4 stappen voor meer Facebook fans

Facebook tips

Een paar weken geleden tikte ik de 5.000 fans aan op Facebook. Joehoe :-) ! Daar ben ik natuurlijk superblij mee, want veel van de bezoekers op Reismeisje blijven via Facebook op de hoogte van nieuwe artikelen. Op Facebook en Twitter kreeg ik vervolgens behoorlijk wat vragen over hoe ik toch aan zo veel fans kom?! En dus leek het me leuk om daar eens een blogpost aan te wijden. Voor de mede bloggers en gewoon Facebook lovers onder jullie!


Stap 1: schakel je eigen vrienden in.
In het echte leven schakel je familie en vrienden in als je hulp nodig hebt toch? Dat kan op Facebook ook! Het enige dat je nodig hebt is een eigen, persoonlijke Facebook pagina. Het kan zijn dat je die niet hebt, maar de kans lijkt me tegenwoordig redelijk klein. Je kunt al jouw eigen vrienden via je persoonlijke account uitnodigen een bepaalde pagina te liken. Lees: de Facebook pagina van je blog bijvoorbeeld.  Dat heeft bij mij voor de eerste 150-200 fans gezorgd. De meeste mensen willen je vast wel helpen door even te liken en jij hebt een mooie eerste basis.

Stap 2: posten, posten, posten.
Ik bedoel dus niet spammen hè. Niets irritanter dan een bedrijf of blog dat 5x per dag een statusupdate op Facebook post. Onnodig en vooral niet boeiend. Het is echter wel belangrijk dat je regelmatig voor je fans voorbij komt. Op Reismeisje verschijnt dagelijks een nieuw artikel en dat post ik ook meteen door op mijn Facebook pagina. Op die manier komt er regelmatig iets voorbij en blijf je een beetje op het netvlies bij je fans.

Stap 3: een add campagne opzetten.
Ai. Dat klinkt ineens wel heel serieus. En commercieel. Is het ergens ook wel, maar als je dit op een goede manier aan pakt zul je hier heel veel nieuwe fans van bij krijgen die bovendien ook echt bij jouw bedrijf of blog passen. Het gaat er zeker niet om dat je zo veel mogelijk mensen lukraak gaat spammen met vervelende advertenties. Sterker, dat werkt juist averechts. Je kunt via Facebook echter heel gericht een advertentie maken die alleen zichtbaar is voor een bepaalde publiek. Bied je bijvoorbeeld producten aan voor alleen de lady’s onder ons? Geen probleem. Wil je vooral mensen rond de 30 benaderen? Kan ook. Of is jouw blog sterk gericht op een specifiek onderwerp zoals mijn blog op reizen is? Geef dat dan in de interessegebieden aan. Kortom, je kunt dus heel sterk segmenteren wie jouw advertentie te zien krijgt, waarbij je dus ook de relevantie borgt en geen spammer hoeft te zijn. Het is vaak een beetje uitproberen wat goed werkt, maar op een gegeven moment heb je wel door wat lekker loopt. Hoe je een advertentie op stelt? Meteen onder je profielfoto op je bedrijfspagina staat een knop met ‘Promote page’. Als je daar op klikt opent zich een veld waarin je jouw advertentie op kunt maken. Compleet met tekst, beeld, segmentatie opties en een dagelijks budget. Je kunt al vanaf €8 per dag testen en je bepaalt zelf hoelang je ‘m door laat lopen. Let wel goed op dat je een einddatum invult, anders wordt het een duur iets ;-) .

Stap 4: boost een goed artikel.
Heb je een artikel gepost waarvan je ziet dat die goed gelezen wordt? Dan zou je ‘m kunnen boosten via Facebook. Dat betekent dat mensen die nog geen fan van jouw Facebook pagina zijn, een berichtje voorbij zien komen op hun timeline over jouw artikel. Snap je het nog ;-) ? Dit kan ook best goed werken om wat extra bereik op te bouwen. En ook hier kun je volledig sturen wie het artikel te zien gaat krijgen; leeftijd, interessegebieden etc en al vanaf €16. Vink trouwens wel even de optie ‘People you choose through targeting’ aan. Je vindt de boost knop altijd rechtsonder de post die je op jouw Facebook pagina hebt gedaan.   En zo kan ik nog wel eventjes door gaan 8-) . Uiteindelijk moet een Facebook pagina van zichzelf interessant genoeg zijn voor mensen om te volgen en te delen. En spammen is wel het laatste wat je moet gaan doen. Het betekent echter niet dat je niet op een gerichte manier kunt proberen je basis wat te verbreden met bijvoorbeeld één van de dingen die ik hierboven noem. Maak het echter niet te gek. Het moet wel leuk en vooral niet irritant blijven. Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Alle reacties

  • Sandra - 02 oktober 2014, 17:35

    Ik heb het opgegeven. Alle tips opgevolgd, maar... Het. Komt. Niet. Van. De. Grond. Het kost mij enorm veel energie (en best een berg geld) en ik heb vorige maand besloten om het los te laten. Facebook en ik zijn gewoon geen stel. Punt.

  • Marcella - 02 oktober 2014, 18:38

    Ik hang al tijden rond de 200 en heb ook al es gepromoot en doe aan winacties. Het is lastig. Ik denk dat jij je blognaam mee hebt, dat scheelt een hoop ;-)

    • Reismeisje - 03 oktober 2014, 08:31

      Ja, dat is misschien wel waar ja. Mensen weten dan inderdaad meteen wat ze kunnen wachten waarschijnlijk...

  • Robert | Traveljunks - 03 oktober 2014, 07:59

    Ik vind fb ook een lastig iets. Bijna mijn hele omgeving en kennissen zijn bijna gerelateerd aan muziek en hebben niets met reizen, dus is dat al een drempeltje denk ik. Mijn leeftijdgenoten zijn wel op fb, maar niet op dezelfde manier als andere generaties.. :( Ik zie dat verschil goed bij een vrij nieuwe reissite/blog van iemand die ik ken en die spreekt een andere reistaal als ik. Kan het best aan liggen. Maar wat Marcella ook al schreef, jouw pakkende domeinnaam doet het ook voor een groot deel.

    • Reismeisje - 03 oktober 2014, 08:32

      Tja, die domeinnaam daar zit zeker iets in ja. Al heb jij ook een topper te pakken :-)! Heb je wel eens wat gedaan met die gesegmenteerde ads?

      • Robert | Traveljunks - 03 oktober 2014, 08:40

        Ik vind m'n andere, alleverrereizen.nl persoonlijk treffender :-) Al moet die site eens flink op de schop..

        Naar aanleiding van dit artikel heb ik een al langer liggende kortingscode van fb ingewisseld en doe er een poging mee. Ben er toch benieuwd naar. Wat ik niet kan meten is, of ik er echte bezoekers bij ga krijgen door meer fb likers. Na de test kan ik daar wellicht meer over zeggen.

        • Reismeisje - 03 oktober 2014, 14:41

          Nou leuk! Ik ben heel benieuwd! Ik denk echt dat jij met een strak gesegmenteerde campagne een flinke bups er bij moet kunnen krijgen. Succes!