eigenlijk hetzelfde, alleen steun je maar op één voet en elleboog. Steek je andere arm uitgestrekt de lucht in; dat helpt je lichaam aangespannen te houden.

Core middenrif def

Billen aanspannen maar!
Bij deze oefening zijn er twee opties: de meer statische variant waarbij je gewoon je heupen naar boven lift en je billen aanspant. Niet alleen goed voor je core, maar vooral ook voor mooie strakke billen op het strand 8-) . Als je toch wat meer aan je core stability wilt werken kun je dezelfde oefening uitbreiden door je benen één voor één te liften en dat 15 tellen vast te houden. Lijkt misschien makkelijk, maar dat valt vies tegen. Toen ik met core stability training begon lukte deze oefening mij voor geen meter; ik was zo instabiel als de pest. Deze oefening maakt je core echt stabieler.

Core buikspier

Good old buikspieren.
In alle variaties en oefeningen. Altijd goed. Juist ook voor je core, want die zit natuurlijk niet alleen aan de achterkant van je lichaam :-) . Let met het trainen van je buikspieren wel op dat je ze blijft prikkelen. 4x per week exact dezelfde riedeltjes doen zal op een gegeven moment niet meer werken. Daarom is het goed om zowel in oefeningen als aantallen te variëren.

Doe jij ook aan krachttraining en meer specifiek training voor je core stability?

Alle reacties

  • Miranda - 22 juni 2014, 16:40

    Dit zijn een paar van de oefeningen die ik van m'n fysio moet doen! Hihi. Maar eigenlijk doe ik dus aan krachttraining. Dat klinkt meteen veel interessanter... Succes met planken Wen!!

    • Reismeisje - 23 juni 2014, 06:50

      Haha, zo is 't Miran :-)!